20.04.2020 – praca zdalna
5,6latki – słuchanie wiersza, kształtowanie postaw proekologicznych
„Przyjaciel przyrody” A.Widzowska
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić, zadbać o lasy, powietrze, wodę, kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę! To źle marnować wodę w kąpieli od poniedziałku aż do niedzieli. Po co bez przerwy nurkować w wannie? Lepiej z prysznica zrobić fontannę! Torba foliowa szczerzy zębiska. – Jestem z plastiku, sztuczna i śliska. Gdy będę plackiem leżeć na wodzie, fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę! – Ja także! – wrzeszczy ze szkła butelka. – W lesie się smażę niczym iskierka, a gdy rozgrzeję się jak ognisko, pożar wywołam i spalę wszystko! – Czy wy nie wiecie, okropne śmieci, że na planecie mieszkają dzieci? Szust! Posprzątamy bałagan wielki, osobno papier, plastik, butelki! Pstryk! Pamiętamy, by gasić światło, wiemy, że pożar wywołać łatwo, a gdy widzimy sarenkę w lesie, to nie wrzeszczymy, aż echo niesie! Ten, kto przyrodę niszczy i truje, niech się kolcami jeża pokłuje! |
Rozmowa na temat: ” co było gdyby..” gdyby wszystkie dzieci w przedszkolu, na ulicy i teraz w domu zjadły cukierki i rzuciły papierek, to czy wtedy moglibyście swobodnie się bawić, uczyć, poruszać?- bałagan przeszkadza, dziecko znajduje rozwiązanie, co trzeba zrobić gdy widzimy śmieci wokół nas i jak można unikać zaśmiecenia?
Rozmawiamy na temat tekstu, swobodne wypowiedzi dzieci: O czym dowiadujemy się z wysłuchanego tekstu? Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię?
Kogo możemy nazwać przyjacielem przyrody? Dzieci podają propozycje..
Przyjaciel przyrody:
nie zrywa kwiatów, nie łamie gałązek drzew, nie śmieci, dokarmia ptaki ( zwierzęta), oszczędza wodę, elektryczność, lubi zwierzęta, segreguje śmieci, lubi zwierzęta..
Zadanie do wykonania- zrobimy pojemniki na kredki wykorzystując różne pudełka, dziecko przekona się, że nawet z odpadów można zrobić coś ciekawego i że śmieci można wykorzystać powtórnie ( przygotowujemy: opakowania, pudełka , taśma klejąca, kawałki papieru samoprzylepnego, nalepki, nożyczki)
Dziecko otrzymuje różnej wysokości pudełka, wybieramy trzy różnej wysokości i przy pomocy taśmy klejącej łączymy je, następnie dziecko ozdabia je wycinkami z papieru samoprzylepnego i nalepkami według własnego pomysłu.
4- latki- Jak dbać o przyrodę?Słuchamy wybranego tekstu
Czysta ziemia, zdrowa woda, błękit nieba i przyroda to prawdziwe skarby nasze, gdy jest jasno, światło gaszę.
Lubisz przyrodę- szanuj ją. Ziemia to jest nasz wspólny dom
Sarna biegnie skrajem łąki, leci motyl do biedronki, piękny zapach lasu czuje..śmieci w domu posortuje
Lubisz przyrodę- szanuj ją. Ziemia to jest nasz wspólny dom
Jedźmy razem nad jeziora, lato to najlepsza pora!, czy wyrażasz na to zgodę?, ale najpierw – zakręć wodę!
Lubisz przyrodę- szanuj ją. Ziemia to jest nasz wspólny dom.
Rozmawiamy na temat tekstu, swobodne wypowiedzi dzieci: O czym dowiadujemy się z wysłuchanego tekstu? Co możemy zrobić, żeby zadbać o Ziemię?
Możemy dbać o ład i porządek w swoim domu- stworzyć DOMOWE KĄCIKI CZYSTOŚCI
Zadanie do wykonania :przygotujemy pudło na makulaturę- dziecko okleja duży karton wycinkami z kolorowej gazety, następnie wrzuca do niego zbędne papierki- wykorzystujemy karton, kolorową makulaturę, klej, nożyczki
4, 5, 6 latki
Zadanie do wykonania- „Domki” ( materiały: kartony, pudełka, styropianowe tacki, flamastry, kredki, farby, samochodziki, małe lalki, zabawki z jajek niespodzianek)
Dzięki tym elementom stwarzamy dziecku wspaniałą okazję do podejmowania ról i przedstawiania czynności z życia codziennego, do tworzenia dialogów, wcielania się w wiele postaci z rodzicami i rodzeństwem. Dziecko przekonuje się, że nawet z odpadów można zrobić coś ciekawego i wykorzystać je powtórnie.
Najważniejsza jest DOBRA ZABAWA.