W miesiącu styczniu będziemy realizować następujące tematy :
- Witamy Nowy Rok
- Co można robić zimą?
- Święto babci i dziadka
- Zimowe mistrzostwa sportowe
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku; rozumienie konieczności zabezpieczania się przed mrozem
- rozwijanie wyobraźni i pomysłowości; wyzwalanie ekspresji twórczej (plastycznej, muzyczno-ruchowej); posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych i pochodnych
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania ubrań na letnie i zimowe; rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych
- budowanie wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia; kształtowanie myślenia
przyczynowo-skutkowego; degustacja przygotowanych jesienią przetworów - kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
dzieci; kształtowanie umiejętności dostrzegania regularności i następstw pór roku - eksperymentowanie ze śniegiem – poznawanie właściwości śniegu; posługiwanie się określeniami: zimny, mokry, miękki
- prowadzenie obserwacji przyrody w czasie spaceru; określanie cech zimowej pogody; eksperymentowanie ze śniegiem – malowanie na śniegu
- obserwowanie płatków śniegowych w ogrodzie; rozumienie zwrotów:
unoszą się – lecą do góry, opadają – lecą na dół, wirują – kręcą się wkoło; wyrażanie nastroju poprzez taniec oraz grę na instrumentach; identyfikowanie i podawanie nazw własnych
stanów emocjonalnych - eksperymentowanie z lodem – poznawanie właściwości lodu; posługiwanie się określeniami: zimny, twardy, przeźroczysty
- rozwijanie zachowań sprzyjających dobremu zdrowiu – hartowanie;
kształtowanie spostrzegawczości podczas zabaw na śniegu; porównywanie kształtów, łączenie takich samych elementów w pary - rozumienie postawy szacunku wobec osób starszych; usprawnianie małej
motoryki – zabawy paluszkowe - dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci; rozwijanie kompetencji
językowej – tworzenie zdrobnień - wdrażanie dzieci do okazywania szacunku poprzez pamięć o bliskiej osobie; doskonalenie umiejętności posługiwania się klejem
- wdrażanie do świadomego przygotowywania niespodzianek z okazji święta
dziadków; doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy według wzoru - poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych; kształtowanie
percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej
kolejności - rozwijanie wrażliwości muzycznej; zachęcanie do aktywnego spędzania
czasu na powietrzu zimą; przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu - dostrzeganie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu w czasie zabaw zimowych – praca z obrazkiem
- doskonalenie liczenia w sytuacjach zabawowych; czerpanie radości ze
wspólnego lepienia bałwana - kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności; poznawanie
zimowych dyscyplin sportowych; posługiwanie się nazwami zimowego sprzętu sportowego: sanki, narty, łyżwy
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. ” Powitanka”- stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
- Zabawy wprowadzające do tematu dnia–zabawy paluszkowe, rozwiązywanie zagadek, słuchanie wiersza, zabawy muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe. Wyrabianie prawidłowego toru oddechowego.
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych.
- Zabawy przy muzyce – ruchowo-rytmiczne – rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem . Taniec z kolorowymi chustami. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy- poruszanie się bez potrącania innych.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę , zabawy słowne, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej, doskonalenie umiejętności klasyfikowania.
- Eksperymenty graficzne, poznawanie różnorodnych technik, podziwianie efektów plastycznych, ćwiczenie sprawności manualnej.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrody. Zwrócenie uwagi na kolejność wkładania ubrań.
Prowadzenie obserwacji przyrody. Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku. Zabawy integracyjne na świeżym powietrzu.