Jajka: kurze, przepiórcze, strusie, dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane,
a drugie – surowe.
Dziecko ogląda jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki)
porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu; podaje
przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dzieci oglądają jego zawartość; nazywają poszczególne części
składowe: skorupka, białko, żółtko.
Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dzieciom, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których
są zarodki.
Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiły, po czym można
poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje.
Następnie R wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa,
które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego
płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie
poruszanie się jajka
2. Zabawa badawcza- jajko i woda, badamy zachowanie się w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego, obserwacje dziecka (przezroczyste naczynie z wodą)
Ćwiczenia oddechowe – baranek( materiały:szablon baranka, słomka, skrawki białego papieru)Dziecko za pomocą słomki przenosi kawałki papieru na szablon baranka
5,6 latki- narysuj więcej lub mniej obrazków związanych z Wielkanocą- pokoloruj
4 zajączki——————– 0 2 więcej
2 baranki——————– o 4 więcej
6 koszyczków——————0 2 mniej
8 pisanek——————0 4 mniej
4-latki- wykonanie zajączka wielkanocnego ( materiały:skarpetka, ryż, piasek lub kasza, sznurek, wstążeczka, nożyczki, rolka z szeroką taśmą klejącą, łyżka lub łopatka, pojemnik)
Dziecko przygotowuje skarpetkę, przeciąga ją przez otwór w rolce i nakłada na nią skarpetkę, napełnia skarpetkę do połowy np. do zaznaczonej na materiale pięty, piaskiem, ryżem lub kaszą, można wsypywać piasek łyżką bezpośrednio do skarpetki, nie nakładając jej na rolkę. Następnie formujemy zajączka- ściskamy ręką skarpetkę w połowie tak, aby piasek przesunął się do zaznaczonej na materiale pięty( to będzie głowa) i zawiązujemy sznurkiem w dwóch miejscach- nad głową i w miejscu, gdzie znajduje się ślad po naciśnięciu. Górę skarpetki przecinamy nożyczkami ma środku- tak powstaną uszy. Wokół szyi zawiązujemy kolorową wstążeczkę i malujemy flamastrami oczy i pyszczek. Nadajemy swojemu zajączkowi imię.