28.05.2020- praca zdalna
5,6-l
Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk
„Moje uczucia”
.
Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,
i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.
Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.
Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
Rozmowa na temat tekstu.
−
Co mieszka w sercu?
−
Czy zawsze jest nam wesoło?
−
Czy zdarza się, że coś was smuci?
−
Czy zdarza się, że coś was złości?
R. przypomina, że uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy
ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że
po burzy zawsze jest tęcza, po
deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.
Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci, i tego, co je smuci.
Dla dziecka: kartka podzielona na pół – w lewym górnym rogu rysunek chmurki,
a w prawym górnym rogu – słoneczka, kredki.
Dziecko dostaje kartki podzielone na pół, z rysunkiem chmurki i słoneczka w ich rogach. Po
lewej stronie kartki (chmurka) rysuje to, co je smuci, a po prawej stronie (słonko) – co je
cieszy. Potem dziecko siada i omawia swoje rysunki z R.
4- latki
Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej
„Dzieci na Ziemi.”
Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
jednak są dumne ze swej kultury
cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
i choć w dziwacznych mówią językach,
a księżyc mruga oczkiem na niebie
pragną się bawić, tańczyć i brykać!
do wszystkich ludzi, również do ciebie.
Inka i Zulu, Bubu, Namoko –
Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
chcą być kochane, śmiać się szeroko,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,
a zamiast wojen mieć tylko święta!
na słoniu jeździ Hindus Namoko.
Niech wam się spełnią wszystkie marzenia –
Dzieci się różnią kolorem skóry,
tak, robiąc obrót, powiada Ziemia.
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
R. pyta dziecko:
−
O jakim święcie była mowa?
−
Jakie są dzieci na całym świecie?
−
Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?
−
Co najbardziej lubią robić dzieci?
−
Jakie imiona miały dzieci z wiersza?
Dziecko wypowiada imiona dzieci, dzieląc je rytmicznie (na sylaby)