PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MAJ
5-6 latki
Krąg tematyczny: Biało-czerwony maj
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do systematycznego uczestnictwa w organizowanych zabawach ruchowych i przestrzegania zasad zapewniających bezpieczeństwo
- doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych według instrukcji
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalenie właściwego kierunku kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu
OBSZAR EMOCJONALNY
- wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
- kształtowanie umiejętności opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
- kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacji porażki i sukcesu innych
- kształtowanie świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz pozytywnego stosunku do zdarzeń
OBSZAR SPOŁECZNY
- kształtowanie postawy szacunku, akceptacji, tolerancji i życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku, uwrażliwianie na ich potrzeby
- kształtowanie świadomości przynależności narodowej i pełnienia różnych ról społecznych
- kształtowanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą
OBSZAR POZNAWCZY
- doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych podczas przeprowadzania doświadczeń badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
- wdrażanie do kontrolowania poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, gramatycznym oraz podejmowania prób samodzielnej poprawy błędów
- kształtowanie umiejętności czytania – poznanie liter „f”, „F”
- kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
- wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu
- kształtowanie umiejętności śpiewania hymnu państwowego, z zachowaniem właściwej postawy ciała, zaznajamianie z sytuacjami, w których jest grany hymn państwowy
- kształtowanie umiejętności porównywania cech wielkościowych przedmiotów
- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania oraz zapisywania działań matematycznych za pomocą symboli matematycznych
- kształtowanie znajomości wybranych monet i banknotów, znaczenia pieniędzy w życiu codziennym
- kształtowanie świadomości przynależności społecznej i terytorialnej: moja rodzina, moje miasto, mój region, mój kraj
Krąg tematyczny: Podróże po Europie
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
- wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną, zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z porażką czy przegraną
- doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
- kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole, odpowiedniego posługiwania się sztućcami podczas posiłków
- kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków
- kształtowanie umiejętności przygotowywania posiłków z przestrzeganiem zasad higieny i bezpieczeństwa
- kształtowanie postawy szacunku wobec odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- doskonalenie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
OBSZAR POZNAWCZY
- wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
- doskonalenie umiejętności ilustrowania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną
- kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter
- kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć
- doskonalenie umiejętności opisywania obrazków, doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
- poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich
- doskonalenie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni
Krąg tematyczny: Wiosenne barwy i dźwięki
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
- wdrażanie do podejmowania aktywności ruchowej
- doskonalenie koordynacji ruchowej
- kształtowanie gotowości do podjęcia systematycznej nauki pisania
- doskonalenie sprawności dłoni, kształtowanie prawidłowego chwytu pisarskiego
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
- rozwijanie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięć
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i emocji oraz wyrażania ich w sposób akceptowalny społecznie
OBSZAR SPOŁECZNY
- wdrażanie do dbania o bezpieczeństwo swoje i rówieśników podczas zabawy
- doskonalenie umiejętności współpracy z uwzględnieniem potrzeb wszystkich członków grupy
- doskonalenie umiejętności obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników
OBSZAR POZNAWCZY
- wzbogacenie wiedzy przyrodniczej
- wzbudzanie zainteresowań czytelniczych
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, dopełniania
- doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje
- utrwalenie poznanych liter i cyfr
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat
- rozwijanie zainteresowań i umiejętności plastycznych
- poszerzanie wiedzy o roślinach łąkowych
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin
- poszerzanie wiadomości o zwierzętach związanych z łąką
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania ptaków zamieszkujących Polskę
Krąg tematyczny: W rodzinnym kręgu
Cele ogólne:
OBSZAR FIZYCZNY
- doskonalenie umiejętności sprawnego przebierania się, wiązania sznurowadeł
- doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole, sprzątania po posiłku
- wdrażanie do prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków
- doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, wyrażania ich w akceptowany społecznie sposób
- kształtowanie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenia się z ich uczuciami i potrzebami
OBSZAR SPOŁECZNY
- poszerzanie wiedzy o rodzinie pochodzenia: jej tradycjach, historii, członkach i pełnionych przez nich rolach społecznych
- doskonalenie rozumienia obowiązków członków rodziny i konieczności ich wypełniania
- kształtowanie postawy szacunku, życzliwości i tolerancji wobec osób w najbliższym otoczeniu, świadomości własnych praw oraz praw innych
- kształtowanie umiejętności przewidywania skutków swoich zachowań
- doskonalenie umiejętności wspierania rówieśników w sytuacjach, kiedy tego potrzebują
- kształtowanie umiejętności zachowania w kontakcie z nieznajomym
OBSZAR POZNAWCZY
- kształtowanie umiejętności tworzenia oraz czytania wyrazów zbudowanych z poznanych liter
- doskonalenie umiejętności prezentowania wierszy
- doskonalenie umiejętności odtwarzania według wzoru oraz układania własnych kompozycji
- doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby, w tym rozumienia efektu przesunięcia i obrotu
- doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym
- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary
- doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: „+”, „–”, „=”
- poszerzanie wiedzy na temat zawodów