BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 23 kwietnia 2020 r.

Witam wszystkie Obłoczki i Rodziców.

Mam nadzieję, że jesteście gotowi, bo zaczynamy kolejne zabawy. A to propozycja na dzisiaj:

 

1.„Powitanka” – stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery

Zapraszam Was do wspólnej zabawy z rodzicami przy piosence „Dzień Ziemi”.

https://www.youtube.com/watch?v=bJUrm1ibC1A

Może poprowadzicie dzisiaj poranną gimnastykę dla rodziców i rodzeństwa przy piosence „Dzień Ziemi”. Powodzenia : )

 

2.”Kropelka wody na wycieczce” – układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej; rozwijanie umiejętności podziału wyrazu na sylaby; czytanie globalne wyrazu woda; rozwijanie umiejętności poprawnego formułowania zdań.

Rodzic demonstruje kontur kropli wody, układa napis woda i odczytuje go.

Przeczytajcie napis woda globalnie. Podzielcie wyraz woda na sylaby.

                                                       

WODA         WO – DA

 

 

Wysłuchajcie historii o kropelce wody:

  1. Kropelka wody wybrała się na wycieczkę nad rzekę. W rzece widać pływające ryby, dookoła trawę, świeci słońce.
  2. Nad rzekę przyszły dzieci. Są na wycieczce. Rozrzuciły papierki po cukierkach, kartoniki i butelki po sokach wrzuciły do wody.
  3. Nad rzeką nie ma dzieci. Poszły do domu. Zostawiły papierki na trawie, kartoniki i butelki w rzece.

 

Ułóżcie historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń.

 

 

Opowiedzcie, co się wydarzyło, gdy kropelka wody poszła na wycieczkę nad rzekę.

Jak myślicie kiedy kropelka była radosna, a kiedy smutna ?

             

 

3.”Chora rzeka” – słuchanie wiersza J. Papuzińskiej połączone z rozmową na temat utworu; rozumienie postawy szacunku wobec przyrody; posługiwanie się określeniami: zatruta rzeka, zanieczyszczone środowisko.

Wysłuchajcie fragmentu wiersza J. Papuzińskiej.

Joanna Papuzińska

Chora rzek (fragment)

Śniła się kotkowi rzeka,

wielka rzeka, pełna mleka…

Tutaj płynie biała rzeka.

Jak tu pusto!

Drzewo uschło…

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

[…] ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.

[…]

Chora rzeka nie narzeka,

tylko czeka, czeka, czeka…

 

Porozmawiajcie z rodzicami na temat treści wiersza.

Propozycje pytań:

Co śniło się kotkowi?;

Jakie zwierzęta mieszkają w wodzie?;

Dlaczego wszystkie zwierzęta i rośliny wyprowadziły się z rzeki?.

O której rzece był wiersz?;

O co może prosić rzeka?. Np.: Nie zanieczyszczaj mnie; Nie wrzucaj butelek i worków do wody; Nie zostawiaj śmieci na brzegu rzeki.

 

4.„Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody; rozwijanie zainteresowania przyrodą i jej ochroną; zachęcanie do brania udziału w zabawach badawczych; nabywanie umiejętności wyciągania wniosków z eksperymentu; wzbogacanie wiedzy na temat przyczyn zanieczyszczenia wody.

Ustawcie na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą.

Wypowiedzcie się na temat koloru wody i jej czystości.

Teraz wlejcie do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwujcie, co dzieje się pod wpływem substancji i starajcie się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie włóżcie do tego pojemnika z brudną wodą seler naciowy. Przez cały dzień obserwujcie, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlaliście do wody.

Podsumowanie eksperymentu :

Porozmawiajcie z rodzicami na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona.

Drodzy Rodzice

Małą podpowiedź do eksperymentu znajdziecie na  https://www.youtube.com/watch?v=cPaFLghlCdA

 

5.„Kropelki wody” – zabawa ruchowa.

Rozłóżcie na dywanie niebieski kartki formatu A-4, które będą kałużami (kałuże można też zrobić ze sznurka).

Jesteście kropelkami wody.    Gdy gra muzyka poruszacie po pokoju.

Na pauzę w muzyce i hasło: Kropelki do kałuży – zatrzymujecie się przed kałużą i wskakujecie do nich obunóż.

https://www.youtube.com/watch?v=Hb8l1aj3WJo

 

Pozdrawiam : )

Aneta Snowacka-Bartkowiak