BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 20 kwietnia 2020 r.

20.04.2020 – praca zdalna

5,6latki – słuchanie wiersza, kształtowanie postaw proekologicznych

„Przyjaciel przyrody” A.Widzowska

My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co bez przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę!
Torba foliowa szczerzy zębiska.
– Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
– Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka.
– W lesie się smażę niczym iskierka,
a gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
– Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!

Rozmowa na temat: ” co było gdyby..” gdyby  wszystkie dzieci w przedszkolu, na ulicy i teraz w domu zjadły cukierki i rzuciły papierek, to czy wtedy moglibyście swobodnie się bawić, uczyć, poruszać?- bałagan przeszkadza, dziecko znajduje rozwiązanie, co trzeba zrobić gdy widzimy śmieci wokół nas i jak można unikać zaśmiecenia?

Rozmawiamy na temat tekstu, swobodne wypowiedzi dzieci: O czym dowiadujemy się z wysłuchanego tekstu? Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię?

Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody? Dzieci podają propozycje..

Przyjaciel przyrody:

nie zrywa kwiatów,  nie łamie gałązek drzew, nie śmieci, dokarmia ptaki ( zwierzęta), oszczędza wodę, elektryczność, lubi zwierzęta, segreguje śmieci, lubi zwierzęta..

Zadanie do wykonania- zrobimy pojemniki na kredki wykorzystując różne pudełka, dziecko przekona się, że nawet z odpadów można zrobić coś ciekawego i że śmieci można wykorzystać powtórnie ( przygotowujemy: opakowania, pudełka , taśma klejąca, kawałki papieru samoprzylepnego, nalepki, nożyczki)

Dziecko otrzymuje różnej wysokości pudełka, wybieramy trzy różnej wysokości i przy pomocy taśmy klejącej łączymy je, następnie dziecko ozdabia je wycinkami z papieru samoprzylepnego i nalepkami według własnego pomysłu.

4- latki- Jak dbać o przyrodę?Słuchamy wybranego tekstu

Czysta ziemia, zdrowa woda, błękit nieba i przyroda to prawdziwe skarby nasze, gdy jest jasno, światło gaszę.

Lubisz przyrodę- szanuj ją. Ziemia to jest nasz wspólny dom

Sarna biegnie skrajem łąki, leci motyl do biedronki, piękny zapach lasu czuje..śmieci w domu posortuje

Lubisz przyrodę- szanuj ją. Ziemia to jest nasz wspólny dom

Jedźmy razem nad jeziora, lato to najlepsza pora!, czy wyrażasz na to zgodę?, ale najpierw – zakręć wodę!

Lubisz przyrodę- szanuj ją. Ziemia to jest nasz wspólny dom.

Rozmawiamy na temat tekstu, swobodne wypowiedzi dzieci: O czym dowiadujemy się z wysłuchanego tekstu? Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię?

Możemy dbać o ład i porządek w swoim domu- stworzyć DOMOWE KĄCIKI CZYSTOŚCI

Zadanie do wykonania :przygotujemy pudło na makulaturę- dziecko okleja duży karton wycinkami z kolorowej gazety, następnie wrzuca do niego zbędne papierki- wykorzystujemy karton, kolorową makulaturę, klej, nożyczki

4, 5, 6 latki

Zadanie do wykonania- „Domki” ( materiały: kartony, pudełka, styropianowe tacki, flamastry, kredki, farby, samochodziki, małe lalki, zabawki z jajek niespodzianek)

Dzięki tym elementom stwarzamy dziecku wspaniałą okazję do podejmowania ról i przedstawiania czynności z życia codziennego, do tworzenia dialogów, wcielania się w wiele postaci z rodzicami i rodzeństwem. Dziecko przekonuje się, że nawet z odpadów można zrobić coś ciekawego i wykorzystać je powtórnie.

Najważniejsza jest DOBRA ZABAWA.