10.04.2020- praca zdalna
5,6latki- narysuj kwiaty w wazonach zgodnie z podpisem
3 i 2 2 i 4
5 i 3
„Zabawa słowna” – składamy życzenia- czytamy życzenia zapisane na kartkach świątecznych, dziecko omawia czego sobie życzą ludzie, potem próbuje układać życzenia samodzielnie
„Zabawy badawcze”- wokół jajka, poznajemy budowę i właściwości jajka, , rozbijamy jajko, dziecko ogląda jego zawartość, nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko, zwracamy uwagę na zarodek, wyjaśniamy dziecku, że kurczątko wykluwa się z jajek, w których są zarodki,
oglądamy dwa jednakowe jajka, zastanawiamy, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane, dziecko podaje swoje propozycje
następnie wprawiamy w ruch obrotowy oba jajka, dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej, rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację
jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje, powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka,
„Jajko i woda”-( materiały: jajka surowe, jajka ugotowane, szklane naczynia, sól, łyżka) dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego- wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą, obserwuje ich zachowanie
do wody w przezroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól, około 10-12 łyżek, obserwuje, co dzieje się z jajkiem.
Wypowiadanie się dzieci na temat: co można zrobić z jajek?( pomalować, ugotować, usmażyć itp.) wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek- nadawanie im nazw.
4,5,6 latki słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego „Śmigus”- rozwijanie mowy, zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek
Śmigus! Dyngus! na uciechę z kubła wodę lej ze śmiechem!
jak nie z kubła, to ze dzbana, śmigus- dyngus dziś od rana!
Staropolski to obyczaj, żebyś wiedział i nie krzyczał, gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miał zmokniętą.
Rozmowa na temat wiersza:
co to jest śmigus- dyngus?
co to znaczy staropolski obyczaj?
kiedy obchodzi się śmigus- dyngus?
Kiedyś były to dwa obyczaje wielkanocne, jednym z nich był dyngus- młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp., drugi dyngus- miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami, rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową
4- latki zabawa, „Której pisanki brakuje?”, utrwalanie nazw kolorów( materiały:sylwety jajka w kolorach, czerwony niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy)
Układamy na stole, jedną obok drugiej sylwety pięciu jajek w kolorach czerwonym, niebieskim, zielonym, żółtym, pomarańczowym, dziecko przelicza sylwety jajek, podaje ich kolory, dziecko odwraca się, chowamy sylwetę jednego jajka, dziecko odgaduje, której sylwety brakuje.
Kartka świąteczna- przygotowujemy połowę kartki z bloku technicznego, przypominamy o tradycji składania sobie życzeń świątecznych, dziecko tworzy kartę według własnego pomysłu- symbole wielkanocne, na odwrocie karty planujemy życzenia, które dziecko samodzielnie układa