W miesiącu grudniu będziemy realizować następujące tematy:
- Co cieszy Mikołaja ?
- Jakie sporty uprawiamy zimą ?
- O czym w Święta każdy z Nas pamięta?
- Który żywioł jest najważniejszy?
Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- zakładanie ubrań, butów;
- odkładanie prac na półki indywidualne;
- udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
- rozwijanie sprawności całego ciała
- nabywanie sprawności manualnej
- nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Artystyczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
- rytmiczne poruszanie się przy muzyce,
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
- uczestniczenie w zabawach ruchowych
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
- próby określania przyczyn swoich stanów emocjonalnych.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
- uczestniczenie we wspólnych zabawach;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Językowa aktywność dziecka:
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
- wypowiadanie się prostymi zdaniami;
- powtarzanie krótkich rymowanek;
- stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni;
Aktywność poznawcza:
- podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
- liczenie palców, przedmiotów itp.;
- używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwracanie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie;
- poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, nazywanie ich, np. opady śniegu;
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
- przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach;
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt.
- wzajemne okazywanie sobie uczuć przez członków rodziny;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- wzbogacenie wiedzy o polskich tradycjach związanych z obchodami Świąt Bożego Narodzenia
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań –zachęcanie dzieci do zgodnych zabaw.
- Zabawy wprowadzające do tematu dnia–zabawy paluszkowe, rozwiązywanie zagadek, słuchanie wiersza, zabawy muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe, zabawy logopedyczne
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabawy przy muzyce – ruchowo-rytmiczne – rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem .
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę , zabawy słowne, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrodniczej. Zabawy na świeżym powietrzu. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy np. na śniegu.