BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 maja 2024 r.

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MAJ

5-6 latki

Krąg tematyczny: Biało-czerwony maj

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do systematycznego uczestnictwa w organizowanych zabawach ruchowych i przestrzegania zasad zapewniających bezpieczeństwo
  • doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych według instrukcji
  • doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalenie właściwego kierunku kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu

OBSZAR EMOCJONALNY

  • wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
  • kształtowanie umiejętności opisywania emocji towarzyszących codziennym zdarzeniom, kontaktom z innymi ludźmi, z przyrodą, ze sztuką
  • kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacji porażki i sukcesu innych
  • kształtowanie świadomości swoich mocnych i słabych stron oraz pozytywnego stosunku do zdarzeń

OBSZAR SPOŁECZNY

  • kształtowanie postawy szacunku, akceptacji, tolerancji i życzliwości wobec wszystkich ludzi w bliższym i dalszym środowisku, uwrażliwianie na ich potrzeby
  • kształtowanie świadomości przynależności narodowej i pełnienia różnych ról społecznych
  • kształtowanie więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą

OBSZAR POZNAWCZY

  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych podczas przeprowadzania doświadczeń badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne
  • wdrażanie do kontrolowania poprawności własnych wypowiedzi słownych pod względem artykulacyjnym, gramatycznym oraz podejmowania prób samodzielnej poprawy błędów
  • kształtowanie umiejętności czytania – poznanie liter „f”, „F”
  • kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski
  • wdrażanie do postawy poszanowania symboli narodowych: flagi, godła i hymnu
  • kształtowanie umiejętności śpiewania hymnu państwowego, z zachowaniem właściwej postawy ciała, zaznajamianie z sytuacjami, w których jest grany hymn państwowy
  • kształtowanie umiejętności porównywania cech wielkościowych przedmiotów
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni
  • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania oraz zapisywania działań matematycznych za pomocą symboli matematycznych
  • kształtowanie znajomości wybranych monet i banknotów, znaczenia pieniędzy w życiu codziennym
  • kształtowanie świadomości przynależności społecznej i terytorialnej: moja rodzina, moje miasto, mój region, mój kraj

 

Krąg tematyczny: Podróże po Europie

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do systematycznego uczestniczenia w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu
  • wdrażanie do wykonywania ćwiczeń zgodnie z pokazanym sposobem lub instrukcją słowną, zgodnego współdziałania podczas zabaw ruchowych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • doskonalenie umiejętności radzenia sobie z porażką czy przegraną
  • doskonalenie umiejętności wyrażania trafnych ocen odnoszących się do wartości drugiego człowieka niezależnie od jego statusu materialnego, wyglądu czy sprawności
  • kształtowanie postawy tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych, odmienności w wyglądzie lub sprawności różnych ludzi

OBSZAR SPOŁECZNY

  • doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole, odpowiedniego posługiwania się sztućcami podczas posiłków
  • kształtowanie umiejętności nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków
  • kształtowanie umiejętności przygotowywania posiłków z przestrzeganiem zasad higieny i bezpieczeństwa
  • kształtowanie postawy szacunku wobec odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • doskonalenie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa

OBSZAR POZNAWCZY

  • wdrażanie do uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
  • doskonalenie umiejętności ilustrowania zdarzeń, pojęć i zjawisk oraz wyrażania emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną
  • kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów z poznanych liter
  • kształtowanie aktywnej postawy podczas zajęć
  • doskonalenie umiejętności opisywania obrazków, doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
  • poszerzanie wiedzy o Unii Europejskiej i krajach członkowskich
  • doskonalenie umiejętności wyznaczania kierunków w przestrzeni

 

Krąg tematyczny: Wiosenne barwy i dźwięki

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

  • wdrażanie do podejmowania aktywności ruchowej
  • doskonalenie koordynacji ruchowej
  • kształtowanie gotowości do podjęcia systematycznej nauki pisania
  • doskonalenie sprawności dłoni, kształtowanie prawidłowego chwytu pisarskiego

OBSZAR EMOCJONALNY

  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
  • rozwijanie umiejętności podejmowania wysiłku intelektualnego w sytuacji napięć
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania uczuć i emocji oraz wyrażania ich w sposób akceptowalny społecznie

OBSZAR SPOŁECZNY

  • wdrażanie do dbania o bezpieczeństwo swoje i rówieśników podczas zabawy
  • doskonalenie umiejętności współpracy z uwzględnieniem potrzeb wszystkich członków grupy
  • doskonalenie umiejętności obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników

OBSZAR POZNAWCZY

  • wzbogacenie wiedzy przyrodniczej
  • wzbudzanie zainteresowań czytelniczych
  • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, dopełniania
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania, kontynuowania rytmów i przekładania ich na inne reprezentacje
  • utrwalenie poznanych liter i cyfr
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat
  • rozwijanie zainteresowań i umiejętności plastycznych
  • poszerzanie wiedzy o roślinach łąkowych
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania roślin
  • poszerzanie wiadomości o zwierzętach związanych z łąką
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania ptaków zamieszkujących Polskę

 

Krąg tematyczny: W rodzinnym kręgu

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

  • doskonalenie umiejętności sprawnego przebierania się, wiązania sznurowadeł
  • doskonalenie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole, sprzątania po posiłku
  • wdrażanie do prawidłowego i estetycznego nakrywania do stołu w sytuacjach codziennych i podczas okazjonalnych poczęstunków
  • doskonalenie sprawności rąk oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych, rozgrywek sportowych

OBSZAR EMOCJONALNY

  • kształtowanie umiejętności dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami i uczuciami, wyrażania ich w akceptowany społecznie sposób
  • kształtowanie umiejętności zachowywania się adekwatnie do sytuacji podczas kontaktów z innymi osobami, liczenia się z ich uczuciami i potrzebami

OBSZAR SPOŁECZNY

  • poszerzanie wiedzy o rodzinie pochodzenia: jej tradycjach, historii, członkach i pełnionych przez nich rolach społecznych
  • doskonalenie rozumienia obowiązków członków rodziny i konieczności ich wypełniania
  • kształtowanie postawy szacunku, życzliwości i tolerancji wobec osób w najbliższym otoczeniu, świadomości własnych praw oraz praw innych
  • kształtowanie umiejętności przewidywania skutków swoich zachowań
  • doskonalenie umiejętności wspierania rówieśników w sytuacjach, kiedy tego potrzebują
  • kształtowanie umiejętności zachowania w kontakcie z nieznajomym

OBSZAR POZNAWCZY

  • kształtowanie umiejętności tworzenia oraz czytania wyrazów zbudowanych z poznanych liter
  • doskonalenie umiejętności prezentowania wierszy
  • doskonalenie umiejętności odtwarzania według wzoru oraz układania własnych kompozycji
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni z własnego punktu widzenia, ale i z punktu widzenia innej osoby, w tym rozumienia efektu przesunięcia i obrotu
  • doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dodawania i odejmowania w zakresie 10 lub większym
  • doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi: „+”, „–”, „=”
  • poszerzanie wiedzy na temat zawodów