Witamy wszystkie Obłoczki i Rodziców.
Mamy nadziej, miło spędziliście weekend i jesteście gotowi do wspólnych zabaw.
W tym tygodniu będziemy rozmawiać o Zwierzętach dzikich i mieszkających w zoo.
A to propozycja na dzisiaj:
1. „Powitanka”– stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
Zapraszamy do wspólnej zabawy:
https://www.youtube.com/watch?v=x2bP9T-kQ-I
2. „Sowy i dzięcioły” – reagowanie na umówiony sygnał, usprawnianie mowy na podstawie zgłosek dźwiękonaśladowczych, doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Dzieci rozwiązują zagadki.
W korę drzewa dziobem stuka,
bo robaków pod nią szuka. (dzięcioł)
https://i.pinimg.com/564x/90/6e/5f/906e5f77b3e9e72ef3506bee310f0124.jpg
Ptak drapieżny, wyjątkowy,
co ma oczy z przodu głowy. (sowa)
https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAK28.jpg
Dzieci układają z szalików dziuple i siadają w nich. Sowy fruwają, gdy słyszą jednostajny dźwięk grzechotki. Gdy dźwięk jest przerywany, kucają, zwijają dłonie w luźne pięści, przykładają do oczu i nawołują: uchu, uchu, uchu. Dzięcioły fruwają, gdy słyszą szybkie uderzenia bębenka. Gdy są one wolne, dzięcioły się zatrzymują, klaszczą, mówiąc: stuk-puk, stuk-puk, stuk, puk. Gdy jest cisza, ptaki wracają do gniazd.
Dzieci siadają do stolików, na tacach są różnokolorowe kwadraty o boku 2 cm. Zadaniem dzieci jest ułożenie sylwety wybranego ptaka.
3. Zabawy rozwijające sprawność fizyczną:
Zakręć kołem: https://wordwall.net/pl/resource/937246/gimnastyka-w-domu i wykonaj ćwiczenia.
4. „Może zobaczymy”– poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzik, zając, lis, sarna. Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.
Może zobaczymy
Helena Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką
Cicho, cichuteńko,
Może zobaczymy
Sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy
Wiewióreczkę małą,
Jak wesoło skacze
z gałęzi na gałąź.
I niech nikt po lesie
Nie gwiżdże, nie woła –
Może usłyszymy
Pukanie dzięcioła.
A może zaśpiewa
Między gałązkami
Jakiś mały ptaszek,
Którego nie znamy.
I będzie nas witał
Wesoło piosenką.
Tylko idźmy lasem
Cicho, cichuteńko.
Zastanówcie się i odpowiedzcie na pytania:
- O jakim miejscu jest mowa w wierszu?
- Jak należy się w tym miejscu zachować?
- Dlaczego powinniśmy być tam cicho?
- Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?
Mieszkańców lasu jest znacznie więcej, popatrzcie. Rodzic wykłada ilustracje zwierząt: dzika, sarny, jelenia, zająca, sowy, lisa, wilka. Każda ilustracja jest podzielona na dwie części. Dzieci składają obrazki zwierząt, podają ich nazwy, dzielą się swoją wiedzą na ich temat, Rodzic uzupełnia wiedzę dzieci. Drapieżniki: lis rudy z pięknym ogonem zwanym kitą; wilk – bardzo podobny do dużego psa; sowa– żywią się innymi zwierzętami. Lis i sowa drobnymi – myszami, wilk – większymi od siebie. Najczęściej poluje na jelenie i sarny, potrafi upolować dzika, a nawet żubra, ludzi się boi i ucieka przed nimi, żyje w stadzie.
Roślinożerne: dzik, sarna, jeleń, zając – żywią się roślinnym pokarmem (listkami, młodymi pędami, trawą, jagodami, żołędziami). Zające, żaby, jeże mieszkają w lesie samotnie.
Podczas zabawy można wprowadzić elementy języka angielskiego, np. las – forest, lis – fox, wilk – wolf).
dzik- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/las1.jpg
lis- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/LAS8.jpg
jeleń- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/las4.jpg
sarna- https://i.pinimg.com/736x/d7/98/cb/d798cb67e5b940ac71c3214587c8cd70.jpg
wilk- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/LAS7.jpg
niedźwiedź- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/las3.jpg
sowa- https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/PTAK28.jpg
zając- https://s26.flog.pl/media/foto/12692993_zajac-szarak–lepus-europaeus–rysio-.jpg
5. „Wędrówka do lasu”– zabawa naśladowcza, rozwijanie kreatywności ruchowej, ćwiczenia słuchowe. Rodzic zaprasza dzieci na wycieczkę do lasu. Prosi, aby ustawiły się parami. Idąc, mówią rymowankę:
Domem zwierząt jest ten las.
Cichuteńko już być czas.
Mówiąc rymowankę, dzieci modelują głos od głośnego do cichego skandowania.
Znakiem wejścia do lasu są jego odgłosy https://www.youtube.com/watch?v=cXDrSQJfMqo
w tle słychać szum drzew i śpiew ptaków, dzieci nasłuchują.
W czasie zabawy dzieci wykonują różne czynności (np. stawiają duże kroki, żeby ominąć mech; idą na palcach i rękoma odgarniają gałęzie; idą jedno za drugim po wąskiej ścieżce; przeskakują przez strumyk), a także naśladują zwierzęta, które słyszą (dziki – dzieci chodzą na czworakach, węszą i chrumkają; ptaki, w tym dzięcioł – dzieci machają rękoma, biegną na placach, gdy usłyszą dzięcioła, stukają w podłogę; jelenie – dzieci powoli poruszają się w pozycji na czworaka, wyciągają głowy w górę). Powrót z lasu: dzieci wędrują po pokoju, zbierają szyszki jako pamiątki z lasu.
6. Praca z kartą pracy– usprawnienie percepcji wzrokowej i grafomotoryki. Wybierzcie dowolną kartę pracy 🙂
https://i.pinimg.com/564x/f0/20/2d/f0202db2bdcd2a1fefe343097df51fa9.jpg
7. Rodzinny spacer lub wycieczka rowerowa po lesie.
8. „Dziupla wiewiórki”– zabawa orientacyjno-porządkowa.
Rodzice trzymają się za ręce, dziecko wchodzi do powstałego kółeczka i jest wiewiórką w dziupli. Na znak Rodzica wiewiórki opuszczają dziuplę i swobodnie biegają, skaczą, na kolejny znak wracają do dziupli.
9. „Leśne obrazy”– usprawnienie motoryki małej poprzez zamalowanie całej powierzchni, naklejanie gotowych elementów.
Dzieci oglądają ilustracje przedstawiające las. Zwracają uwagę na kolor dominujący, czyli zieleń. Rodzic prosi dziecko, aby z opakowań z kredkami wyjęło tylko kredki zielone i zwraca ich uwagę na różnorodność odcieni. Dziecko zamaszystym ruchem pokrywa całą kartkę kolorem zielonym (różnymi odcieniami, które zachodzą na siebie nawzajem, układ linii też może być różnorodny – pięknie będą imitować gałęzie drzew), potem naklejają konturowe sylwety zwierząt leśnych.
https://i.pinimg.com/564x/58/df/d8/58dfd8473173f18e3bfe9697a4b05030.jpg
10. „Leśne zwierzęta dla dzieci”– bajka edukacyjna
https://www.youtube.com/watch?v=0NzmLjsO1YE
Pozdrawiamy,
p. Magda i p. Aneta