Witajcie Rodzice i Dzieci 😊
Dzisiaj proponuję Wam zabawy sensoryczne.
Zabawy te są dla dzieci bardzo atrakcyjne, przyjemne i rozwojowe. Poznawanie świata zmysłami, dotykiem, wzrokiem bardzo ciekawie stymuluje dzieci. Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych zabawek, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu.
Proponuję Wam, abyście razem z rodzicami lub rodzeństwem wykonali balonika z wesołą buźka czyli gniotka
( załącznik)
Kolorowy balonik wypełniony mąką to super pomysł na relaks. Dziecko może ściskać i zginać go do woli, bez obawy, że balonik się uszkodzi. Zgniatanie i ściskanie gniotka ćwiczy motorykę dłoni. Polecam taki relaks!!!
Podpowiem Wam , że do wykonania gniotka będziecie potrzebować : mąkę ziemniaczaną, lejek , butelkę po wodzie , balon.
Inne propozycje – do wykorzystania w domu:
Domowa masa plastyczna:
W sklepach można kupić ciastolinę, piaskolinę, piankolinę i jeszcze kilka innych mas, najlepsza zabawa jest jednak z takimi, które zrobimy wspólnie z dzieckiem. Jakie masy można przygotować w domu- oto kilka propozycji:
- masę solną (szklanka soli, szklanka mąki, woda),
- piasek kinetyczny (piasek, skrobia kukurydziana,płyn do mycia naczyń i woda),
- piasek księżycowy (piasek, soda oczyszczona i pianka do golenia),
- aksamitną masę (mąka ziemniaczana, odżywka do włosów),
- ciecz nienewtonowską (mąka ziemniaczana i woda).
Pozwól dziecku gnieść, ugniatać, dotykać i lepić to, co mu się podoba. Proponuję, zbierać prace wykonane przez dzieci i jak wrócimy do przedszkola, to będziemy mogli je obejrzeć.
Zabawy z zakrętkami – doskonalenie motoryki małej
Zabawa prosta w przeprowadzeniu, a daje ogromne możliwości modyfikacji w zależności od potrzeb dziecka!
Wersja pierwsza: umieszczenie zakrętek w kubeczkach lub miseczkach za pomocą klamerek do prania. Zadanie można wykonywać na czas i zrobić z tego wyścigi z rodzicem lub rodzeństwem.
Ważne: Aby pracować nad obustronną koordynacją ruchową, można prosić dziecko, aby wzięło po klamerce do obu rąk i zbierało zakrętkę raz jedną, a raz drugą ręką lub dwiema rękami jednocześnie.
Jak dodatkowo pracować nad percepcją słuchową? Prezentujemy dziecku dwa dźwięki, np.
klaskanie – oznacza, że zbieramy nakrętkę prawą ręką. Tyle razy, ile klaśniemy, tyle zakrętek zbiera dziecko. Klaszczemy poza zasięgiem wzroku dziecka (pod stołem, za swoimi plecami lub dziecko zamyka w tym czasie oczy).
stukanie ołówka o stół – zbieramy nakrętkę lewą ręką. Zbieramy tyle zakrętek, ile stuknięć. Stukamy poza zasięgiem wzroku dziecka.
Stuknięcia i klaśnięcia możemy wymieszać, np. jedno klaśnięcie, dwa stuknięcia, jedno klaśnięcie – oznaczają: jedna zakrętka zebrana prawą ręką, dwie lewą, jedna prawą.
Zabawa dotykowa – Sensoryczne pudełko
Przygotowanie do zabawy: napełnienie dużego pudełka ryżem, makaronem płatkami kukurydzianymi, kaszą gryczaną lub piaskiem, a następnie umieszczenie w środku kilku różnych przedmiotów.
Ćwiczenie polega na zanurzaniu dłoni w pojemniku i znajdowaniu w nim przedmiotów (bez patrzenia). Można napełniać pudełko czymś ciepłym, zimnym, szorstkim, gładkim lub po prostu małymi zabawkami, które dziecko musi odnaleźć i zidentyfikować.
Zapraszam również Rodziców do zapoznania się z artykułem – Zabawy sensoryczne – jak zacząć?
Załącznik :
Jak zrobić gniotka – https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=2Asv1QetBms&feature=emb_logo
Jak wykonać piłeczki antystresowe – https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=H4Q8SWEUr7A&feature=emb_logo
https://worqshop.pl/zabawy-sensoryczne/
https://mamailusia.blogspot.com/2015/03/sensoryczne-zabawy-w-domu-dotyk.html
http://www.spolecznosc.targowek.waw.pl/page/data/other/material_dla_nauczycieli_rodzicow_tera.pdf
Życzę miłej zabawy – Pani Kasia