TYDZIEŃ1 – Rodzina – największy skarb.
Treści programowe:
Rodzina
Wiedza o rodzinie
- podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
- podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
Więzi rodzinne
- wzajemne okazywanie sobie uczuć.
Świat wartości
Wartości społeczno-moralne
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Procesy poznawcze
Spostrzeganie wzrokowe
- obserwowanie:
- tego, co znajduje się najbliżej dziecka
- czynności wykonywanych przez różne osoby; próby ich naśladowania.
Myślenie (logiczne)
- rozwiązywanie prostych zagadek.
Pamięć
- zapamiętywanie prostych, krótkich rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Zabawy z dźwiękami
- maszerowanie w rytmie wystukiwanym na bębenku lub wyklaskiwanym przez nauczyciela.
Ćwiczenia artykulacyjne
- słuchanie i powtarzanie podanych słów, zdań.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Początkowa nauka czytania i pisania
Percepcja wzrokowa
- wyszukiwanie takich samych obrazków, zabawek
- układanie przedmiotów według poleceń nauczyciela.
Słuch fonematyczny
- rytmiczne powtarzanie rymowanek, wierszy, tekstów piosenek.
Elementy matematyki
Orientacja przestrzenna
- wskazywanie u siebie części ciała wymienionych przez nauczyciela
- nazywanie wybranych części ciała.
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
- W świecie sztuki – muzykaMuzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Instrumenty perkusyjne
- uczestniczenie w zabawach w kąciku muzycznym; poznawanie grzechotki, kołatki, bębenka, tamburynu.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- orientacyjno-porządkowych
- bieżnych
- z elementem czworakowania
- z elementem skoku, podskoku
- organizowanych metodą opowieści ruchowej
- ze śpiewem.
Zabawy i zajęcia ruchowe:
- Zestaw zabaw ruchowych nr 9.
- Zabawy ruchowe: Serduszko, Czary-mary, Ciuciubabka.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Słucham mamy, słucham taty.
- Zabawa bieżna Ogonki.
- Zabawa ruchowa z elementem celowania – Koszykówka.
- Zabawa ruchowa sprawnościowa – Tor przeszkód.
- Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Rodzina i pies.
- Zabawa z elementem liczenia – Mamo, mamo, ile kroków do domu?
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Moja rodzina.
- Zabawa ruchowa w parach – Rodzinny spacer.
- Zabawa dźwiękonaśladowcza Zwierzęta i ich dzieci.
- Zabawa integrująca Rolnik sam w dolinie.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Spacer w parach.
- Zabawa ruchowa z elementem rywalizacji – Pizza dla głodomorów.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 7.
Zabawy na świeżym powietrzu.
TYDZIEŃ 2 – Mój dom.
Treści programowe:
Ziemia – planeta ludzi
Świat bliski i świat daleki
- obserwowanie, poznawanie najbliższego środowiska.
Przyroda
Uprawa roślin i hodowla zwierząt
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych zwierząt hodowanych w domu.
Rodzina
Wiedza o rodzinie
- podawanie imion: mamy, taty, brata, siostry
- nazywanie członków bliższej rodziny i dalszej rodziny: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, wujek, ciocia
- podawanie wiadomości na temat ważniejszych wydarzeń z życia rodzinnego.
Aktywność językowa
Słownictwo
- nazywanie: elementów pogody, części mieszkania, pomieszczeń przedszkolnych itp.
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Liczenie
- posługiwanie się, w celowo stworzonych sytuacjach, liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Intuicja geometryczna
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach
- układanie dowolnych kompozycji z klocków w kształcie figur geometrycznych.
W świecie techniki
Urządzenia gospodarstwa domowego
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- orientacyjno-porządkowych
- bieżnych
- z elementem czworakowania
- z elementem skoku, podskoku
- organizowanych metodą opowieści ruchowej
Zabawy i zajęcia ruchowe:
- Zestaw zabaw ruchowych nr 10.
- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Zwierzęta na spacerze.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci – domy.
- Zabawa ruchowa w parach – Spacer z mamą.
- Zabawy ruchowe: Pajęczyna, Znajdź parę, Odszukaj figurę, Robimy porządki, Członkowie rodziny.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Pieski na spacerze.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec figur, Szybko – wolno.
- Zabawa bieżna – Gdzie jest mój kształt?
- Zabawy grupowe: Raz, dwa, trzy, teraz dom budujesz ty; Zbijak.
- Zabawa z piłką – Kipi kasza.
- Zabawa ze śpiewem – Ojciec Wirgiliusz.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku – Czekoladka.
- Zabawa ruchowa z elementem celowania – Celuj w okienko.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 8.
Zabawy na świeżym powietrzu.
TYDZIEŃ 3 – Moje prawa i obowiązki.
Treści programowe:
Świat wartości
Wewnętrzne potrzeby
- dostrzeganie potrzeb wyższych innych osób
- dzielenie się z innymi własnymi radościami i smutkami oraz przejawianie empatii.
Wartości społeczno-moralne
- przestrzeganie umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
- przestrzeganie istniejących (wprowadzonych w rodzinie, w grupie przedszkolnej) zasad społecznych.
Koledzy, grupa przedszkolna
Dziecięce relacje
- nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach organizowanych przez nauczyciela.
Komunikowanie się w grupie
- mówienie o własnych potrzebach
- odpowiadanie na zadane pytania
- dzielenie się swoimi przeżyciami.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek)
- dopasowywanie i dobieranie przedmiotów tak, aby tworzyły pewną całość (np. to są klocki do budowania wieży, a te – do ułożenia domku)
- dobieranie przedmiotów w pary funkcyjne (np. buty pasują na nogi).
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Muzyka i ruch
- odpowiednie reagowanie na różne sygnały dźwiękowe.
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- orientacyjno-porządkowych
- bieżnych
- z elementem czworakowania
- z elementem skoku, podskoku
- organizowanych metodą opowieści ruchowej
- ze śpiewem.Zabawy ruchowe:
- Zestaw zabaw ruchowych nr 11.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Zwierzę w moim domu.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Moja kurtka ma kolor…
- Zabawy ruchowe: Mam przyjaciela, Witamy się… Mogę – nie mogę.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przejdź po torze.
- Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Szczur.
- Zabawa integrująca grupę – Witam tych, którzy…
- Zabawa ruchowa przy muzyce – Podajmy sobie ręce.
- Zabawa muzyczno-ruchowa Dwóm tańczyć się zachciało.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 9.
Zabawy na świeżym powietrzu.
TYDZIEŃ4 – Moje zdrowie i bezpieczeństwo.
Treści programowe:
Rozwój fizyczny
Higiena ciała i otoczenia
- dbanie o higienę poprzez:
- częste mycie rąk, zwłaszcza przed jedzeniem
- prawidłowe mycie zębów po posiłkach
- codzienne mycie całego ciała
- codzienną zmianę bielizny
- dbanie o czystość odzieży, obuwia
- korzystanie ze swojego ręcznika, grzebienia, swojej szczoteczki
- samodzielne korzystanie z toalety
- utrzymywanie porządku w miejscu zabawy.
Racjonalne odżywianie
- przezwyciężanie niechęci do jedzenia nieznanych potraw
- spożywanie owoców i warzyw, ograniczanie spożywania słodyczy, chipsów.
Bezpieczeństwo
Dbałość o bezpieczeństwo
- przestrzeganie ustalonych zasad korzystania ze sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Procesy poznawcze
Uwaga
- skupianie uwagi na przedmiotach, treściach (krótkich) przekazywanych przez nauczyciela.
Aktywność językowa
Wypowiedzi ustne
- odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanego utworu.
Elementy matematyki
Klasyfikowanie
- porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).
Koledzy, grupa przedszkolna
Współdziałanie w grupie
- uczestniczenie we wspólnych zabawach.
W świecie sztuki – muzyka
Muzyka i śpiew
- słuchanie piosenek o prostej linii melodycznej, śpiewanych przez nauczyciela; próby zapamiętywania tekstu i melodii.
Muzyka i ruch
- uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych:
- ze śpiewem
- rytmicznych
Aktywność ruchowa
Sprawność ruchowa
- uczestniczenie w zabawach z elementem naśladownictwa
- uczestniczenie w zabawach ruchowych:
- orientacyjno-porządkowych
- bieżnych
- z elementem czworakowania
- z elementem skoku, podskoku
- organizowanych metodą opowieści ruchowej
- ze śpiewem.
Zabawy i zajęcia ruchowe:
- Zestaw zabaw ruchowych nr 12.
- Zabawy ruchowe: Wycieczka rowerowa, Numer alarmowy, A psik! Zabawy Olka, Czyścioszki, Nasze ręce, Myjemy zęby, Gimnastyka z misiem.
- Zabawy ruchowe ze śpiewem: W zdrowym ciele zdrowy duch, Tańczymy labada.
- Zabawy bieżne: Wyścig kolarski, Pogotowie ratunkowe, Zbieramy witaminki.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza Zwierzę w moim domu.
- Zabawa ruchowa z elementem celowania – Kolor do koloru.
- Zabawy muzyczno-ruchowe: Ulijanka, Stary Abraham, Stary niedźwiedź.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Na spacerze.
- Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 10.
Zabawy na świeżym powietrzu.