BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót

Wszyscy znamy powiedzenie, że na naukę nigdy nie jest za późno, pozwolę sobie je rozszerzyć o stwierdzenie, że na naukę nigdy nie jest za wcześnie!!!
Piszę to jako rodzic dwóch małoletnich córek, jak i pedagog i nauczyciel angielskiego z wieloletnim stażem, specjalizujący się w nauczaniu tego języka w grupie dzieci przedszkolnych.
W środowisku nauczycieli języków obcych panuje przekonanie, iż natura nie obeszła się z nami sprawiedliwie. Jest bowiem wiadomo nie od dziś, ze dzieciom przyswajanie języków obcych przychodzi ze znacznie większą łatwością niż dorosłym!
Dzieje się tak dlatego, że części umysłu ludzkiego odpowiedzialne za naukę języków obcych u dzieci pracują z maksymalną wydajnością, natomiast u dorosłych są one już w pewnym stopniu „uśpione” gdyż nie mając bodźców pobudzających do pracy w latach dzieciństwa przestały pracować w pełnym zakresie. Można przyjąć, iż występuje to w wieku około siódmego roku życia gdy dziecko nauczy się już swojego ojczystego języka.
Zadajmy sobie pytanie ile potrzeba niemowlakowi od dnia narodzin, aby nauczył się mówić, a ile potrzeba dorosłemu, aby nauczył się języka obcego od podstaw?
Dlatego w mojej branży mówi się o niesprawiedliwości natury w tej dziedzinie.
Następnym problemem jest nasz narząd mowy, który można przyjąć, że w wieku około jedenastego roku życia jest już tak bardzo nasiąknięty wymową języka ojczystego, że chcąc nauczyć się później poprawnie mówić w języku obcym, będziemy mieli z tym coraz większe problemy.
Innym elementem jest sposób nauki dorosłych i małych dzieci. Dorośli uczą się słownictwa tłumacząc je sobie na język ojczysty, wykonując tym samym podwójną pracę, natomiast małe dzieci nie mają jeszcze wypracowanej pamięci logicznej oraz myślenia abstrakcyjnego i przyporządkowują sobie nazwy do konkretnych przedmiotów i sytuacji.
Uważa się więc, iż niemowlęta mogą uczyć się równocześnie nawet kilku języków i z autopsji mogę to potwierdzić. Od momentu narodzin moich córek często w zabawach z nimi używam jedynie angielskiego i nigdy nie miało to dla nich znaczenia, w jakim języku przeprowadzamy daną zabawę, zawsze równie chętnie biorą w nich udział, a ich aktywność jest jednakowo duża w języku polskim, jak i w angielskim.
Wystarczy jedynie właściwie wykorzystać naturalne zdolności dzieci, ich ciekawość i chęci poznawcze. One po prostu uwielbiają się bawić i zdobywać nowe umiejętności, a jeśli jeszcze zostaną za to pochwalone, to sukces mamy gwarantowany!!!
Uwzględnienie cech rozwojowych w nauczaniu milusińskich jest kluczem do sukcesu. Inaczej bowiem wygląda nauka dzieci w szkole gdzie mamy już do czynienia z umiejętnościami czytania i pisania oraz rozwijaniem pamięci logicznej, a inaczej nauka w grupie maluszków, czyli dzieci trzyletnich, a nawet w grupie starszaków, czyli dzieci sześcioletnich.
Mimo umiejętności szybkiego zapamiętywania, dzieci cechuje również tendencja do szybkiego zapominania materiału. Dlatego też zajęcia w przedszkolu polegają między innymi na częstych powtórkach przy wielokrotnych zmianach dynamiki i tempa aktywności tak, aby podtrzymać ich uwagę. Po kilkunastu latach przepracowanych w zawodzie z przedszkolakami muszę przyznać, że każda lekcja to dla mnie wielka niewiadoma. Dzieciaki są, bowiem jak małe barometry i czasem zupełnie odwrotnie niż dorośli reagują na pogodę. Gdy my jesteśmy senni i nie potrafimy zliczyć ile już wypiliśmy kawy, one potrafią „skakać po ścianach”. Wiele zależy również od tego czy przed zajęciami leżakowały i czy się jeszcze nie rozbudziły albo czy właśnie wróciły z ogrodu i nie maja ochoty na aktywność fizyczną. Znaczenie może mieć też fakt, czy są dopiero przed obiadkiem i brzuszki dają już o sobie znać, a podobno „polak jak głodny, to zły”, albo czy skorzystały z ubikacji i nie zaczną hurtowo wychodzić z zajęć zrobić „siusiu”. Zmierzam do tego, że to właśnie dzieci sterują swoją aktywnością, a dla mnie dostosowanie się do tego na zajęciach jest czasem prawdziwą improwizacją.
Wielokrotnie zdarzało się tak, że dziecko trzyletnie siedziało na angielskim jak myszka i nie odezwało się nawet podczas sprawdzania obecności, pięciolatek natomiast zaczął wiercić się, gdy tylko usiedliśmy na dywanie. Mogłoby się wówczas wydawać, że nic one nie wynoszą z zajęć. Nic bardziej mylnego, gdyż jest to właśnie przykład na kierowanie przez nie własną aktywnością. Wspomniany maluszek na tym etapie rozwoju ma potrzebę słuchania i patrzy we mnie jak w obrazek, ale nic nie chce powiedzieć. Jestem jednak spokojny, bowiem z doświadczenia wiem, że za rok może okazać się, iż będzie to najbardziej aktywne dziecko w grupie. Nie można zmusić dziecka do mówienia, trzeba jedynie cierpliwie poczekać i zachęcać, a ono samo podejmie decyzję, kiedy będzie gotowe pochwalić się swoja wiedzą.
Natomiast wspomniany pięciolatek to typowy przykład inteligencji kinestetycznej, który uczy się całym sobą i robi to doskonale w powiązaniu z aktywnością ruchową, a jego wiercenie się nie jest przejawem nieposłuszeństwa.
Małe dzieci charakteryzuje potrzeba słuchania, nie umiejętności czytania i pisania, dlatego też w zajęciach kładę nacisk na wystawienie dzieci na osłuchanie się z językiem przez powtarzanie zwrotów sytuacyjnych (good morning, hello, goodbye itp.), opowiadanek, wierszyków, rymowanek piosenek itd. Sposób pracy i odpowiednie podejście do dzieci przynosi wymierne efekty. Jeśli bowiem dziecko polubi swojego pierwszego nauczyciela angielskiego, polubi również język, a jeśli polubi język, to się go nauczy. Angielski w przedszkolu będzie dla niego motywacją do pracy nad tym językiem w szkole gdyż dostosowanie koncepcji kursu do wieku i możliwości dzieci gwarantuje satysfakcję i staje się dobrą bazą do osiągnięcia przyszłych sukcesów językowych.

Nasze piosenki i wierszyki

Hello song:
Hello, hello, hello *3
I am Sue

Hello, hello, hello *3
I am Jack

Goodbye song:
Goodbye Jack and Sue.
Goodbye Jack.
Goodbye Sue.
Goodbye Jack and Sue.

Elephants and fishes:
How many elephants/fishes?
Elephants/fishes, elephants.
How many elephants/fishes?
One, two, three.

Hello elephants!
Hello fishes!
Elephants and fishes.
One, two, three.

Listen to the numbers:
One, two, three,
Clap, clap, clap *3
Listen to he numbers

Four, five, six.
Tap, tap, tap *3
Listen to the numbers

One, two, three, four, five, six.
Clap, clap, clap, tap, tap, tap.
One, two, three, four, five, six
Listen to the numbers.

How many monkeys?:
How many monkeys? One, one!
How many monkeys? One monkey!

How many lions? Two, two!
How many lions? Two lions!

Three insects…
Four fishes…
Five fingers…
Six apples…

Little girl, little boy:
Sue is a little girl, look at Sue.
Jack is a little boy, look at Jack.

Little girl, little girl. Look at Sue.
Little boy, little boy. Look at Jack.

Alphabet song:
a,b,c,d,e,f,g h,i,j,k,l,m,n
O,p,q,r,s,t,u v,w,x,y,z

Sing a little song:
Sing a little song *2
One, two, three

Point to a window, point to a door.
Point to the ceiling, point to the floor.

A red doll :
I am Sue, I have a bike
And I have a red doll.
I am Sue, I have a ball,
A ball, a bike, a red doll.

I am Jack, I have a kite
And I have a black cat.
I am Jack, I have a book,
A book, a kite, a black cat.

I am a little boy:
I am a little boy, hello, hello.
I have a little cat, I have a cat.
I have a little cat.

I am a little cat, miaow, miaow,
I have a little bed, I have a bed.
I have a little bed.

The big bag song:
I have two kites, I have two kites,
And a big bag.
I have three dolls, I have three dolls,
Two kites, and a big bag
I have four balls, I have four balls,
Two kites, three dolls, and a big bag.
I have five books, I have five books,
Two kites, three dolls, four balls and a big bag.

Yo-Yo’s song:
I have a chair and I have a bed.
It is my house, it is my house.
It is my chair, it is my bed, it is my house.

I have a table and I have a jug.
It is my house, it is my house.
It is my table, it is my jug, it is my house.

Zoom zoom my plane:
I have a car, brum, brum my car.
Listen to my little car.
I have a car, brum, brum my car.
My car, brum, brum my car.

I have plane, zoom, zoom my plane…

It is my birthday:
I am six. Yes, I am, I am. *3
I am a big girl. It is my birthday.

I am five. Yes, I am, I am. *3
I am a big boy. It is my birthday.

Happy birthday:
Happy birthday to you, *2
Happy birthday to … ( Jack )
Happy birthday to you.

Ten little robots:
One little, two little, three little robots.
Four little, five little, six little robots.
Seven little, eight little, nine little robots.
Ten little robots-boys. …girls.

It is my head:
It is my head, my shoulders and my legs,
My head, my shoulders and my legs. *3

It is my hands, my fingers and my arms.
My hands, my fingers and my arms. *3

I am a robot:
I am a robot, look at my arms. *3
My arms go up and down.

I am a robot, look at my legs. *3
My legs go up and down.

I am a robot, look at my head. *3
My head goes up and down.

Two sweets:
I have two sweets in my bag.
A white triangle and a yellow square.
I have two sweets in my hand.
I have two sweets in my mouth… Mmmmm…

I have two sweets in my bag.
A yellow circle and an orange square.
I have two sweets in my hand.
I have two sweets in my mouth… Mmmmm…

Hands up:
Hands up, hands down, clap,clap,clap
Is it a little? Is it a big?
Show me. What is it? A little pencil.

1,2 red and blue:
1,2 red and blue
Up and down, yellow and down.
Bow to a queen, orange and green.
Look at a kite, black and white.

Jack and Meg:
Jack has a black cat. Listen…
Miaow. Hello I am Meg.
Look. Jack has a big bed.
Meg has a little bed.

Yo-Yo’s house:
Sue has a little house. Listen…
Hello. I am Yo-Yo.
Yo-Yo has a little house. Look…
Yo-Yo has a table.
Yo-Yo has a chair.

A present:
X2 is a little robot. X2 has a birthday.
Hello X2. Happy birthday. Here is a present.
Thank you. What is it?
It is a doll… a robot doll!

One, two:
One, two, look at my shoe.
Three, four, point to the door.
Five, six, pick up sticks.
Seven, eight, open a gate.
Nine, ten, a yellow hen.

Four boxes:
Jack has a lion, a monkey and an elephant.
Sue has a doll.
Sue has four boxes.
Look it is a zoo.

Ten little fingers:
I have ten little fingers.
I have ten little toes.
I have two ears.
I have two eyes.
And just one little nose.

How old are you?
What is your name?
I’m. Six , I’m. Sue.
What is your name?*2
My name is Sue.

Doll what is this word?
Doll it is doll.
Read it, write it, what is this word?

Ann is a name ,it has a big letter.
A big letter, a big letter.
Ann is a name , it has a big letter.
A big, big, big A

The classroom rap:
Clap, clap, clap, the classroom rap!
Come into the classroom, listen and look!
Take out your crayons, take out your book!
Pick up a pencil, pick up a pen!
I want you to count to ten!
1,2,3…
Open a window, open a door!
Clap your hands and sit on the floor!
I like coffee, I like tea!
I want you to rap with me!

‚Where is Thumbkin?’:
Where is Thumbkin?
Where is Thumbkin?
Here I am. Here I am.
How are you today ,sir?
Very well ,I thank you.
Run away, run away.

Hands and shoulders:
Hands and shoulders, knees and toes.
Eyes and ears and mouth and nose.
Hands and shoulders ,knees and toes.

Caterpillar:
Five green leaves are hanging on a tree.
Here comes the caterpillar looking for her lunch
Gobble! Gobble! Munch! Munch! Crunch! Crunch!

Clap your hands
Clap your hands, clap, clap, clap!
Touch your toes, touch! touch! touch!
Point to your nose and point to your ears!
Say it again after me!

Touch your arm
Number one touch your arm!
Number two touch your shoe!
Number three touch your knee!
Number four touch the floor!

Teddy Bear
Teddy Bear, Teddy Bear, touch the ground.
Teddy Bear, Teddy Bear, turn around.
Teddy Bear, Teddy Bear, point to the door.
Teddy Bear, Teddy Bear, say hello.

Pory Roku – wyliczanka
Spring is green
Summer is bright
Autumn is yellow
Winter is white

Dni Tygodnia – wyliczanka
Monday ,Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday, Saturday, Sunday

Wyliczanka:
Good morning teacher,
Hello to you,
It’s nice to see you,
How are you.

Twenty in the class
I can count the children in the class,
I can count the boys, I can count the girls,
I can count the children in the class.

This is my family
This is my family
Squeak-squeaky, squeak squeaky,
I am a white mouse, I live in a hole.
Father and mother
Sister and brother
We live in a hole.

I’m. Superkid come play with me
I’m. Superkid come learn with me!

Puffer train , puffer train noisy little puffer train
If you’re going to the sea, puffer train oh please take me

If you’re happy and you know it clap your hands
Step your feet
Blink your eyes
If you’re happy and you know it and you really want to show it …

Wyliczanka;
1,2,3 play with me
4,5,6 pick up sticks
7,8,9 walk in line

A yellow doll with a green ball
went to a white star in a blue and red car

1 potato, 2 potatoes, 3 potatoes 4,
5 potatoes, 6 potatoes, 7 potatoes more

I have ten little fingers
I have ten little toes
I have two ears
I have two eyes
And just one little nose

If you’re happy and you know it,
Clap your hands.
Step your feet.
Blink your eyes.
If you’re happy and you know it,
And you really want to show it,
Clap your hands.

1,2 put on your shoe
3,4 shut the door
5,6 pick up sticks
7,8 eat off a plate
9,10 say it again

I’d like to be a doctor,
I’d like to fly a plane,
I’d like to cut your hair,
I’d like to drive a crane,
I’d like to be a farmer,
I’d like to be a cook,
But just before I start,
I’d like to read this book.

The Alphabet Song
A,b,c,d,e,f,g an elephant is sitting on my knee.
H,i,j,k,l,m,n,o a little mouse is sitting on my toe.
P,q,r,s,t,u,v I like watching cartoons on TV
W,x,y,z we are singing the English alphabet.

The Well
I fell in the well
How deep?
Four meters
Who can help you?
You!

Monkeys:
Five little monkeys are jumping on a bed
One fell off and bumped his head
Mummy called a doctor and the doctor said:
No more little monkeys are jumping on the bed

Four little…
Three little…
Two little…
One little…

Put those monkeys straight to bed.

Dashing through the snow – kolęda
In a one horse open sleigh
Off the fields we go
Laughing all the way
Bells on Bob tail ring
Making spirits bright
Oh, what fun it is to sing
A sleighing song tonight.

Jingle bells, Jingle bells
Jingle all the way
Oh what fun it is to ride
In a one horse open sleigh.

We wish you a merry… – kolęda
We wish you a merry Christmas
We wish you a merry Christmas
and a happy New Year!

Good tidings we bring
For you and your kin.
We wish you a merry Christmas
and a happy New Year!