Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc kwiecień
W miesiącu kwietniu będziemy realizować następujące tematy :
- Praca rolnika.
- Wielkanoc.
- Dbamy o naszą planetę.
- Tajemnice książek.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Poznanie pracy rolnika – czynności, jakie wykonuje i potrzebnych mu narzędzi
- Wiązanie opisu słownego z obrazkiem
- Opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń: na początku, potem, na końcu
- Porównywanie liczebności zbiorów
- Rozwijanie motoryki małej
- Zapoznanie z wyglądem i nazwami pojazdów rolniczych
- Poznanie produktów, które powstają z mleka
- Rozumienie znaczenia jedzenia nabiału dla zachowania zdrowia
- Wzmacnianie więzi rodzinnych
- Zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z Wielkanocą
- Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania czytanego przez nauczyciela
- Poznanie polskich zwyczajów związanych z Wielkanocą
- Poznanie określeń: pisanka, kraszanka, święconka
- Łączenie opisu słownego z przedmiotem – rozwiązywanie zagadek
- Poznanie tradycji święcenia pokarmów w Wielką Sobotę
- Zwrócenie uwagi na estetyczny wygląd koszyczka wielkanocnego
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną cechę
- Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych
- Przybliżenie dzieciom tradycji malowania jajek
- Liczenie w dostępnym zakresie
- Budowanie wypowiedzi na temat świątecznych potraw – praca z obrazkiem
- Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się przy stole
- Klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech
- Wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę
- Wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody
- Rozumienie potrzeby niezaśmiecania środowiska , rozumienie pojęcia dbanie o środowisko
- Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej
- Kształtowanie umiejętności wykorzystywania różnych materiałów w pracy plastycznej
- Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi – opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń
- Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie
- Nabywanie sprawności ruchowej i zwinności
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według określonej cechy
- Kształtowanie u dziecka śmiałości i odwagi poprzez prezentowanie przed grupą swojej ulubionej książki
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek
- Rozbudzanie ciekawości badawczej – sprawdzanie różnych faktur papieru
- Rozwijanie zainteresowania książkami
- Poznanie zasad korzystania z książek
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat obrazka oraz wysłuchanego tekstu
- Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń
- Doskonalenie umiejętności liczenia
- Zapoznanie z pracą sprzedawcy w księgarni
- Poznanie określeń: okładka, strona, kartka, księgarnia
- Ukazanie różnorodności tematycznej książek
- Rozwijanie sprawności koordynacyjnej (równowagi, orientacji wzrokowo-ruchowej)
Zadania do codziennej realizacji :
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
- Zabawy z „Powitankami” – stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
- Zabawy przy muzyce- ruchowo-rytmiczne- rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela, zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych Prowadzenie obserwacji przyrodniczych. Zabawy integracyjne na świeżym powietrzu
- Zabawy ruchowe – nabywanie umiejętności zgodnej zabawy, respektowania zasad zabawy, współdziałania z dziećmi w zabawie