Witamy wszystkie Obłoczki i Rodziców.
Mamy nadzieję, że miło spędziliście weekend i jesteście gotowi do kolejnych wspólnych zajęć.
W tym tygodniu będziemy świętować dzień dziecka. Będziemy mówić także o prawach, obowiązkach i marzeniach oraz o wspólnych zabawach dzieci z innych krajów.
A to propozycja na dzisiaj:
1.„Powitanka”– stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
Zapraszamy do wspólnej zabawy z Fruzią:
https://www.youtube.com/watch?v=47jquUszRas
2.„Nasze zabawki”– kształtowanie umiejętności klasyfikowania za względu na jedna lub dwie cechy.
–„Zabawki”– zabawa ruchowa naśladowcza. Rodzic mówi:
Co to za zabawka: Kół ma bez liku i pędzi jak na wyścigu. (dzieci naśladują samochody, swobodny bieg, ręce ułożone tak, jakby trzymały kierownice);
Co to za zabawka: Choć nie płacze wcale. Raz zakładasz pieluszkę, a raz korale. (dzieci naśladują lalki- marsz na sztywnych nogach)
Co to za zabawka: Lubi grać w nogę, lubi grać w rękę. Gdy chcesz ja złapać, ucieka prędko. (dzieci naśladują piłeczki: podskoki obunóż, uginanie kolan)
–„Nasze zabawki”- rodzic prosi dziecko, aby wzięło dowolna zabawkę i usiadło z nią na dywanie. Dziecko opowiada o tej zabawce. Następnie rodzic prosi aby dziecko poszukało i przyniosło zabawkę:
(jedna cecha) w kolorze czerwonym/ duże/ małe/ te, które mają głowę/ do układania;
(dwie cechy) małe i z kołami/ małe do układania/ duże i plastikowe/ miękkie i brązowe. Dzieci zawracają uwagę, czy zabawka spełnia kryteria wymienione przez rodzica.
3.Zabawy rozwijające sprawność fizyczną:
Zakręć kołem https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka
4.„Zabawa- nasze prawo”– zapoznanie z wierszem W. Szwajkowskiego, poznawanie swoich praw.
„Zabawa- nasze prawo”
Witold Szwajkowski
Dzieci maja różne prawa,
ale głównym jest zabawa,
więc popatrzmy w lewo, w prawo,
jaką zająć się zabawą.
Z kolegami albo sami,
Bez zabawek, z zabawkami,
czy w mieszkaniu, czy na dworze,
każde z nas się bawić może.
Kto się bawi, ten przyznaje,
że zabawa radość daje,
i czas przy niej szybko leci,
więc się lubią bawić dzieci.
Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania:
– Co dzieci lubią robić?
– Czym jest zabawa?
– W co Wy lubicie się bawić?
– Z kim lubicie się bawić?
Rodzic mówi, że każde dziecko ma swoje prawa i pyta dziecko: Co to znaczy mieć prawo do zabawy?
Co to są prawa dziecka?
Janusz Korczak powiedział kiedyś: „Nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. „Dziecko to także człowiek, tylko że jeszcze mały…”. Przecież każdy dorosły kiedyś również był dzieckiem. Tak więc, podobnie jak każdy dorosły, dziecko jest właścicielem pewnych praw i wolności. Nazywają się one prawami człowieka. Źródłem tych praw jest godność człowieka, zwana również człowieczeństwem. W Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zapisana jest ona w art. 30 (w: http://brpd.gov.pl/prawa-dziecka ).
Rodzic mówi: Oto Wasze prawa. Pokazuje dzieciom planszę edukacyjną lub tworzy planszę razem z dziećmi, naklejając obrazki przedstawiające: rodzinę, zabawę, wizytę u lekarza, serce, uczące się dziecko, grupę zaprzyjaźnionych dzieci. Dzieci opowiadają o swoich prawach na podstawie ilustracji.
https://i.pinimg.com/originals/1c/8c/54/1c8c5434ce37fda363b7f6d13067652d.jpg
5.„Moja zabawa”– zabawa rytmiczna z tekstem.
Dzieci mają różne prawa,
ale głównym jest zabawa,
więc popatrzmy w lewo, w prawo,
jaką zająć się zabawą.
Dzieci wyklaskują tekst, wytupują, idąc po dywanie, mówią tekst cicho i głośno, szybko i wolno, na wydechu, z pozycji kucnej, zaczynają cicho, powoli wstają, kończą w pełnym wyproście głośno.
6.„Tomek zaprasza do zabawy”– kształtowanie postaw koleżeńskich, czerpanie radości z uczestnictwa we wspólnych zabawach. Rodzic czyta dziecku list od Tomka:
„Cześć, Przedszkolaki,
dobrze znowu być troszkę z Wami, bardzo lubię zabawy w Waszym przedszkolu, np. fajne są kolorowe, duże klocki, z których można postawić wielki mur, albo układanka z samochodem,trochę tam za dużo elementów, ale na pudełku samochód jest dla mistrza. Dzisiaj jest Wasze święto, życzę Wam, abyście zawsze radośnie się bawili. Z okazji Dnia Dziecka mam dla Was kilka pomysłów na zabawę, wszystko przekazałem Waszej Pani. Bawcie się wesoło.
Machaczki łapaczki
Tomek”
Zapraszamy do wspólnej zabawy z Rodzicami i rodzeństwem:
–„Kostka lodu” – każdy uczestnik zabawy otrzymuje plastikowy kubeczek z kostką lodu, zabawę wygrywa ta osoba, która poprzez swe kreatywne działania sprawi, że jego kostka rozpuści się najszybciej.
– „Wyścigi w kartonowych butach” – uczestnicy mają na nogach kartonowe pudełka (np. pudełka po dziecięcych butach, ich dolna część z nacięciem, przez które można wsunąć stopę). Zabawa polega na pokonaniu toru przeszkód: slalom, przejście po krążkach, przejście nad linkami.
– „Bączki z guzików” – każdy otrzymuje duży guzik. Na twardej powierzchni wprawia guzik w ruch obrotowy – tak jak bączki. Wygrywa ta osoba, którego guzik najdłużej się kręcił.
– „Łaskotki” –dobieramy się w pary, każda z nich ma piórko w prawej ręce. Trzymając się za lewe ręce, łaskoczą się wzajemnie po twarzach. Zwracamy uwagę na delikatność w zabawie.
– „Banieczki z pięści” – każdy uczestnik zabawy zanurza dłoń w płynie do baniek, zwija dłoń w luźną pięść i dmucha.
– „Obrazy z baniek” – przyczepiamy do ściany duże kartony, płyn do baniek rozdzielamy do trzech pojemników i zabarwiamy barwnikami spożywczymi. Uczestnicy zabawy zanurzają słomki w płynie, dmuchają bańki tak, aby rozprysły się na kartonie.
7.Wiosenny spacer– wybierzcie się na spacer z rodzicami 🙂
8.„Kotki i piłeczki”– zabawa z elementem czworakowania.
Dziecko otrzymuje miękką piłeczkę, naśladuje koty: w pozycji na czworakach bawią się piłką, toczą ją przed sobą; kładą się na grzbiecie, toczą piłkę pomiędzy łapkami; wykonują koci grzbiet, gdy piłka jest pod nimi, przeciągają się; siedzą na piętach, opierają dłonie o piłkę, przesuwają piłkę jak najdalej od siebie, ciągle ją trzymając.
9.„Co do czego pasuje?”– tworzenie własnych kolekcji, klasyfikowanie według podanej cechy.
Rodzic rozkłada bardzo dużo obrazków przedstawiających artykuły spożywcze, ubrania i zwierzęta. Ilustracji powinno być przynajmniej po trzy dla dziecka. Rodzic prosi dziecko, aby wybrało obrazki, które do siebie pasują (minimum trzy). Przeznaczony czas na zabawę to 3-5 minut. Dzieci prezentują swój wybór i opowiadają o swoich kolekcjach.
Rodzic rozkłada trzy obręcze na dywanie, przy jednej jest przymocowany obrazek talerza, przy drugiej– szafy, przy trzeciej – napis zoo. Mówi: Popatrzcie na swoje obrazki: gdzie one będą pasowały?.
Dzieci tworzą kolekcje w oparciu o pojęcia nadrzędne: coś do jedzenia, ubrania, zwierzęta.
Wszystkim Obłoczkom życzymy wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Dziecka
Pozdrawiamy,
p. Magda i p. Aneta