Witam wszystkie Obłoczki i Rodziców.
Mam nadzieję, że jesteście gotowi, bo zaczynamy kolejne zabawy. A to propozycja na dzisiaj:
1.„Powitanka” – stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
Zapraszam Was do zabawy ruchowej przy piosence „Prawa, lewa”
https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
2.”Jestem muzykantem” – zabawa ze śpiewem, doskonalenie artykulacji poprzez śpiewanie zgłosek dźwiękonaśladowczych, rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.
Proponuję Wam zabawę w muzyków. Śpiewacie piosenkę naśladując głosem i gestem wymieniane w utworze instrumenty.
Jestem muzykantem
Jestem muzykantem-konszabelantem,
my muzykanci-konszabelanci.
Ja umiem grać, my umiemy grać.
– A na czym? – Na pianinie.
A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,
a pianino, i no, i no, a pianino, bęc! (refren śpiewacie naśladując głosem i gestem instrument)
Inne propozycje: na puzonie, onie, onie; na bębenku: bum ta-ra-ra; na flecie: fiju, fiju; na trąbce: tru, tu, tu, tu; na kołatce: kle, le, le, le.
https://www.youtube.com/watch?v=fQZ0BL1JJS4
3.”Orkiestra” A. Frączek – rozpoznawanie i podawanie nazw instrumentów, poszerzanie kompetencji komunikacyjnych.
Posłuchajcie wiersza o muzycznej rodzinie, a następnie spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania.
Agnieszka Frączek
„Orkiestra”
Bum bum bum!
Tra, ta, ta,
w naszym domu
wciąż ktoś gra.
Antek dudni na puzonie,
naśladując wściekłe słonie,
Franek w trąbę dziko dmie,
musisz słuchać, chcesz czy nie.
Stryj Ignacy na pianinie
brzdąka gamę co godzinę.
Rock and rolla na cymbałkach
wystukuje ciocia Alka.
Ja koncerty daję w przerwach,
po mistrzowsku gram na nerwach.
Kim jest muzyczna rodzina?;
Na jakich instrumentach grają jej członkowie?;
Co to znaczy „grać komuś na nerwach”?.
Oto ilustracje różnych instrumentów. Rodzic może je wydrukować i poprzecinać na cztery części. Dzieci składają obrazki w całość.
Podajcie nazwy instrumentów i muzyków, którzy na nich grają,
np. gitara – gitarzysta, pianino – pianista, skrzypce – skrzypek, skrzypaczka itd.
4.„Dyrygent” – poznanie pracy dyrygenta.
Oto orkiestra symfoniczna, o której już rozmawialiśmy we wtorek.
Teraz proponuję Wam rodzinną zabawę w orkiestrę.
Dzielicie się na dwie grupy:
Pierwsza grupa będzie grała na dłoniach.
Jak się mogą nazywać tacy muzycy? (dzieci podają swoje propozycje: dłoniści, klaskowiści, pstrykaciści).
Druga grupa będzie używała do gry swoich stóp (stopiści, tupiści, skaczyści).
Gdy dyrygent wskażę na odpowiednią grupę – ta będzie grać.
Gdy ręka dyrygenta będzie wykonywać ruchy duże, zamaszyste – będzie grana głośna muzyka, gdy ruchy będą drobne – muzyka będzie cicha. Gdy ruchy będą wykonywać obie ręce, będzie grać cała orkiestra.
Po zabawie odpowiedzcie na pytania:
Skąd muzycy wiedzieli, jaka grupa ma grać?;
Skąd wiedzieli,czy mają grać cicho, czy głośno?;
Jak się nazywa osoba, która kieruje orkiestrą?.
Obejrzyjcie jeszcze raz ilustrację orkiestry, zwróćcie szczególną uwagę na dyrygenta.
5.„Dziecięca orkiestra” – rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabaw z instrumentami perkusyjnymi.
Weźcie w dłonie instrumenty perkusyjne jeżeli macie w domu. Jeżeli nie do zabawy możecie użyć dwie pokrywki, łyżki drewniane lub garnki itp. Rodzic jest dyrygentem.
Teraz jest czas, kiedy można nastroić instrumenty, tzn. sprawdzić, czy wydają właściwe dźwięki – spróbujcie zagrać na instrumentach.
Rodzic – dyrygent pokazuje Wam gesty: szeroko rozłożone ręce – głośna muzyka, dłonie złączone – cicha muzyka oraz kody: paski (długość 50 cm) z kreskami (kreski narysowane co dwa centymetry – szybka muzyka, kreski narysowane co 10 cm – wolna muzyka).
Gracie według wskazówek dyrygenta.
6.„Walc kwiatów” – rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.
Weźcie w dłonie szyfonowe lub dowolne chusteczki i tańczcie według własnego pomysłu do muzyki Mariage d’amour Paula Senneville’a.
https://www.youtube.com/watch?v=ZQxB6r7rW48
7.Majowy spacer
A teraz zapraszam Was na majowy spacer po okolicy (obserwowanie, rozpoznawanie i podawanie nazw wiosennych kwiatów).
Pozdrawiam : )
Aneta Snowacka-Bartkowiak