BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 16 kwietnia 2021 r.

Witamy wszystkie Obłoczki i Rodziców.

Dzisiaj proponujemy następujące zadania i zabawy:

1. „Prognoza pogody” – zestaw ćwiczeń porannych:

  • Pada deszcz” spróbujcie chodzić z książką na głowie, będzie ona waszym parasolem i będzie Was chronić przed deszczem.

  • Rzeźba z lodu” – stańcie na jednej nodze, a drugą uginacie. W tej pozycji spróbujcie jak najdłużej zachować równowagę.

  • Wiosenne przebudzenie” – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym z tułowiem pochylonym do przodu. Na hasło: Kwiatek rośnie – powoli prostujcie tułów, wyciągając ręce jak najwyżej w górę. Na hasło: Kwiatek więdnie– powoli wracacie do pozycji wyjściowej.

2. „Chmura”– zabawa z mocowaniem.

Dobierzcie się w pary, będziecie ze sobą rywalizować.

Stajecie naprzeciwko siebie, chwytając dłońmi poduszkę.

Następnie wykonujecie czynności:

Zostań z nami, chmuro!– każda osoba próbuje przeciągnąć poduszkę na swoją stronę;

Uciekaj stąd, chmuro! – każda osoba próbuje odepchnąć poduszkę na stronę przeciwnika.

Wygrywa osoba, która wykona zadanie.

3. „Uwaga, zima wraca!” -zabawa muzyczno-ruchowa

Posłuchajcie nagrania odgłosów łąki, leżąc swobodnie w dowolnej pozycji, np.: na plecach, na brzuchu lub na boku. Gdy muzyka zmienia się na odgłosy wichury i deszczu – chowacie się w bezpiecznym miejscu i zwijacie się w kłębuszek (chowacie głowę, podkurczając nogi, zaciskając ręce). Trwacie w tej pozycji tak długo, aż ponownie usłyszycie pierwszą melodię- wówczas wracacie do leżenia w pozycji wyjściowej.

4. „Pogoda zaklęta w instrumentach”- zabawa słuchowa

Naśladujcie odgłosy zjawisk atmosferycznych za pomocą dostępnych w domu instrumentów, foli, gazet, garnków itp.

5. „ Sięgając chmur” – zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe.

Ćwiczenie rozpoczyna się w pozycji kucznej. Na klaśnięcie rodzica, dzieci powoli podnoszą się, wstają, prostują się do pozycji stojącej, wspinają się na palce, wyciągają do góry ręce tak, jakby chciały sięgnąć nieba. Na kolejne klaśnięcie rodzica, dzieci przysiadają, powracając do pozycji kucznej. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

6. „Gdy nadchodzi wiosna” teatrzyk do utworu D. Gellner.

Narrator:

Gdy nadchodzi wiosna, to do spania

zabierają się zimowe ubrania.

Otwierają cichutko drzwi szafy,

układają się, jak które potrafi.

Dziecko I (wchodzi z długim szalikiem):

Długi szalik w kącie się zwija

jak wełniana, frędzelkowa żmija.

Dziecko II (potrząsa grubym swetrem):

Gruby sweter miękki jak trawa,

resztki śniegu wysypuje z rękawa.

Dziecko III (pokazuje czapkę z pomponem):

A na półce wysoko, wysoko

ruda czapka mruży rude oko.

Dziecko IV (niesie kolorowe rękawiczki):

O! Za czapką wskakują na półkę

rękawiczki czerwone i żółte!

Dziecko V (przepycha się z zimowymi butami):

No a buty? Co będzie z butami?

Buty także przed wiosną schowamy!

Posuńcie się, bo tu ciasno!

Pozwólcie im smacznie zasnąć!

Narrator:

A gdy zamkną się w szafie drzwi,

to z wieszaków opadną sny.

Pełne lekkich, śniegowych płatków…

Wszyscy razem: Będą śnić się swetrom i czapkom!

Porozmawiajcie z Rodzicami na temat dbania o rzeczy i porządku w szafie. Wymieńcie jakie różnice są w ubieraniu się zimą i wiosną.

7. „Słońce świeci- deszczyk pada”- zabawa orientacyjno-porządkowa

Dzieci stoją i czekają na sygnał Rodzica. Na dywanie gdzieniegdzie porozrzucane są poduszki. Gdy Rodzic wypowie hasło: Słońce świeci! Dzieci zaczynają biegać uważając na przedmioty znajdujące się na dywanie. Na kolejny znak Rodzica- klaskanie w dłonie – dzieci muszą schować się przed deszczem w „domku”, kucnąć na poduszce i złożyć ręce nad sobą robiąc „daszek”. Po chwili ciszy, Rodzic znów mówi hasło: Słońce świeci! I dzieci zaczynają biegać.

8. „Pogoda się zmienia – zmieniamy ubranie” – obejrzyjcie ilustracje przedstawiające zimę i wiosnę, porozmawiajcie na temat dostosowania ubrania do pogody za oknem, pogrupujcie elementy garderoby ze względu na porę roku, w której się je nosi.

Środki dydaktyczne: ilustracja zimy i wiosny, elementy garderoby pasujące do pór roku: wiosny i zimy.

https://4.bp.blogspot.com/-b47Ti5hSbg0/WZLs6pBlZPI/AAAAAAAAC74/Hgu409shLWMmnwc2FbZujyVfBR5yWm2DwCLcBGAs/s640/CoUbieramy.jpg

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/08/PolaczaUbraniaZCzesciamiCiala.jpg

https://i.pinimg.com/564x/ae/10/38/ae1038ee14c2c60b0049bb61482a3c47.jpg

9. „Każda pogoda jest dobra do zabawy”wykonajcie plakat.

Przestawcie w formie plakatu wszystkie mocne cechy wybranej pogody, by stworzyć jej reklamę. Po zakończeniu pracy zaprezentujcie swój plakat.

Zdjęcia Waszych prac prześlijcie na pocztę grupy: obloczki2019@wp.pl a my stworzymy galerię prac.

10. „Prognoza pogody” – zabawa bieżna.

Dzieci biegają po pokoju w rytm wygrywany przez rodzica. Gdy rodzic przestaje grać, dziecko zatrzymuje się i naśladuje czynność wskazaną przez rodzica:

  • Uwaga, pada deszcz!– stukają palcami o podłogę.

  • Uwaga, upał! – wachlują się rękami na wysokości twarzy.

  • Uwaga, lód! ślizgają się po podłodze, nie odrywając stóp od podłogi.

  • Uwaga, ulewa! – kładą się na brzuchu na podłodze i naśladują pływanie żabka.

  • Uwaga, wichura! – kręcą się dookoła własnej osi.

11. „Pogoda bez tajemnic”- zabawa dydaktyczna.

Rodzic mówi zdanie prawdziwe i fałszywe o pogodzie, a dzieci reagują na nie w ustalony sposób (np. Prawda – podskakiwanie, Fałsz – turlanie się)

Przykładowe zdania:

  • Deszcz pada tylko wiosną.

  • Śnieg może padać wiosną i jesienią.

  • Są trzy pory roku.

  • Burze są niebezpieczne.

  • Wiosną kwitnie dużo kwiatów.

  • Deszcz nie jest nam potrzebny.

  • Najwyższe temperatury mamy latem.

  • Trzeba zakładać ubrania odpowiednie do pogody.

  • Gdy jest burza, można schować się pod drzewem.

  • Śnieg jest z wody.

12. „Pogoda” – utrwalenie piosenki

Pogoda”

1.Na niebie wysoko

Świeci wielkie słońce,

Wiszą białe chmurki

Na błękitnej łące.

Ref. I taka jest pogoda, pogoda, pogoda!

I taka jej uroda, uroda, uroda!

Codziennie nam się zmienia,

Codziennie zmienia się!

A my nie narzekamy,

Lubimy każdy dzień!

2.Czasem z ciemnej chmury

Pada z góry deszcz,

Czasem płatki śniegu,

Kiedy zimno jest.

Ref. I taka jest pogoda, pogoda, pogoda!

I taka jej uroda, uroda, uroda!

Codziennie nam się zmienia,

Codziennie zmienia się!

A my nie narzekamy,

Lubimy każdy dzień.

13. Zabawy na świeżym powietrzu:

  • Porządki w szafie” zabawa z elementem podskoku, porozwieszajcie na krzewach lub innych roślinach szaliki na różnej wysokości. Zadaniem będzie pozyskać jak największej liczby szalików w określonym czasie.

  • Pogoda nam nie straszna”– zabawa pantomimiczna. Zachęcamy do wykazania się indywidualną interpretacją poleceń z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Uczestnicy zabawy reagują na hasła: Niesiemy ciężki plecak. Spacerujemy przy silnym wietrze. Chodzimy po lodzie. Wchodzimy pod górę.

14. „Memo” – gra ćwicząca percepcję wzrokową i pamięć.

Ułóżcie identyczne pary obrazków przedstawiające symbole pogody.

https://www.colorove.pl/wp-content/uploads/2019/10/POGODA-KARTY-MEMORY-BINGO-1.pdf?v=9b7d173b068d

15. „Spacer po tęczy”- zabawa równoważna

Rozłóżcie na dywanie dwie liny (szalik, sznurek), tworzące „tęczową ścieżkę” szerokości ok. 20cm. Waszym zadaniem będzie przespacerować się po wąskiej ścieżce tak, aby z niej nie wypaść.

16. „Kałuża”- zabawa ruchowa

Na dywanie porozkładane są gazety (kałuże). Dziecko swobodnie porusza się . Na określony przez rodzica sygnał wskakuje do kałuży – (zabawę powtarza my). Można wykorzystać poniższą piosenkę podczas której dzieci poruszają się swobodnie do muzyki, sygnałem będzie zatrzymanie piosenki.

17. „Dźwięki pogody” -opowieść muzyczno-ruchowa.

Przygotujcie sobie różne instrumenty, gazety itp. Każdej z tych rzeczy przypiszcie zjawisko atmosferyczne np.: słońce- bębenek, chmury- grzechotki, deszcz- stukanie opuszkami palców o podłoże, wiatr- gazety, burza- tupnięcie nogą, śnieg-szelest reklamówki

Następnie wsłuchując się w opowiadanie, reagujcie na jego treść używając odpowiednich gestów lub instrumentów/przedmiotów.

Przykładowa opowieść:

Dziś rano było bardzo przyjemnie i ciepło, bo świeciło słońce– wszyscy myśleli, ze taki będzie cały dzień (np. Bębenek). Nagle zaczęło robić się chłodniej, a chmury zakryły słońce. (bębenek cichnie, a grają grzechotki). W pewnym momencie powoli zerwał się coraz silniejszy wiatr (dołączają szeleszczące gazety). Zaczął padać gwałtowny deszcz (stukanie opuszkami palców). Deszcz zmienił się w grad, a wiatr – w wichurę ( gazety, wymyślone gesty lub przedmioty).Rozpętała się burza z błyskawicami i grzmotami (tupniecie nogą). Nagle chmury pociemniały i zaczął padać śnieg (szelest reklamówki). Na szczęście nie trwało to długo, wiatr osłabł, chmury zniknęły, a na niebie znów pojawiło się słońce (bębenek).

Drodzy Rodzice

Jeżeli wyrażacie zgodę, aby fotografie prac plastycznych lub inne działania Waszych dzieci były zamieszczane na stronie internetowej przedszkola w zakładce „Obłoczki” – Wydarzenia, to prosimy o przesłanie ich na adres poczty elektronicznej:obloczki2019@wp.pl. Z przesłanych zdjęć stworzymy galerię.

 

Pozdrawiamy i życzymy miłego weekendu

Pani Magda i Pani Aneta