Witam Rodziców i wszystkie „Słoneczka” 🙂
Tematem dzisiejszego dnia będą Polskie symbole narodowe.
Każde państwo – i duże, i małe, jak zapewne wiecie,
ma trzy symbole dobrze znane w świecie.
My, Polacy nasze symbole bardzo dobrze znamy,
i teraz po kolei je wszystkie wymieniamy.
Hymn państwowy, godło Polski i ojczysta flaga –
na nich skupia się w tym wierszu nasza cała uwaga.
Katarzyna Ziętal
1. „Gimnastyka rączek” – zabawa na powitanie.
2. „Majowe święta” – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej.
Ilustracje do opowiadania TUTAJ.
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola.
Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić
flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne
święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo
przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada
Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych
krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących
ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy
Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to
rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę
po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść
do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum
zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe
majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym
plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś
obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja
3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy
królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
3. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
− Jak nazywa się kraj w którym mieszkamy?
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady i co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
4. „Polskie symbole narodowe” – filmik edukacyjny.
5.”Symbole narodowe”- praca z obrazkiem.
Zobacz obrazki i powiedz, jak nazywają się znajdujące na nim symbole.
6. „”Symbole” – kontynuowanie rytmów.
Rodzicu wydrukuj kartę i wytnij wszystkie symbole.
Przedszkolaku, ułóż je w kolejności: godło, flaga, hymn.
Kontynuuj układanie symboli wg tej kolejności, aż skończą Ci się obrazki. Dziecko może także układać i powtarzać sekwencje wg własnego pomysłu i adekwatnie do umiejętności, np. godło-flaga-godło, godło-flaga-godło-flaga, itd.
7. „Mazurek Dąbrowskiego”.
Zaśpiewajcie pierwszą zwrotkę i refren hymnu Polski.
Pamiętajcie o odpowiednim zachowaniu podczas śpiewania: w postawie wyrażającej szacunek, zachowanie powagi i spokoju.
Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Marsz, marsz Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski.
Za twoim przewodem
Złączym się z narodem.
Hymn nie jest zwykłą piosenką, a ważnym symbolem naszego kraju.
Dlatego należy przypominać dzieciom, że nie mogą go śpiewać np. przy obiedzie, podczas zabawy, itp.
Jeśli mają ochotę zaśpiewać „Mazurka Dąbrowskiego”,
to zawsze muszą pamiętać o odpowiedniej postawie i zachowaniu.
8.”Flaga”- karta pracy.
Przedszkolaku, w wolnej chwili wykonaj zadania z karty pracy.
Karty Pracy, Nowe przygody Olka i Ady. Czterolatek/Poziom A+, cz. 2, s. 44 |
8. „Znajdź parę” – gra on-line TUTAJ.
9. ” Godło Polski – Orzeł Biały” – praca plastyczna.
Na zakończenie dzisiejszego spotkania proponuję Wam pracę plastyczną. Obejrzyjcie poniższe filmiki, może zainspirują Was one do wykonania podobnych prac.
Udanej zabawy i miłego dnia
pozdrawiam serdecznie – pani Ewa
Zachęcamy Rodziców i dzieci do dzielenia się swoimi działaniami w domu i przypominamy, że działa nasz grupowy e-mail: sloneczka3@tlen.pl i tam możecie napisać co u Was słychać i przysyłać np. zdjęcia prac dzieci.