Plan pracy wychowawczo –dydaktycznej na miesiąc: czerwiec
W miesiącu czerwcu będziemy realizować następujące tematy:
- Dzień Dziecka .
- Zwierzęta duże i małe.
- Lato.
- Wakacje.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Uświadomienie dzieciom ich prawa do zabawy, nauki i rozwoju.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną lub dwie cechy.
- Kształtowanie prawidłowej postawy wobec swoich obowiązków.
- Wypowiadanie się na temat obowiązków domowych i przedszkolnych dzieci – zabawy parateatralne.
- Wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespołach i porozumiewania się umiarkowanym tonem głosu.
- Zachęcanie do podejmowania prac plastycznych w małych zespołach.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń.
- Kształtowanie umiejętności cierpliwego wysłuchiwania innych.
- Zapoznanie dzieci z wybranymi zwyczajami i zabawami ich rówieśników z różnych części świata.
- Rozwijanie w sobie postawy szacunku dla inności fizycznej i kulturowej.
- Poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzik, zając, lis, sarna.
- Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt mieszkających w zoo.
- Rozwijanie kreatywności ruchowej poprzez naśladowanie gestem i ruchem wybranych zwierząt.
- Określanie cech jakościowych i ćwiczenie umiejętności używania tych określeń.
- Kształtowanie umiejętności porządkowania elementów od najmniejszego do największego i odwrotnie.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw kolorów podstawowych i pochodnych.
- Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w czasie burzy.
- Zrozumienie podstawowej zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy – chowania się do budynku.
- Przypomnienie znaczenia wyrażenia kalendarz pogodowy.
- Rozumienie znaczenia oznaczeń symbolicznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych.
- Utrwalenie wiedzy na temat letnich zjawisk atmosferycznych.
- Rozpoznawanie na obrazkach krajobrazów: morze, góry, las.
- Poznawanie Polski podczas zabawy tematycznej „wzdłuż Wisły”.
- Poznanie charakterystycznych cech krajobrazu morskiego oraz sposobów spędzania czasu nad morzem.
- Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych wyjazdów (uwzględnienie ochrony przed słońcem).
- Zachęcanie do tworzenia prac plastycznych o tematyce wakacyjnej.
- Rozpoznawanie krajobrazu górskiego na ilustracjach.
- Usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez ćwiczenia równoważne, wzmacniające mięśnie nóg.
- Wdrażanie do odpowiedzialnego przygotowywania się do górskich wędrówek.
- Doskonalenie mowy podczas dzielenia się swoimi planami wakacyjnymi.
- Wyrażanie swoich myśli w sposób zrozumiały dla otoczenia.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań– zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Ćwiczenia i zabawy ruchowe.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
- Zabawy ruchowe -nabywanie umiejętności zgodnej zabawy, respektowania zasad zabawy, współdziałania z dziećmi w zabawie.
- Spacery obserwacyjne – rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę