BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 16 kwietnia 2020 r.

 

WITAM WAS KOCHANE „SŁONECZKA”…

 

1.Na początek zachęcam Was do zabawy „GRA W ZIELONE”. Dorosły podaje nazwę koloru, np. „ZIELONY”, a dziecko musi odszukać podany kolor i go dotknąć. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Osoba dorosła może również podać nazwę innego koloru, np.” NIEBIESKI”, „ŻÓŁTY”,” FIOLETOWY” itd.

2. Teraz proponuję zabawę, którą na pewno dobrze znacie: „KRĘGLE”. Do gry w kręgle mogą posłużyć Wam tekturowe rolki po papierze toaletowym (lub papierowych ręcznikach). Możecie ustawić je w kilku rzędach. Ugniećcie kulkę z gazety i toczcie ją w kierunku rolek. Postarajcie się jednym ruchem przewrócić jak najwięcej kręgli. Powodzenia!

3. Dzisiaj rano dotarł do mnie list. Posłuchajcie, co było w nim napisane…

WITAJCIE DZIECI!

„ŚMIECIOLUDEK” mówią o mnie, bardzo chętnie Wam przypomnę, jak się śmieci segreguje i do czego je pakuje. Śmieci znam jak nikt na świecie, w Świdrach spotkać mnie możecie. Mieszkam tam na składowisku, o odpadach wiem już wszystko. I Wam także dziś wypada dobrze znać się na odpadach. Jakie mamy ich rodzaje, co do śmieci się nadaje? Gdzie odpady różne składać… O tym chcę Wam opowiadać.

Po wysłuchaniu fragmentu listu od „ŚMIECIOLUDKA” rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wybranych pojęć: „wysypisko śmieci”, „segregacja”. Dziecko dzieli się własnymi wiadomościami i spostrzeżeniami. Oglądamy z dzieckiem ilustracje, zdjęcia przedstawiające wysypisko śmieci.

To jeszcze nie koniec listu „ŚMIECIOLUDKA” do dzieci. Posłuchajcie uważnie, co jeszcze do Was napisał…

Bo gdy śmieci jest bez liku, trzeba je do pojemników odpowiednich zawsze wkładać. Oto moja dobra rada: Jeśli szkło masz przezroczyste, to jest sprawa oczywista, że szkło białe, moi mili, BIAŁY kubeł wnet zasili. Na butelki zabarwione pojemniki są ZIELONE. Papier zaś do NIEBIESKIEGO pojemnika wrzuć kolego. A tworzywo sztuczne leci… w ŻÓŁTĄ skrzynkę, drogie dzieci.

Po wysłuchaniu kolejnego fragmentu listu, rozmawiamy z dzieckiem na temat przedstawionych kolorów recyklingu i segregujemy śmieci (mogą to być kartony oklejone odpowiednim kolorem).

„ŚMIECIOLUDEK” nagle woła – jeszcze o czymś zapomniałem!

Jest pojemnik też brązowy. To pojemnik jest praktyczny na odpady organiczne. „Organiczne” – co to znaczy? Zapamiętaj, przedszkolaku! „Organiczne” – to rośliny: jabłka, gruszki i maliny. To ogryzki, skórki, liście i z winogron zgniłe kiście. To patyki i gałęzie, które widujemy wszędzie.

Na koniec rozmawiamy z dzieckiem na temat odpadów organicznych.

Myślę, że „ŚMIECIOLUDEK” bardzo się ucieszy, że przedszkolaki pamiętają o segregowaniu śmieci, aby nie zanieczyszczać naszej pięknej planety Ziemi.

4. Jeśli macie ochotę, proponuję Wam zabawę „DO CZEGO TO SŁUŻY?” Dorosły gromadzi różne przybory służące do prac porządkowych w domu. Prezentuje każdy przedmiot i zadaje pytanie: „DO CZEGO TO SŁUŻY?” Zadaniem dziecka jest powiedzenie nazwy przyboru i określenie, co za jego pomocą można zrobić.

5. ZABAWA „ODCZYTYWANIE SZEREGÓW”. Osoba dorosła ustawia w szeregu przybory służące do prac porządkowych w domu – najlepiej, aby były to szeregi najpierw trzy-, cztero-, później pięcioelementowe, np.: (wiadro, gąbka, szufelka); (wiadro, gąbka, szufelka, szczotka); (wiadro, gąbka, szufelka, szczotka, płyn do mycia okien). Na początku dziecko mówi, po kolei, nazwy przedmiotów i stara się zapamiętać ich ustawienie. Następnie dorosły zmienia kolejność przedmiotów, zadaniem dziecka jest wychwycić różnicę i ustawić przedmioty w pierwotnym położeniu.

6. „ŚMIECIOLUDEK”. Praca plastyczno – konstrukcyjna. Jeżeli macie w domu nieużytki (plastikowe butelki, nakrętki, stare gazety, szary papier, sznurek itp.) to zachęcam Was do wykonania „ŚMIECIOLUDKA”. Jestem ciekawa, jak go sobie wyobrażacie. Chętnie go zobaczę, gdy spotkamy się w przedszkolu. Miłej i udanej zabawy.

 

pani Ewa