Witajcie Rodzice i Dzieci
Dzisiaj jest wtorek . W tym tygodniu rozmawiamy o książkach . Mam nadzieję, że przeczytaliście popołudniu lub wieczorem swoją ulubiona książkę. Dzisiaj dowiecie się jak powstaje książka.
Zachęcam Rodziców i dzieci do dzielenia się swoimi działaniami z domu ( przypominam , że działa nasz grupowy mail : gwiazdki2020@gmail.com ) i tam możecie napisać co u Was słychać i przysyłać np. zdjęcia prac dzieci ).
Dziękujemy za już przysłane relacje- Brawo dla Was!!!
Zapraszam Was na nasze zajęcia- jeżeli jesteście gotowi, to zaczynamy!!!
Temat : Jak powstaje książka?
1. Powitanie i rozgrzewka na dobry dzień –
https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU&t=14s
2. Obejrzyjcie filmik edukacyjny – Jak powstaje książka
- podczas oglądania filmiku ( oglądanie rozpocznijcie od 8.36 min ) dowiecie się jak powstaje książka
https://www.youtube.com/watch?v=9dnNP8SZXhw
- posłuchajcie wierszyka
- zapoznajcie się z planszami edukacyjnymi
Czas się dowiedzieć jak po kolei dzieje się to, że na półki księgarni, biblioteki, przedszkola i Wasze trafiają książki. Jak nazywa się osoba, która te niesamowite historie wymyśla, co to za miejsce, w którym się je „produkuje”, kto rysuje obrazki do książek? Posłuchajcie uważnie:
„Jak powstaje książka?” M. Tokarczyk
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają
i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie,
a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie
i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić,
a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,
ale na półkę ładnie odkładamy.
W tekście, który usłyszeliście pojawiło się kilka nowych pojęć. Dowiedzcie się co one oznaczają i spróbujcie dopasować nazwy do zdjęć. Jeżeli będziecie mieli problem (zadanie nie jest łatwe) poproście kogoś dorosłego o pomoc.
PISARZ – osoba tworząca/pisząca książki, bajki, wiersze, opowiadania
WYDAWCA – osoba bądź instytucja (ta druga zwana również wydawnictwem), która daje pieniądze na przygotowanie, opracowanie, a następnie drukowanie książki
ILUSTRATOR – twórca obrazów, ilustracji do książek
DRUKARNIA – zakład produkcyjny zajmujący się wytwarzaniem/drukowaniem książek
CZYTELNIK – osoba korzystająca z tekstów pisanych: książek, czasopism ale także wypożyczająca książki z biblioteki
KSIĘGARNIA – zajmuje się sprzedażą książek
3. Zabawa w skojarzenia
Z czym Wam się kojarzą książki, spróbujcie powiedzieć własnymi słowami. A teraz posłuchajcie co mówią inne dzieci:
Myśleliście podobnie?
4. Rodzaje książek
Czy wszystkie są takie same? Oczywiście – że nie. Jak myślicie, jak możemy je podzielić? Pewnie kilkoro z Was odpowie, że są duże i małe, kolorowe ,grube i cienkie – to prawda.
Książki możemy podzielić też na te dla dorosłych i dla dzieci, ze względu na rodzaj i tematykę np.: książki kucharskie, atlasy, albumy, przewodniki, słowniki, podręczniki, wiersze, baśnie
- zapoznajcie się z planszami edukacyjnymi:
5. Praca z książką – Tropiciele Pięciolatka – część 4
- otwórzcie książki – Tropiciele ( karty pracy ) cz. 4 , zadanie str. 1
- Zadanie : po lewej stronie znajduje się kod – każdemu obrazkowi na żółtym polu odpowiada obrazek na niebieskim polu. Przyjrzyj się uważnie i umieść nalepki we właściwych miejscach na niebieskich polach. Powiedz, co przedstawiają nalepki, zwróć uwagę na pierwszą głoskę w każdej nazwie. Co zauważasz? Dlaczego obrazki są ułożone w takie pary?
- przyjrzyj się obrazkom. Połącz w pary takie same książki. Pokoloruj największe z nich.
6. Eksperyment- papier ekologiczny
Wiecie już jak robi się papier w dużej fabryce, ale Wy w domu też możecie zrobić papier. Spróbujcie zrobić z rodzicami eksperyment. Będzie to papier ekologiczny.
Rodzic daje dziecku różnego rodzaju papier: kartki, gazetę, bibułę, papier toaletowy, chusteczki itp. Dziecko musi podrzeć to wszystko na małe kawałki. Następnie wkładamy to wszystko do miski i zalewamy wodą. Chwilę trzeba poczekać,żeby wszystkie kawałki papieru rozmiękły. Teraz rodzic namoczony papier rozdrabnia mikserem do osiągnięcia papki. Papkę wylewa na sito, tak aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą. Rodzic przyciska papkę kawałkami tektury i odwraca. Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki, przenosi papkę na tekturę. Papierową masę przykrywa drugim kawałkiem tektury i za pomocą wałka wyciska z niej wodę. Tak powstały papier trzeba pozostawić do wyschnięcia.
- jak zrobić papier czerpany – https://www.youtube.com/watch?v=SxepK9sh4kY
Powodzenia
7. Kicia Kocia na rowerze
- posłuchajcie bajeczki o Kici Koci
https://www.youtube.com/watch?v=Zx1Z78obHw4
Do zobaczenia jutro
Trzymajcie się ciepło – Pani Kasia