DZIEŃ DOBRY „SŁONECZKA” :-). DZISIAJ ZAJMIEMY SIĘ MAŁYM SPRZĄTANIEM WIELKIEGO ŚWIATA.
Na początek zapraszam Was do zabawy naśladowczej „WIELKIE SPRZĄTANIE”. Dorosła osoba wymienia czynność związaną ze sprzątaniem, np. mycie okien, ścieranie kurzu, mycie podłogi. Zadaniem dziecka jest naśladowanie tej czynności.
A teraz wysłuchajcie wiersza Iwony Salach pt. „OJ, NIEŁADNIE”…
KTO TO W KĄCIE NA PODŁODZE RZUCIŁ MAŁĄ LALĘ?
KTO SAMOCHÓD ZEPCHNĄŁ Z PÓŁKI, NIE MARTWI SIĘ WCALE?
OJ, NIEŁADNIE PRZEDSZKOLAKU W LAS POSZŁA NAUKA –
TERAZ LALA I SAMOCHÓD BĘDĄ DOMU SZUKAĆ.
MUSZĄ WIEDZIEĆ WSZYSTKIE DZIECI I MAŁE I DUŻE,
ŻE SAMOCHÓD ŚPI NA PÓŁCE, A LALKA MA WÓZEK.
Po wysłuchaniu treści, rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zachowania przedszkolaków w wierszu. Zadaje pytania:
- Kto zostawił nieposprzątane zabawki?
- Jakie zabawki muszą szukać sobie nowego domu?
- Jak myślisz, dlaczego dzieci nie sprzątają po sobie zabawek?
- Czy Ty zawsze po sobie sprzątasz?
- Dlaczego każda rzecz po zabawie powinna wrócić na swoje miejsce?
Na koniec rozmowy z dzieckiem, formułujemy wnioski dotyczące zostawiania po sobie porządku, np.
SPRZĄTAMY PO SOBIE ZABAWKI.
ODKŁADAMY RZECZY NA ICH MIEJSCE.
DBAMY O PORZĄDEK.
Wnioski można zapisać i powiesić w widocznym miejscu.
Teraz proponuję zabawę badawczą „CO TONIE, A CO PŁYWA?”, czyli „eksperyment na mokro”.
Do naczynia z wodą dziecko wrzuca kolejno przedmioty różnej wielkości, wykonane z różnych materiałów (plastikowe łyżeczki, ołówek, drewniany klocek, ołowiane kuleczki, klucz do drzwi, piórko, korek, itp.). Dziecko na podstawie doświadczenia próbują odgadnąć, dlaczego niektóre z tych przedmiotów nie toną, mimo że mają większe rozmiary od pozostałych (dziecko formułuje wniosek).
Na koniec zapraszam na krótki filmik dotyczący sprzątania śmieci. Miłego dnia i do zobaczenia – pani Ewa.