BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 14 maja 2020 r.

Witam wszystkie Obłoczki i Rodziców.

Mam nadzieję, że jesteście gotowi, bo zaczynamy kolejne zabawy. A to propozycja na dzisiaj:

 

1.„Powitanka” – stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.

Zapraszam Was do zabawy ruchowej przy piosence „Prawa, lewa”

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

 

2.”Jestem muzykantem” – zabawa ze śpiewem, doskonalenie artykulacji poprzez śpiewanie zgłosek dźwiękonaśladowczych, rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.

Proponuję Wam zabawę w muzyków. Śpiewacie piosenkę naśladując głosem i gestem wymieniane w utworze instrumenty. 

Jestem muzykantem

Jestem muzykantem-konszabelantem,

my muzykanci-konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać.

– A na czym? – Na pianinie.

A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,

a pianino, i no, i no, a pianino, bęc! (refren śpiewacie naśladując głosem i gestem instrument)

Inne propozycje: na puzonie, onie, onie; na bębenku: bum ta-ra-ra; na flecie: fiju, fiju; na trąbce: tru, tu, tu, tu; na kołatce: kle, le, le, le.

https://www.youtube.com/watch?v=fQZ0BL1JJS4

 

3.”Orkiestra” A. Frączek – rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów, poszerzanie kompetencji komunikacyjnych. 

Posłuchajcie wiersza o muzycznej rodzinie, a następnie spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania.

 

Agnieszka Frączek

„Orkiestra”

Bum bum bum!

Tra, ta, ta,

w naszym domu

wciąż ktoś gra.

Antek dudni na puzonie,

naśladując wściekłe słonie,

Franek w trąbę dziko dmie,

musisz słuchać, chcesz czy nie.

Stryj Ignacy na pianinie

brzdąka gamę co godzinę.

Rock and rolla na cymbałkach

wystukuje ciocia Alka.

Ja koncerty daję w przerwach,

po mistrzowsku gram na nerwach.

 

Kim jest muzyczna rodzina?;

Na jakich instrumentach grają jej członkowie?;

Co to znaczy „grać komuś na nerwach”?.

 

Oto ilustracje różnych instrumentów. Rodzic może je wydrukować i poprzecinać na cztery części. Dzieci składają obrazki w całość.

Podajcie nazwy instrumentów i muzyków, którzy na nich grają,

np. gitara – gitarzysta, pianino – pianista, skrzypce – skrzypek, skrzypaczka itd.

4.„Dyrygent” – poznanie pracy dyrygenta.

Oto orkiestra symfoniczna, o której już rozmawialiśmy we wtorek.

 

Teraz proponuję Wam rodzinną zabawę w orkiestrę.

Dzielicie się na dwie grupy:

Pierwsza grupa będzie grała na dłoniach.

Jak się mogą nazywać tacy muzycy? (dzieci podają swoje propozycje: dłoniści, klaskowiści, pstrykaciści).

Druga grupa będzie używała do gry swoich stóp (stopiści, tupiści, skaczyści).

Gdy dyrygent wskażę na odpowiednią grupę – ta będzie grać.

Gdy ręka dyrygenta będzie wykonywać ruchy duże, zamaszyste – będzie grana głośna muzyka, gdy ruchy będą drobne – muzyka będzie cicha. Gdy ruchy będą wykonywać obie ręce, będzie grać cała orkiestra.

 

Po zabawie odpowiedzcie na pytania:

Skąd muzycy wiedzieli, jaka grupa ma grać?;

Skąd wiedzieli,czy mają grać cicho, czy głośno?;

Jak się nazywa osoba, która kieruje orkiestrą?.

 

Obejrzyjcie jeszcze raz ilustrację orkiestry, zwróćcie szczególną uwagę na dyrygenta.

 

5.„Dziecięca orkiestra” – rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabaw z instrumentami perkusyjnymi.

Weźcie w dłonie instrumenty perkusyjne jeżeli macie w domu. Jeżeli nie do zabawy możecie użyć dwie pokrywki, łyżki drewniane lub garnki itp. Rodzic jest dyrygentem.

Teraz jest czas, kiedy można nastroić instrumenty, tzn. sprawdzić, czy wydają właściwe dźwięki – spróbujcie zagrać na instrumentach.

Rodzic – dyrygent pokazuje Wam gesty: szeroko rozłożone ręce – głośna muzyka, dłonie złączone – cicha muzyka oraz kody: paski (długość 50 cm) z kreskami (kreski narysowane co dwa centymetry – szybka muzyka, kreski narysowane co 10 cm – wolna muzyka).

Gracie według wskazówek dyrygenta.

 

6.„Walc kwiatów” – rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.

Weźcie w dłonie szyfonowe lub dowolne chusteczki i tańczcie według własnego pomysłu do muzyki Mariage d’amour Paula Senneville’a.

https://www.youtube.com/watch?v=ZQxB6r7rW48

 

7.Majowy spacer

A teraz zapraszam Was na majowy spacer po okolicy (obserwowanie, rozpoznawanie i podawanie nazw wiosennych kwiatów).

 

Pozdrawiam : )

Aneta Snowacka-Bartkowiak