4-latki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie nowej wartości „cierpliwość”,
- rozpoznanie i nazwanie sytuacji, w których trzeba być cierpliwym,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- wdrażanie do cierpliwego czekania na swoją kolej podczas zabaw,
- poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania ze zrozumieniem,
- zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się – nieprzerywania wypowiedzi kolegom/koleżankom,
- poznanie wyglądu różnych płatków śniegowych,
- kształtowanie umiejętności spostrzegania,
- nauka radzenia sobie z szybkim podejmowaniem decyzji,
- poznanie struktury utworu muzycznego (piosenki),
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- rozwijanie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej,
- nauka rozpoznawania części piosenki (zwrotka, refren),
- poznanie sposobów ochrony przed zimnem,
- wzbogacanie słownictwa związanego z częściami odzieży,
- rozwijanie słuchu fonetycznego,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze,
- poznawanie sytuacji, w których wymagana jest cierpliwość,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie cierpliwości,
- poznawanie ptaków pozostających w naszym kraju na zimę,
- wzbogacanie słownika czynnego,
- zachęcanie do wypowiadania się na forum grupy,
- poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych,
- kształtowanie postawy aktywnego poszukiwania wiedzy,
- rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności klasyfikowania,
- wzmacnianie wiary we własne możliwości,
- poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
- kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu,
- rozwijanie tężyzny fizycznej,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- poznanie sposobu systematyzowania nabytych wiadomości w formie plakatów,
- rozwijanie umiejętności budowania spójnej logicznie wypowiedzi na zadany temat,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,
- poznanie pojęcia „dobroczynność” na podstawie różnych przykładów,
- rozwijanie mowy komunikatywnej i myślenia przyczynowo-skutkowego,
- wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania drzew iglastych i ich szyszek,
- budowanie dobrej atmosfery w grupie rówieśniczej poprzez podejmowanie wspólnych działań,
- poznanie świątecznych piosenek z repertuaru dziecięcego,
- ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia,
- poznanie roli światła w życiu człowieka i nazw różnych urządzeń wytwarzających światło,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
- poznanie dobroci jako wartości niosącej szczęście innym,
- kształtowanie postawy życzliwości,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i wyciągania wniosków,
- ukazanie mocy jaką ma dobroć płynąca prosto z serca,
- poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozwijanie mowy,
- uwrażliwienie na piękno przeżywania świąt w gronie rodzinnym,
- poznanie sposobu mierzenia różnych przedmiotów,
- wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania zadań,
- poznanie różnych sytuacji, w których składamy sobie życzenia,
- rozwijanie wyobraźni i poczucia estetyki.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
- zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5-latki
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć: troskliwość, współpraca;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.