BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 12 maja 2020 r.

Witajcie  Rodzice i Dzieci 

 Dzisiaj jest wtorek . W tym tygodniu  rozmawiamy  o książkach . Mam nadzieję, że przeczytaliście popołudniu lub wieczorem swoją ulubiona książkę. Dzisiaj dowiecie się jak powstaje książka.

 

Zachęcam  Rodziców i dzieci do dzielenia się swoimi działaniami z domu  😉 ( przypominam , że działa nasz grupowy mail : gwiazdki2020@gmail.com ) i tam możecie napisać co u Was słychać i  przysyłać np. zdjęcia  prac dzieci ).

Dziękujemy  za już przysłane relacje- Brawo dla Was!!!

 

Zapraszam Was na nasze zajęcia- jeżeli jesteście gotowi, to zaczynamy!!!

 

Temat : Jak powstaje książka?

 

1. Powitanie i rozgrzewka  na dobry dzień –

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU&t=14s

 

2. Obejrzyjcie filmik edukacyjny – Jak powstaje książka

  • podczas oglądania  filmiku ( oglądanie rozpocznijcie od 8.36 min ) dowiecie się jak powstaje książka

https://www.youtube.com/watch?v=9dnNP8SZXhw

  • posłuchajcie wierszyka
  • zapoznajcie się  z planszami edukacyjnymi

Czas się dowiedzieć jak po kolei dzieje się to, że na półki księgarni, biblioteki, przedszkola i Wasze trafiają książki. Jak nazywa się osoba, która te niesamowite historie wymyśla, co to za miejsce, w którym się je „produkuje”, kto rysuje obrazki do książek? Posłuchajcie uważnie:

„Jak powstaje książka?” M. Tokarczyk

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają

i jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.

Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.

Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.

Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,

a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,

bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie,

a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie

i tak tysiące książek powstanie.

Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić,

a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,

ale na półkę ładnie odkładamy.

W tekście, który usłyszeliście pojawiło się kilka nowych pojęć. Dowiedzcie się co one oznaczają i spróbujcie dopasować nazwy do zdjęć. Jeżeli będziecie mieli problem (zadanie nie jest łatwe) poproście kogoś dorosłego o pomoc.

PISARZosoba tworząca/pisząca książki,  bajki, wiersze, opowiadania

WYDAWCA osoba bądź instytucja (ta druga zwana również wydawnictwem), która daje pieniądze na przygotowanie, opracowanie, a następnie drukowanie książki

ILUSTRATORtwórca obrazów, ilustracji do książek

DRUKARNIA –  zakład produkcyjny zajmujący się wytwarzaniem/drukowaniem książek

CZYTELNIK – osoba korzystająca z tekstów pisanych: książek, czasopism ale także wypożyczająca książki z biblioteki

KSIĘGARNIA – zajmuje się sprzedażą książek

 

3. Zabawa w skojarzenia

Z czym Wam się kojarzą książki, spróbujcie powiedzieć własnymi słowami. A teraz posłuchajcie co mówią inne dzieci:

https://youtu.be/PU2HkdMOBo0

Myśleliście podobnie?

 

4. Rodzaje książek

Czy wszystkie są takie same? Oczywiście – że nie. Jak myślicie, jak możemy je podzielić? Pewnie  kilkoro z Was odpowie, że są duże i małe, kolorowe ,grube i cienkie – to prawda.

Książki możemy podzielić też na te dla dorosłych i dla dzieci, ze względu na rodzaj i tematykę  np.: książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, podręczniki, wiersze, baśnie

  • zapoznajcie się z planszami edukacyjnymi:

 

 

 

5. Praca z książką – Tropiciele Pięciolatka – część 4

  • otwórzcie książki – Tropiciele ( karty pracy ) cz. 4 , zadanie str. 1
  • Zadanie  : po lewej stronie znajduje się kod – każdemu obrazkowi na żółtym polu odpowiada obrazek na niebieskim polu. Przyjrzyj się uważnie i umieść nalepki we właściwych miejscach na niebieskich polach. Powiedz, co przedstawiają nalepki, zwróć uwagę na pierwszą głoskę w każdej nazwie. Co zauważasz? Dlaczego obrazki są ułożone w takie pary?
  • przyjrzyj się obrazkom. Połącz w pary takie same książki. Pokoloruj największe z nich.

6. Eksperyment- papier ekologiczny 

Wiecie już jak robi się papier w dużej fabryce, ale Wy  w domu też możecie zrobić papier. Spróbujcie zrobić z rodzicami eksperyment. Będzie to papier ekologiczny.

Rodzic daje dziecku różnego rodzaju papier: kartki, gazetę, bibułę, papier toaletowy, chusteczki itp. Dziecko musi podrzeć to wszystko na małe kawałki. Następnie wkładamy to wszystko do miski i zalewamy wodą. Chwilę trzeba poczekać,żeby wszystkie kawałki papieru rozmiękły. Teraz rodzic namoczony papier rozdrabnia mikserem do osiągnięcia papki. Papkę wylewa na sito, tak aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą. Rodzic przyciska papkę kawałkami tektury i odwraca. Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki, przenosi papkę na tekturę. Papierową masę przykrywa drugim kawałkiem tektury i za pomocą wałka wyciska z niej wodę. Tak powstały papier trzeba pozostawić do wyschnięcia.

Powodzenia

 

7. Kicia Kocia na rowerze 

  • posłuchajcie bajeczki o Kici Koci

https://www.youtube.com/watch?v=Zx1Z78obHw4

 

 

Do zobaczenia jutro

Trzymajcie się ciepło – Pani Kasia