BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 31 października 2020 r.

TYDZIEŃ1 – Rodzina – największy skarb.

Treści programowe:

Rodzina

Wiedza o rodzinie

  • podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
  • podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.

Więzi rodzinne

  • wzajemne okazywanie sobie uczuć.

Świat wartości

Wartości społeczno-moralne

  • przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.

Procesy poznawcze

Spostrzeganie wzrokowe

  • obserwowanie:
  • tego, co znajduje się najbliżej dziecka
  • czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.

Myślenie (logiczne)

  • rozwiązywanie prostych zagadek.

Pamięć

  • zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Zabawy z dźwiękami

  • maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.

Ćwiczenia artykulacyjne

  • słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Początkowa nauka czytania i pisania

Percepcja wzrokowa

  • wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek
  • układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.

Słuch fonematyczny

  • rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.

Elementy matematyki

Orientacja przestrzenna

  • wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela
  • nazywanie wybranych części ciała.

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
  • W świecie sztuki – muzykaMuzyka i śpiew
    • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

    Instrumenty perkusyjne

    • uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.

    Aktywność ruchowa

    Sprawność ruchowa

    • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
    • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
    • orientacyjno-porządkowych
    • bieżnych
    • z elementem czworakowania
    • z elementem skoku, podskoku
    • organizowanych metodą opowieści ruchowej
    • ze śpiewem.

Zabawy i zajęcia ruchowe:

  • Zestaw zabaw ruchowych nr 9.
  • Zabawy ruchowe: Serduszko, Czary-mary, Ciuciubabka.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Słucham mamy, słucham taty.
  • Zabawa bieżna Ogonki.
  • Zabawa ruchowa z elementem celowania – Koszykówka.
  • Zabawa ruchowa sprawnościowa – Tor przeszkód.
  • Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Rodzina i pies.
  • Zabawa z elementem liczenia – Mamo, mamo, ile kroków do domu?
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Moja rodzina.
  • Zabawa ruchowa w parach – Rodzinny spacer.
  • Zabawa dźwiękonaśladowcza Zwierzęta i ich dzieci.
  • Zabawa integrująca Rolnik sam w dolinie.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Spacer w parach.
  • Zabawa ruchowa z elementem rywalizacji – Pizza dla głodomorów.
  • Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 7.

Zabawy na świeżym powietrzu.

TYDZIEŃ 2 – Mój dom.

Treści programowe:

Ziemia – planeta ludzi

Świat bliski i świat daleki

  • obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.

Przyroda

Uprawa roślin i hodowla zwierząt

  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych w domu.

Rodzina

Wiedza o rodzinie

  • podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
  • nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
  • podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.

Aktywność językowa

Słownictwo

  • nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Liczenie

  • posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.

Intuicja geometryczna

  • dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
  • układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.

W świecie techniki

Urządzenia gospodarstwa domowego

  • poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • orientacyjno-porządkowych
  • bieżnych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej

Zabawy i zajęcia ruchowe:

  • Zestaw zabaw ruchowych nr 10.
  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Zwierzęta na spacerze.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci – domy.
  • Zabawa ruchowa w parach – Spacer z mamą.
  • Zabawy ruchowe: Pajęczyna, Znajdź parę, Odszukaj figurę, Robimy porządki, Członkowie rodziny.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Pieski na spacerze.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec figur, Szybko – wolno.
  • Zabawa bieżna – Gdzie jest mój kształt?
  • Zabawy grupowe: Raz, dwa, trzy, teraz dom budujesz ty; Zbijak.
  • Zabawa z piłką – Kipi kasza.
  • Zabawa ze śpiewem – Ojciec Wirgiliusz.
  • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Czekoladka.
  • Zabawa ruchowa z elementem celowania – Celuj w okienko.
  • Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 8.

Zabawy na świeżym powietrzu.

TYDZIEŃ 3 – Moje prawa i obowiązki.

Treści programowe:

Świat wartości

Wewnętrzne potrzeby

  • dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób
  • dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.

Wartości społeczno-moralne

  • przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
  • przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.

Koledzy, grupa przedszkolna

Dziecięce relacje

  • nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.

Komunikowanie się w grupie

  • mówienie o własnych potrzebach
  • odpowiadanie na zadane pytania
  • dzielenie się swoimi przeżyciami.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
  • dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku)
  • dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Muzyka i ruch

  • odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe.

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • orientacyjno-porządkowych
  • bieżnych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej
  • ze śpiewem.Zabawy ruchowe:

    • Zestaw zabaw ruchowych nr 11.
    • Zabawa ruchowo-naśladowcza Zwierzę w moim domu.
    • Zabawa orientacyjno-porządkowa Moja kurtka ma kolor…
    • Zabawy ruchowe: Mam przyjaciela, Witamy się… Mogę – nie mogę.
    • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przejdź po torze.
    • Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Szczur.
    • Zabawa integrująca grupę – Witam tych, którzy
    • Zabawa ruchowa przy muzyce – Podajmy sobie ręce.
    • Zabawa muzyczno-ruchowa Dwóm tańczyć się zachciało.
    • Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 9.

    Zabawy na świeżym powietrzu.

TYDZIEŃ4 – Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

Treści programowe:

Rozwój fizyczny

Higiena ciała i otoczenia

  • dbanie o higienę poprzez:
  • częste mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem
  • prawidłowe mycie zębów po posiłkach
  • codzienne mycie całego ciała
  • codzienną zmianę bielizny
  • dbanie o czystość odzieży, obuwia
  • korzystanie ze swojego ręcznika, grzebienia, swojej szczoteczki
  • samodzielne korzystanie z toalety
  • utrzymywanie porządku w miejscu zabawy.

Racjonalne odżywianie

  • przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw
  • spożywanie owoców i warzyw, ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.

Bezpieczeństwo

Dbałość o bezpieczeństwo

  • przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Procesy poznawcze

Uwaga

  • skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.

Aktywność językowa

Wypowiedzi ustne

  • odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.

Elementy matematyki

Klasyfikowanie

  • porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

Koledzy, grupa przedszkolna

Współdziałanie w grupie

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach.

W świecie sztuki – muzyka

Muzyka i śpiew

  • słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.

Muzyka i ruch

  • uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
  • ze śpiewem
  • rytmicznych

Aktywność ruchowa

Sprawność ruchowa

  • uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych:
  • orientacyjno-porządkowych
  • bieżnych
  • z elementem czworakowania
  • z elementem skoku, podskoku
  • organizowanych metodą opowieści ruchowej
  • ze śpiewem.

Zabawy i zajęcia ruchowe:

  • Zestaw zabaw ruchowych nr 12.
  • Zabawy ruchowe: Wycieczka rowerowa, Numer alarmowy, A psik! Zabawy Olka, Czyścioszki, Nasze ręce, Myjemy zęby, Gimnastyka z misiem.
  • Zabawy ruchowe ze śpiewem: W zdrowym ciele zdrowy duch, Tańczymy labada.
  • Zabawy bieżne: Wyścig kolarski, Pogotowie ratunkowe, Zbieramy witaminki.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza Zwierzę w moim domu.
  • Zabawa ruchowa z elementem celowania – Kolor do koloru.
  • Zabawy muzyczno-ruchowe: Ulijanka, Stary Abraham, Stary niedźwiedź.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Na spacerze.
  • Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 10.

Zabawy na świeżym powietrzu.