BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 27 listopada 2023 r.

W miesiącu grudniu będziemy realizować następujące tematy:

  1. Co cieszy Mikołaja ?
  2. Jakie sporty uprawiamy zimą ?
  3. O czym w Święta każdy z Nas pamięta?
  4. Który żywioł jest najważniejszy?

 

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zakładanie ubrań, butów;
  • odkładanie prac na półki indywidualne;
  • udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała
  • nabywanie sprawności manualnej
  • nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
  • rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
  • uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
  • próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • mówienie o swoich potrzebach;
  • odpowiadanie na pytania.

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka:

  • wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
  • wypowiadanie się prostymi zdaniami;
  • powtarzanie krótkich rymowanek;
  • stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;

Aktywność poznawcza:

  • podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
  • określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
  • liczenie palców, przedmiotów itp.;
  • używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
  •  obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
  • przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
  • wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
  • dzielenie się swoimi przeżyciami;
  • stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
  • wzbogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia
  •  kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia,

 

Zadania do codziennej realizacji:

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań –zachęcanie dzieci do zgodnych zabaw.
  • Zabawy wprowadzające do tematu dnia–zabawy paluszkowe, rozwiązywanie zagadek, słuchanie wiersza, zabawy muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe, zabawy logopedyczne
  • Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
  • Zabawy przy muzyce – ruchowo-rytmiczne – rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem .
  • Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
  • Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę , zabawy słowne, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej
  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrodniczej. Zabawy na świeżym powietrzu. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy np. na śniegu.