Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc luty :
W miesiącu lutym będziemy realizować następujące tematy :
- Baśnie, bajki, legendy.
- Bale, bale w karnawale.
- W dawnych czasach.
- Wynalazki.
Ogólne cele wychowawczo – dydaktyczne:
- Rozwijanie zainteresowania książką.
- Wypowiadanie się na temat książek – budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.
- Wdrażanie do uważnego słuchania bajki czytanej przez nauczyciela
- Rozpoznawanie i podawanie imion / nazw bohaterów znanych bajek.
- Odróżnianie dobra od zła.
- Wspólne tworzenie bajki.
- Zapoznanie z zasadami korzystania z książek – rozumienie potrzeby dbania o książki.
- Dobieranie charakterystycznych elementów do bajkowych postaci.
- Wcielanie się w role poznanych bohaterów – zabawy dramowe.
- Kształtowanie spostrzegawczości, refleksu i umiejętności kojarzenia.
- Wywołanie radosnej atmosfery oczekiwania na bal karnawałowy w przedszkolu.
- Rozumienie pojęcia karnawał.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1–4; poszerzanie zakresu liczenia.
- Poznanie pracy fryzjera – czynności, jakie wykonuje i akcesoriów, które są mu potrzebne.
- Podawanie nazw strojów balowych.
- Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni– wykonanie maski karnawałowej.
- Kształtowanie prawidłowej reakcji na sygnał.
- Posługiwanie się pojęciami: serpentyna, girlanda, konfetti.
- Rozumienie i określanie cech przedmiotów: wielkość, kształt, kolor.
- Poznanie i wykonanie ozdób karnawałowych; ozdabianie sali.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy; wdrażanie dzieci do przestrzegania reguł podczas zabaw.
- Rozwijanie ciekawości poznawczej; oglądanie książek z dinozaurami.
- Rozwijanie ekspresji plastycznej; malowanie dużych powierzchni.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami; dbanie o bezpieczeństwo.
- Zabawa badawcza – poznanie fizycznych właściwości węgla; rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci.
- Poznawanie i określanie właściwości soli.
- Kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego podczas zabaw badawczych.
- Rozpoznawanie uczuć prezentowanych za pomocą symboli graficznych.
- Podawanie nazw czynności i nastrojów przedstawionych na obrazkach.
- Budowanie wypowiedzi poprawnej gramatycznie.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt przedstawionych na schematycznych obrazkach.
- Rozwijanie sprawności manualnej podczas zabaw z plasteliną.
- Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.
- Uczestniczenie w zabawie badawczej – rozbudzanie zainteresowania otaczającym światem, prowadzenie obserwacji.
- Doskonalenie celności rzutu.
- Zapoznanie z wyglądem pierwszych rowerów.
- Ćwiczenie spostrzegawczości – dostrzeganie różnic między obrazkami.
- Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami komunikowania się – wzywanie pomocy w górach.
- Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw przedmiotów, które je wydają.
- Skonstruowanie telefonu ze sznurka i plastikowych kubków.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt.
- Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.
- Rozwijanie zainteresowania książką jako źródłem informacji.
- Zapoznanie z historią żarówki.
- Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości podczas tworzenia kukiełek do teatru cieni i zabaw teatralnych.
- Rozwijanie spostrzegawczości poprzez obserwację i wyszukiwanie brakujących elementów.
- Ćwiczenia grafomotoryczne.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań –zachęcanie dzieci do zgodnych zabaw, przestrzeganie zasad obowiązujących podczas zabawy.
- Zabawy z „Powitankami ” – stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
- Zabawy wprowadzające do tematu dnia–zabawy paluszkowe, rozwiązywanie zagadek, słuchanie wiersza, zabawy muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe,
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabawy przy muzyce – ruchowo-rytmiczne – rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem .
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę , zabawy słowne, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrody. Zabawy na świeżym powietrzu. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy np. na śniegu.