BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 15 maja 2020 r.

Witam wszystkie Obłoczki i Rodziców.

Mam nadzieję, że jesteście gotowi bo zaczynamy kolejne zabawy.

A to propozycja na dzisiaj:

1.„Powitanka”– stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.

Ilustrowanie ruchem piosenki „Ręce do góry”:

https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464&feature=youtu.be

2.„Księżycowy koncert”– słuchanie opowiadania A. Bahdaj, dostrzeganie dobrego wpływu muzyki na rzeczywistość.

Księżycowy koncert”

Adam Bahdaj

Był maj i wszystko było majowe, nawet księżyc, który zatrzymał się nad lasem.

W sadzie zakwitły jabłonie.

Sto jabłoni obsypało się pysznym, różowym kwieciem na przywitanie słowika. Każda chciała być najpiękniejsza, żeby słowik usiadł na niej i zaśpiewał jej księżycową piosenkę.

Zapadła noc.

Księżyc pożeglował nad sadem. Spojrzał w dół i pomyślał: „Jak to dobrze, że będę mógł wykąpać się w srebrzystej pianie”.

Już chciał zanurzyć się w sadzie, ale zjawił się obłoczek i zagrodził mu drogę.

To nie srebrzysta piana – powiedział. – To jabłonie zakwitły na przywitanie słowika.

Księżyc posmutniał. Ukrył się w ciemnej chmurze i długo, długo nie wychodził.

Wtedy do sadu zakradł się wielki, czarny kot. Szedł wolno, bezszelestnie, a że był czarny, zdawało się, że wśród pni suną tylko jego zielone oczy.

Kot był bardzo, bardzo głodny.

Słyszałem, że w sadzie jest sporo polnych myszek – pomrukiwał. – Dobrze byłoby schrupać jedną na kolację.

Tymczasem jedna myszka, która ogromnie lubiła zapach kwitnących jabłoni, usiadła pod liściem podbiału i z rozkoszą wdychała wonne powietrze.

Ach – marzyła – gdyby tak zawsze był maj, gotowa bym oddać za to pół życia”.

Była tak rozmarzona, że nie spostrzegła kota. Dopiero gdy w ciemności zobaczyła dwoje zielonych oczu, struchlała i zatrzęsła się ze strachu. Myślała, że już po niej.

Na szczęście księżyc wyjrzał spoza chmury.

Drogi panie – szepnęła myszka do księżyca – powiedz słowikowi, żeby zaśpiewał 81 księżycową piosenkę. Słyszałam, że czarny kot jest bardzo muzykalny. Gdy usłyszy śpiew słowika, może zapomni o kolacji.

Przepraszam, mój drogi, że ci przerywam, ale mała myszka zobaczyła kota i prosi cię, żebyś zaśpiewał księżycową piosenkę.

Słowik zamyślił się. Po chwili zapytał: 

Dobrze, mój panie, lecz powiedz mi, czy kot nie je także słowików?

Nie obawiaj się – odparł księżyc. – Ukryjesz się wśród jabłoni i będziesz udawał, że jesteś kwiatem.

Dobrze, mój panie, ale kwiat przecież nie śpiewa.

Phi, w taką majową noc nawet kwiaty mogą śpiewać. Proszę cię bardzo, ratuj biedną myszkę! Słowikowi nie wypadało odmówić. Przełknął więc ostatniego komara, popił rosą, otrzepał piórka i pofrunął do sadu. A w sadzie usiadł na najpiękniejszej jabłonce.  

I zaczął znów koncert księżycowy.

Najpierw pit-pi-lit o tym, jak księżyc schudł. Potem tirli-tirli o tym, jak księżyc utył, a na koniec wspaniałe trele-piti-piti-rele o tym, jak księżyc chciał się kąpać w kwiecie jabłoni.

Czarny kot zupełnie zapomniał o małej myszce. Nastawił czarne uszy, przymrużył zielone oczy, przechylił głowę i z rozkoszą wsłuchiwał się w tę wspaniałą muzykę.

A myszka tymczasem schowała się pod korzeniem najpiękniejszej jabłoni.

Gdy słowik skończył księżycowy koncert, czarny kot zadumał się: 

Tak, tak… Piękna była ta słowicza muzyka… Jestem jednak pewny, że przez ten czas wszystkie myszy pochowały się w swoich norkach. Tak, tak… Jeżeli chce się słuchać koncertu, trzeba zrezygnować z kolacji. Wracam do domu. Może tam dobrzy ludzie zostawili dla mnie trochę mleka na spodeczku?…” 

I od tego czas czarny kot co wieczór szedł do sadu, by słuchać śpiewu słowika. Jasne, że wtedy zupełnie zapominał o myszkach.

Porozmawiajcie z dziećmi na temat utworu. Przykładowe pytania: O czym była ta historia?; Kto w niej występował?; Po co kot przyszedł do sadu?; A po co przyszła myszka?; Kto pomógł myszce?; Z jakiego powodu kot nie zapolował na myszkę?; O czym śpiewał słowik?; Jaką muzykę ty lubisz?; Co robisz, gdy słyszysz swoją ulubioną muzykę?.

Rodzic naśladuje śpiew słowika: pit-pi-lit; tirki-tirki; trele-piti-piti-trele. Dziecko powtarza śpiew słowika, może też wymyślić ptasie piosenki (ćwir,, ćwir, ćwir; kle, kle, kle i inne).

3.„Instrumenty” dziecko wyobraża sobie jakiś instrument i udaje, że na nim gra. Rodzic odgrywa rolę dyrygenta i zaczyna dyrygować. Muzykant śledzi pałeczkę dyrygenta i przyśpiesza albo zwalnia ruchy rąk czy palców. Gra w milczeniu i bez uśmiechu. Dyrygent próbuje rozśmieszyć dziecko. Muzyk, gdy się uśmiechnie, musi przestać grać. Potem następuje zmiana dyrygenta lub instrumentu.

4.„Muzyczne powitania”

 Rodzic włącza dowolną muzykę, do której dziecko swobodnie tańczy. Co pewien czas zatrzymujemy nagranie i wydajemy polecenie wykonania krótkich działań: Uściśnijmy się za ręce, Uściśnijmy się za kostki u nóg, Spójrz mi głęboko w oczy, itp.

5.„Perkusja” zabawa, dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, plecy ma proste, ręce na kolanach. Przy muzyce szybkiej i bardzo rytmicznej wystukuje rytmy, naśladując Rodzica: klaszczą w ręce, uderzają rytmicznie w kolana, uderzają rytmicznie dłońmi o podłogę.

6.„Pląsy muzyczne” – zabawa relaksacyjna, masażyk.

Dziecko siedzi przed rodzicem, wykonujecie sobie na zmianę masaż pleców:

Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie),

potem konie (piąstki),

panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące)

z gryzącymi pieseczkami (szczypanie).

Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka),

płynie rzeczka (rysujemy linię),

pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami).

Czujesz dreszczyk? ( delikatnie dotykamy szyi)

7.„Znajome piosenki” doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej podczas rozwiązywania zagadek słuchowych.

Rodzic śpiewa fragment piosenki, nie używając słów, lecz jedynie sylab np. „la”. Zadaniem dziecka jest rozpoznać piosenkę i zaśpiewać ją.

8.„Ciekawe instrumenty” Rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej.

Stwórzcie dowolne instrumenty muzyczne z dostępnych przedmiotów w domu.

https://www.youtube.com/watch?v=5NULeIe0mG8 (bębenek)

https://www.youtube.com/watch?v=8evAL7xZL8E ( marakasy)

https://www.youtube.com/watch?v=8zuVc-dVEZY (fletnia pana)

https://www.youtube.com/watch?v=AchiSHDrygw (trąbka)

Pozdrawiam,

Magdalena Bartkowiak