Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc listopad :
W miesiącu listopadzie będziemy realizować następujące tematy :
- Jesienna pogoda.
- Mój dom – Polska .
- Zwierzęta domowe.
- Zimno, coraz zimniej.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi.
- Wspomaganie dzieci podczas kontaktu z innymi dziećmi– przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci.
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
- Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
- Utrwalamy zasady funkcjonowania w grupie.
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali.
- Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
- Posługiwanie się określeniami: niższy, wyższy.
- Kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej imion.
- Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu.
- Współdziałanie z rówieśnikami w zabawie.
- Obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela podczas zabawy.
- Dostrzeganie i podawanie nazw zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni.
- Próby tworzenia deszczowej muzyki – gra na instrumentach.
- Rozwijanie umiejętności językowych, zachęcanie do zabaw słowotwórczych.
- Dostrzeganie kształtów i kolorów chmur; rozwijanie wyobraźni.
- Ćwiczenia mięśni narządów mowy.
- Opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń: na początku, potem, na końcu.
- Poznanie dekoracji używanych podczas świąt patriotycznych.
- Kształcenie postawy szacunku do historii naszego kraju.
- Zdobywanie wiedzy o tym, kto to jest patriota.
- Kształtowanie postaw patriotycznych.
- Poznanie symboli narodowych- godło, hymn Polski, flaga.
- Zapoznanie z herbem Warszawy i legendą o Syrence.
- Rozwijanie zainteresowań legendami o Polsce.
- Rozbudzanie postaw patriotycznych.
- Uwrażliwianie na folklor.
- Wzbogacanie wiedzy na temat morza i jego charakterystycznych cech.
- Utrwalanie nazw ubrań.
- Liczenie w dostępnym zakresie.
- Próby opisywania wyglądu zwierzęcia.
- Rozwój mowy; zachęcanie do wypowiedzi zdaniowych.
- Kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami.
- Rozumienie słowa opiekun.
- Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
- Identyfikowanie i określanie własnych emocji; radzenie sobie ze smutkiem i stresem; rozwijanie empatii.
- Interpretowanie muzyki poprzez ruch; doskonalenie umiejętności śpiewu.
- Rozwijanie umiejętności rysowania.
- Grupowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość; przeliczanie w zakresie 1–3.
- Zapoznanie z pracą weterynarza.
- Doskonalenie rozpoznawania głosów zwierząt domowych.
- Rozwijanie postawy szacunku i właściwych zachowań społecznych.
- Utrwalanie nazw zwierząt.
- Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej (zimowe mieszkania zwierząt).
- Doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów.
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej (zwierzęta zasypiające na zimę).
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Powiązanie opisu słownego z treścią obrazka.
- Ćwiczenia mięśni narządów mowy na wyrazach dźwiękonaśladowczych.
- Poznawanie różnych materiałów; posługiwanie się określeniami: miękki, szorstki.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt futerkowych.
- Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej, ruchowej i motorycznej.
- Wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
- Poznanie zasad odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z „powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy przy muzyce- ruchowo-rytmiczne- rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną, aerobik przy muzyce.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela, zabawy słowne, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
- Zabawy ruchowe -nabywanie umiejętności zgodnej zabawy, respektowania zasad zabawy, współdziałania z dziećmi w zabawie
- Obserwacja przyrodnicza.
- Spacery obserwacyjne w ogrodzie przedszkolnym oraz w pobliżu przedszkola.