Witamy wszystkie Obłoczki i Rodziców.
Mamy nadzieje, że miło spędziliście weekend i jesteście gotowi bo zaczynamy kolejne zabawy.
W tym tygodniu tematem kompleksowym będzie Lato.
A oto propozycja na dziś:
1.„Powitanka”– stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
Zapraszamy do wspólnej zabawy:
https://www.youtube.com/watch?v=351fw50UOn8&list=PLbRzTYeyj4CYFzv7lBE2KnqG8rutRhDzZ
2.„Razem z latem” – zapoznanie z piosenką.
Razem z latem
sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Chodzi złote lato
w kapeluszu z kwiatów,
w rękach ma latawiec,
biega z nim po trawie.
Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)
Czasem dla ochłody
lato zjada lody.
Zajada je powoli,
gardło go nie boli.
Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)
https://www.youtube.com/watch?v=AHwM17Zw5Gw
3.„Słońce i deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci maszerują w pokoju. Na hasło: Słońce prostują się i wystawiają twarze do słońca, unoszą ręce; na hasło: Deszcz kucają, zasłaniają głowy rękoma. Rodzic rozdaje dziecku kolorowe koła, dzieci kładą koła w miejscu, w którym padają promienie słoneczne. Koła powinny leżeć w takim miejscu, aby nie przeszkadzały w użytkowaniu pokoju, np. na parapecie, regle, itp. Rodzic pyta: Po czym takie miejsce można rozpoznać?; Jak ono wygląda?. Dzieci odpowiadają. W razie niepogody ćwiczenie przekładamy na inny termin. Rodzic zaprasza dziecko do stolika, na stole przygotowane są tacki z kolorami podstawowymi, narzędzia do stemplowania, np. korki, papierowy ręcznik, kartki. Dzieci podają nazwy kolorów. Stemplują na kartkach, po czym przed nałożeniem nowego koloru wycierają korki w ręczniki.
Rodzic zaprasza dzieci do zabaw z kolorami: stemplowanie kolor na kolorze, pokrywanie poprzedniego stempla częściowo innym kolorem. Dzieci podają nazwy powstałych barw, utrwalają swoją wiedzę. Tworzą obrazy nierealne i realne za pomocą stempli. Po skończonej zabawie artystycznej prosi my dzieci, aby zaobserwowały swoje koła, które wcześniej kładły w promieniach słońca. Pytamy: Czy słońce je oświetla w dalszym ciągu? Dzieci odpowiadają. Do dalszej obserwacji zostają tylko te koła, które nadal są oświetlone przez promienie.
4.Zabawy rozwijające sprawność fizyczną:
Zakręć kołem i wykonaj ćwiczenie: https://wordwall.net/pl/resource/937246/gimnastyka-w-domu
5.„Kolory” – zabawa ruchowa, utrwalenie nazw kolorów, szybkie reagowanie na sygnał.
Zapraszamy dzieci, aby usiadły na dywanie. Następnie prosimy: Pomachają do mnie dzieci, które na sobie mają coś w kolorze żółtym. Zaklaszczą dzieci, które mają ubrane coś w kolorze niebieskim, Dzieci które mają ubrane coś w kolorze czerwonym, niech złapią się za nos itp. Dzieci słuchają podkładu instrumentalnego do piosenki Razem z latem. Rodzic wymienia kolor. Dzieci, które mają coś w wymienionym kolorze, wstają i maszerują wokół pokoju. Na hasło: Kolorowy świat– dzieci wstają i podskakują.
6.„Ziarenko” – poszerzanie wiedzy przyrodniczej.
Pokazujemy dzieciom ziarenko fasoli i mówimy: To małe ziarenko fasoli. Spróbujcie się zamienić w tak malutkie ziarenka. Dzieci zwijają się w kłębuszki, starają się zwinąć jak najciaśniej. Rodzic mówi: Posłuchajcie historii o ziarenku.
Małe Ziarenko spało mocno, głęboko pod ziemią. Pewnego razu otworzyło jedno oko, ale wokół było bardzo ciemno i zimno.
– Eee… Brrrr… Nic ciekawego – poszło spać dalej.
Pewnego wiosennego dnia Ziarenko poczuło, że wokół niego robi się coraz cieplej. Nie wiedziało, skąd to uczucie, ale było ono bardzo miłe. Kolejnego dnia Ziarenko poczuło, że coś je obmywa, a ziemia wokół jest coraz cieplejsza. Zapragnęło więcej i więcej obmywania i ciepła, zaczęło poszukiwać. Wysunęło jedną rękę, a tam brrrrrr zimno, wysunęło drugą rękę w przeciwnym kierunku.
– Ojej, ciepło, tak bardzo chce mi się pić, dużo pić, jeszcze i jeszcze – Ziarenko wyciągało rękę
do ciepła i wody, aż nagle… stało się wokół bardzo jasno. Ziarenko zapłakało.
– Co się stało? Nic nie widzę!
– Przyzwyczaisz się do mego światła – pogłaskało je Słonko swym promykiem.
– Pomożemy ci – szepnął szumiący, ciepły Deszczyk.
Porozmawiajcie z dziećmi na temat opowiadania, rozdzielcie treści fikcyjne (uczucia ziarenka) od rzeczywistych (pomoc deszczu i słońca we wzroście rośliny).
Rodzic daje dziecku zamknięte pojemniczki, np. z jajek niespodzianek. Wewnątrz są nasiona i zwinięte ruloniki z wizerunkami owoców. Dzieci nie otwierają pojemników, potrząsają nimi, oglądają pod światło, zgadują, co się może mieścić w środku. Ostrożnie wysypują na plastikowe talerzyki przed sobą, oglądają, rozwijają ruloniki z papieru, starają się powiązać obrazki z nasionami (nasiona rzodkiewki, marchewki, aksamitki, maciejki, sosny, ogórka i inne). Opisują swoje obserwacje: nasiona są bardzo małe; nasiona nie przypominają roślin, które z nich wyrosną; nasiona przypominają drobne kamyczki w różnych kształtach; nasiona mają różne kolory itp.
7.Praca z Kartą pracy – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, zachęcanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
Dzieci uważnie słuchają historię wzrostu owocu truskawki. Rodzice zwracają uwagę, że truskawka powstaje z kwiatu, rośnie na małym krzaczku. Rodzic w razie konieczności uzupełnia wiedzę dzieci, mówiąc o bardzo ważnej roli pszczół. Opowiada, że mała zielona truskawka stanie się dużą, dojrzałą, czerwoną dzięki wodzie i ciepłym promieniom słońca. Dzieci kolorują dojrzałe truskawki lub wylepiają plasteliną.
https://www.osesek.pl/files/coloring/kolorowanka_truskawka.jpg
8.Spacer– wybierzcie się na Rodziny spacer
9„Omiń kałużę” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Dzieci spacerują w rytm muzyki, śpiewają zapamiętane fragmenty piosenki Razem z latem, omijają przeszkody ułożone z poduszek. Podczas pauzy dzieci się prostują, wspinają na palce, wystawiają twarze do słońca.
10„Promyki słońca” – ćwiczenie wyprostne, usprawnianie małej motoryki poprzez rysowanie linii.
Rodzic prosi dzieci, aby zobaczyły, czy koła, które rano rozłożyły w pokoju, w dalszym ciągu są w promieniach słońca. Dzieci obserwują i opisują sytuację. Mówią, gdzie jest słońce. Rodzic rozdaje dzieciom kartki, dzieci układają kartki pionowo, na górze przyklejają słońce – żółte kółko, na dole kartki rysują ziarenka według własnego pomysłu, a następnie rysują promyki od słońca do ziarenka. Zwracamy uwagę na kierunek kreślenia: z góry do dołu.
Pozdrawiamy,
p. Magda i p. Aneta