BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 17 czerwca 2020 r.

Witam Rodziców i Dzieci   

Dzisiaj Moi Drodzy wybieramy się w wakacyjną podróż nad morze.

A więc zapraszam – zaczynamy.

 

Temat : Wakacje tuż , tuż – Nad morzem . 

 

1.   Powitanie i rozgrzewka na dobry dzień – Przybijcie sobie piąteczkę

https://www.youtube.com/watch?v=2T6eW_b3saQ

2. Wysłuchajcie wiersza – Jakie jest morze ?

Siedziały dzieciaki

na dworze i kłóciły się,

jakie jest morze.

Kuba powiedział,  że słone,

a Jędrek, że nie, bo zielone.

A Basia, że są w nim meduzy

i okręt –   oooooooo  taki duży,

a wysoko w górze białe mewy/

I jeszcze Filip powiedział,

że jak się położyć nad morzem

i machać rękami,

i machać nogami,

to na piasku się zrobi –   piaskowy orzeł.

Poproszę Rodziców –

może

pojadą  ze mną

właśnie  nad morze.

Rozmowa na temat wiersza – dzieci odpowiadają na pytania:

  • Jakie jest morze według dzieci  z wiersza?
  • Jakie jest morze według Was?
  • Co najchętniej robilibyście , gdybyście teraz znaleźlibyście  się nad morzem?
  • Jak myślicie, co można robić nad morzem?
  • Wyobraźcie sobie, że siedzicie na plaży i patrzycie na morze. Co widzicie?

Popatrzcie na poniższe zdjęcie, które przedstawiają morze

Popatrzcie na mapę gdzie znajduje się Morze Bałtyckie

 

Pomyślcie co musimy zabrać ze sobą nad morze-  popatrzcie na plansze , zastanówcie się co jeszcze można zabrać nad morze?

 

3. Poznajemy zwierzęta żyjące w morzu – Mieszkańcy mórz

  • obejrzyj filmik edukacyjny – zapamiętaj zwierzęta, które tam występują

https://www.youtube.com/watch?v=OpILSUaVNTc

foka szara – https://www.youtube.com/watch?v=XeHSHjXCg0U

mewy – https://www.youtube.com/watch?v=chf4FHzuHgk

łabędzie białe – https://www.youtube.com/watch?v=dLiJo_w56hY

 

4. Zabawa ruchowa – Statki na morzu

Jedno z Rodziców  jest latarnią – stoi prosto.  Ma trzy kartki  w kolorach: żółtym, zielonym, czerwonym. Na podłodze w różnych miejscach  leżą np. krążki lub klocki. Są to podwodne skały. Dzieci   są statkami. Rodzic -latarnia daje znak zielonym kółkiem do wypłynięcia w morze. Dzieci-statki wypływają w morze – swobodnie biegają. Żółty kolor  oznacza niebezpieczeństwo – dzieci-statki zaczynają chodzić, omijając  podwodne skały.  Po podniesieniu czerwonej kartki  dzieci-statki zatrzymują się – stoją zakotwiczone.

 

5. Posłuchajcie szumu morza i zobaczcie jakie są morskie fale

https://www.youtube.com/watch?v=rBlTrPp16jk

  • Posłuchajcie legendy – Dlaczego Bałtyk jest słony

https://www.youtube.com/watch?v=sVrnyC9j1N0

  • Port i latarnia morska w Kołobrzegu

https://www.youtube.com/watch?v=5MaldHcc8yE

 

6. Piosenka – Kolorowa rybka

https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8

  • zabawa logorytmiczna – Oto Morze Bałtyckie jest – spróbujcie zaśpiewać i naśladować poszczególne ruchy

https://www.youtube.com/watch?v=gsm9znBUjZc

 

7. Praca z książką – Tropiciele Pięciolatka

  • otwórzcie książki Tropiciele ( karta pracy cz. 4, str . 23 )

Zadanie : Pokoloruj tyle obrazków w każdym rzędzie, ile wskazuje liczba z lewej strony.

Zadanie : str. 24 – Odszukaj 6 elementów, które nie pasują do obrazka, i otocz je pętlami.

 

8. Wykonujemy doświadczenia – Zróbmy sobie morze

https://www.youtube.com/watch?v=fqj0aWhJVtg

W trakcie tego doświadczenia dzieci uczą się o piasku, kolorach, o tym, że morze ma warstwy, a nawet trochę o gęstości. Takie morze, każdy może wykonać we własnym domu!

Do tego  doświadczenia potrzebne będą:

  1. Słoik
  2. Piasek (kinetyczny, zebrany z np.  piaskownicy , nawet zwykła ziemia z doniczki)
  3. Płyn do naczyń
  4. Woda
  5. Olej
  6. Farby plakatowe

Wykonanie : 

Na samym dnie słoika umieszczamy warstwę piasku. Następnie przygotowujemy kolejne warstwy „morskiej wody”. W oddzielnych naczyniach mieszamy płyn do naczyń, olej, wodę z farbami w taki sposób, aby uzyskać różne odcienie koloru niebieskiego (może być też fiolet, turkus, zielony). Następnie wlewamy płyny do słoika w następującej kolejności: płyn do naczyń, woda, olej. Utworzą one w słoiku kilkuwarstwowe morze…

Tematy, które można przedyskutować z dzieckiem w trakcie tego doświadczenia.

  1. Mieszanie kolorów: jaki efekt da zmieszanie żółtego oleju z niebieską farbą? A jaki płynu do naczyń?
  2. Co jest cięższe, a co lżejsze? Piasek jest najcięższy, opada na dno, woda jest lżejsza od płynu do naczyń, a olej od wody…
  3. Wygląd morza. Czy morze ma zawsze taki sam kolor?

 

Do usłyszenia jutro

Trzymajcie się ciepło – Pani Kasia 

 

P. S

Kącik kulinarny – Wesoła kanapka –    Smacznego