BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 18 marca 2016 r.

18 marca 2016r  mieszkańcy osiedla Kopernika wzięli udział w II edycji Odkryj Wszechświat z Małymi Astronomami. Organizatorem imprezy było Przedszkole nr 28 im. Małych Astronomów, przy ul. Galileusza 7 oraz partnerzy Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii i Gimnazjum nr 54 im. Mikołaja Kopernika. Na uczestników czekała sporo atrakcji. W programie przewidziano: pokazy astro-sprzętu, wszechświat w Internecie – Stelarium a dla najmłodszych doświadczenia z azotem, kosmiczne prace plastyczne i bajki o kosmosie. Podczas imprezy główny nacisk kładliśmy na najbliższe ciekawe zjawiska na niebie, a będą to: dzienne zakrycie Wenus przez Księżyc 6 kwietnia, przejście planety Merkury na tle Słońca 9 maja oraz opozycja Czerwonej Planety w dniu 22 maja.

Ponadto mówiliśmy o najnowszych odkryciach na Marsie, które dokonała sonda MRO oraz ewentualnych przyszłych możliwych odkryciach wody i życia w Układzie Słonecznym. Sporo miejsca poświęciliśmy na omawianie budowy Układu Słonecznego z naciskiem na największą planetę – Jowisza z Wielką Czerwoną Plamą i najszybszym ruchem wirowym. Ciekawymi tematami były także: Pluton z Charonem w świetle misji New Horizons, galaktyki oraz gromady gwiazdowe. Podczas pikniku Księżyc świecił tuż obok gromady gwiazd M44 (Żłóbek) w gwiazdozbiorze Raka. Pokazane na wizualizacji były: najbardziej znana i najjaśniejsza gromada o nazwie Plejady w konstelacji Byka, którą od czasu do czasu zakrywa Księżyc oraz druga gromada – Hiady. Odwiedzający podziwiali nagrania zakrycia i odkrycia gwiazdy Aldebaran z dnia 23 grudnia 2015 roku, która świeci na tle gromady gwiazd Hiady.

Niebo rozpogodziło się w niewielkim stopniu dopiero na samy końcu imprezy, ale przez dużą lornetkę można było przez chmury poobserwować Srebrny Glob w ciekawej fazie po pierwszej kwadrze.