Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci
Znaleźliśmy się wszyscy w nowej i niewątpliwie trudnej sytuacji, szczególnie trudnej do zrozumienia przez dzieci.
Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać na to, aby stało się ono bardziej samodzielne. Warto zachęcać je do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju), przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu. W tych ostatnich czynnościach, z powodu pośpiechu, dzieci są zazwyczaj wyręczane. Pobyt w domu daje możliwość częstych rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, a tym samym wzbogacania ich słownictwa, tłumaczenia otaczających nas zjawisk. Ważne jest także znalezienie czasu na czytanie dzieciom i z dziećmi.
Inne zajęcia o charakterze edukacyjnym to m.in. zabawy przy wspólnym stole: gry planszowe, czy zabawy i gry zręcznościowe. Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa. Jednak edukacja trwa dalej – dlatego też nauczycielki, będą systematycznie przesyłać Państwu różnego rodzaju pomysły i propozycje z zadaniami dla dzieci. Wiemy, że doskonale potraficie bawić się ze swoimi dziećmi oraz kreatywnie wypełnić im czas – chcemy, jednak, inspirować, wskazać różne sposoby na spędzenie przez dzieci wolnych od przedszkola dni.
Podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Za pośrednictwem strony internetowej naszego przedszkola lub formy komunikacji mailowej nauczyciele będą udostępniać rodzicom:
- propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych lub eksperymentów;
- konkretną propozycję opracowaną na potrzeby poszczególnych grup adekwatną do realizowanego programu i tematu
- opracowane przez siebie propozycje twórczej aktywności dzieci;
- linki do słuchowisk, audycji radiowych, piosenek, zabaw na kanale YouTube, a także programów, zabaw on-line.
Materiały będą udostępniane w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych.
Formy kontaktu z rodzicami, które mogą być pomocą, wsparciem Państwa działania, nauczyciele ustalą bezpośrednio z rodzicami- zarówno poprzez kontakt telefoniczny, mailowy, sms-owy. Pamiętajmy jednak że wspieranie aktywności dzieci to nie tylko zadawanie zadań i ćwiczeń do wykonania. Dziecko w domu powinno, tak jak w przedszkolu, przede wszystkim bawić się samodzielnie swoimi zabawkami, konstruować, układać, sprzątać, czuć się bezpieczne i swobodne w swej aktywności. Powinno się także umożliwić dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych.
Liczymy na Państwa wyrozumiałość, cierpliwość, chęć współpracy i nadzieję, że wkrótce spotkamy się z dziećmi i z rodzicami w „normalnej” rzeczywistości.
Pozdrawiam serdecznie
wszystkich Małych Astronomów i Rodziców
Barbara Lemańska