BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 22 kwietnia 2020 r.

23.04.2020 – praca zdalna

W jaki sposób można oszczędzać wodę?

Zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego 4, 5,6 latki

Czy wiesz, że woda:

  • gasi pragnienie
  • pomaga w odtruwaniu organizmu
  • nawilża skórę
  • nawilża powietrze, którym oddychamy
  • służy do mycia
  • podlewania roślin
  • gotowania żywności
  • pomaga w rozprowadzaniu składników odżywczych po całym ciele…masz pomysł, do czego jeszcze?

OSZCZĘDZAJMY KAŻDĄ KROPLĘ WODY

CO MOŻESZ ZROBIĆ?

  • zakręcaj kran podczas mycia rąk ( gdy je namydlasz) lub zębów ( gdy je szczotkujesz)
  • kąp się pod prysznicem, a nie w wannie pełnej wody
  • jeśli zauważysz, że gdzieś cieknie woda, zgłoś to dorosłym
  • segreguj i wykorzystuj ponownie różne materiały ( plastik, tekturę itp.)

5,6 latki

Zabawa badawcza- oczyszczanie wody z wykorzystaniem prostego filtra ( potrzebne materiały: słoiki, pędzle ubrudzone w farbie, duża plastikowa butelka, nożyczki, szmatka flanelowa, gaza lub lignina, żwirek, piasek) z pomocą rodzica

Dziecko brudzi wodę w słoiku, , płucze w niej pędzel ubrudzony w farbie, wyjaśniamy dziecku, że aby woda mogła być używana przez ludzi, oczyszcza się ją i uzdatnia.

Rodzic przecina dużą plastikową butelkę na wysokości 1/3 od jej dna. Dolna część butelki będzie stanowiła zbiornik na oczyszczoną wodę. Drugą część butelki odwracamy szyjką do dołu, wypełniamy ją szmatką flanelową, gazą lub ligniną, żwirkiem, a na końcu piaskiem. Warstwy te powinny zająć około połowy wysokości butelki, którą nakładamy na część butelki  stanowiącą zbiornik oczyszczonej wody. Do tak przygotowanego filtru dziecko wlewa brudną wodę ze słoika i obserwuje jej filtrowanie. Dziecko patrzy jak wygląda oczyszczona woda. ( W ten sam sposób można oczyścić wodę przyniesioną z rzeki, stawu lub kałuży)

Wykonanie plakatu-  ” WODA W PRZYRODZIE”- na podstawie zgromadzonych informacji na zajęciach, wykonajcie plakaty informujące o znaczeniu wody dla naszego organizmu

Możemy wykorzystać farby plakatowe, kredki świecowe, kredki ołówkowe, pastele, papier pakowy, duże arkusze  bloku rysunkowego lub technicznego, wycięte obrazki z gazet i inne swoje pomysły. Omówienie wykonanej pracy- wystawa.

4-latki

Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki –
Podskocz, klaśnij i przykucnij.
Tamburyn.
Rodzic omawia zabawę – wykonuje podskok, klaszcze i przykuca. Następnie wstaje i mówi rymowankę:
Oszczędzajmy wodę, dbajmy o przyrodę!
Dziecko maszeruje za rodzicem po dywanie w rytmie
wygrywanym na tamburynie. Na pauzę w grze naśladuje ruchy R. i powtarza za nim słowa
rymowanki.
Rozmowa na temat sposobów oszczędzania wody.
R. kontynuuje rozmowę na temat wody i sposobów jej oszczędzania. Dziecko, z pomocą R.,
podaje sposoby oszczędzania wody. Przykłady:
– branie prysznica zamiast kąpieli w wannie,
– dokładne zakręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
– gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie.