I Temat kompleksowy: KTO TY JESTEŚ ?
II Temat kompleksowy: MAMA I TATA.
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
Kształtowanie umiejętności porównywania długości; operowania pojęciami: najkrótszy, najdłuższy.
Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: godło, flaga.
Rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym.
Rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.
Rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek.
Wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów proszę, dziękuję.
Zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu.
Doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie.
Doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli.
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.
Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej podczas zabaw ruchowych, plastycznych.
Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
Uświadamianie, że dzielenie się może sprawiać radość wszystkim.
Aktywne włączanie dzieci w przygotowania do rodzinnego święta.
Umożliwienie wspólnej zabawy dzieciom i ich rodzicom; czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
Rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce.
Poszerzanie czynnego słownika dziecka.
Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.
Posługiwanie się w zabawach literami i cyframi – dzieci zainteresowane.
Kształcenie percepcji wzrokowej – odszukiwanie elementów na obrazku, układanie symboli (liter, cyfr) według wzoru i z pamięci – przygotowanie do czytania i pisania.
Nauka piosenek i pląsów.
Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
III Temat kompleksowy: SPORTOWIEC (praca „metodą projektu”)
Podczas codziennych zajęć i rozmów z dziećmi pojawiły się już pierwsze pytania dotyczące tematu m.in. :
Jakie są rodzaje dyscyplin sportowych?
Które dyscypliny sportowe są grupowe, a które indywidualne ?
Jak wyglądają poszczególne sprzęty sportowe i do czego służą ?
Co trzeba zrobić, żeby zostać sportowcem ?
Jak dbają o zdrowie sportowcy ?
Wspólnie postaramy się poszukać odpowiedzi na te i wiele innych pytań. Stworzymy również kącik sportowy i będziemy prowadzić codzienne zajęcia ruchowe.
Zajęcia będą odbywać się w sali, jak również w terenie. Planowane jest wyjście na Stadion Miejski, do Szkoły Podstawowej nr 7 i Gimnazjum nr 54. Podczas pracy metodą projektu będziemy się też spotykać z ekspertami, którymi mogą być także rodzice. Wiele działań będą planować same dzieci z pomocą nauczyciela.
Dzieci będą m.in. :
- – korzystać z rozmaitych materiałów źródłowych;
- – obserwować;
- – prowadzić pogłębione działania badawcze;
- – przygotowywać pytania dla rozmówców;
- – ustalać konkretne zadania do realizacji podczas wypraw terenowych i spotkań z ekspertami;
- – sporządzać notatki, szkice;
- – tworzyć plany konstrukcyjne modeli i scenografii do zabaw itp.
Uzyskane wiadomości przedstawią w formie :
- – plakatów;
- – książeczek;
- – kroniki;
- – prac plastycznych;
- – schematów graficznych;
- – tabeli;
- – konstrukcji;
- – odgrywania ról w różnego rodzaju zabawach itp.
Dzieci będą zdobywać wiedzę i umiejętności w każdym z 15 obszarów Podstawy Programowej.
Będą pracować samodzielnie, w małych grupach i całej grupie. Będą rozwijać umiejętność pracy zespołowej, uczyć się od siebie nawzajem, uczyć się współpracować i współdziałać.
Nauczyciel będzie przewodnikiem, wspierającym dzieci, pomagającym zorganizować działanie. Główna praca wykonywana jest jednak przez same dzieci.
Poprzez zabawę i naukę dzieci będą poszerzać swoją wiedzę i umiejętności. Każdy dzień przyniesie nowe wyzwania i doświadczenia, które trudno nam przewidzieć na początku projektu.
PLAN PRACY
I SPRAWDZENIE WSTĘPNEJ WIEDZY DZIECI
II TWORZENIE PYTAŃ DO PROJEKTU
III STAWIANIE HIPOTEZ
IV WZBOGACANIE WIEDZY DZIECI I UZYSKIWANIE ODPOWIEDZI NA SFORMUŁOWANE PYTANI
a) WYCIECZK
b) SPOTKANIA Z EKSPERTAM
c) DZIAŁANIA BADAWCZE
d) DZIAŁANIA PLASTYCZNE I KONSTRUKCYJNE
V ZAKOŃCZENIE PROJEKTU