BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 15 kwietnia 2021 r.

Witamy wszystkie Obłoczki i Rodziców.

 

Dzisiaj proponujemy następujące zadania i zabawy:

 

1. „Prognoza pogody”– zestaw ćwiczeń porannych:

„Pada deszcz” – chodzicie z książką na głowie, będzie ona Waszym parasolem i będzie Was chronić przed deszczem.

„Rzeźba z lodu” – stajecie na jednej nodze, a drugą uginacie. W tej pozycji spróbujcie jak najdłużej zachować równowagę.

„Wiosenne przebudzenie” – siedzicie w siadzie skrzyżnym z tułowiem pochylonym do przodu. Na hasło: Kwiatek rośnie – powoli prostujcie tułów, wyciągając ręce jak najwyżej w górę. Na hasło: Kwiatek więdnie– powoli wracacie do pozycji wyjściowej.

2. „Kwietniowa prognoza pogody” – zabawa ruchowo-naśladowcza; wyszukiwanie gestodźwięków i ruchów pasujących do zjawisk atmosferycznych

Poeksperymentujcie z dźwiękami i ruchami. Za pomocą gestów i dźwięków pokażcie różne kwietniowe zjawiska atmosferyczne. Możecie sami wymyślać te gesty i dźwięki albo skorzystać z podpowiedzi, np. deszcz – kląskanie, burza – tupanie, wiatr – wachlowanie ręką, śnieg – klaskanie, tęcza – rysowanie półkola rękami w powietrzu nad głową.

Następnie za pomocą gestów i dźwięków możecie zapowiedzieć prognozę pogody.

3. „Deszczowe kropelki” – zabawa ruchowa z elementem celowania

Środki dydaktyczne: duża obręcz, woreczki gimnastyczne lub kule z papieru

Stańcie naprzeciwko obręczy – „chmurki”. Celujcie woreczkami – „kropelkami” do środka obręczy. Im więcej „kropelek” będzie w „chmurce”, tym większe prawdopodobieństwo, że spadnie deszcz. Starajcie się rzucać raz prawą, raz lewą ręką.

4. „Deszczowa muzyka” – zabawa muzyczno-językowa; słuchanie utworu muzycznego, obrazującego dźwięki deszczu, nazywanie odgłosów, wyzwalanie swobodnej ekspresji ruchowej w czasie improwizacji na różnych przedmiotach z otoczenia (gazetach, torebkach, plastikowych butelkach)

Środki dydaktyczne: utwór – odgłosy deszczu, gazety, torebki, plastikowe butelki

Posłuchajcie odgłosu burzy oraz muzyki ilustrowanej odgłosami wiatru i deszczu. Próbujcie określić i nazwać usłyszane zjawiska. Następnie z pomocą gazet, folii, plastikowych butelek starajcie się wydobyć podobne dźwięki. Po eksperymentowaniu z dźwiękami zachęcamy do stworzenia domowej orkiestry. Rodzic przedstawia krótkie opowiadanie, które Wy ilustrujecie dźwiękiem.

Rodzic opowiada:

Wyobraźcie sobie, że zaczął padać deszcz:, kap, kap, kap

(dzieci stukają rytmicznie palcami,)

deszczowych kropli jest coraz więcej

(szybciej stukają kilkoma palcami o swój przedmiot).

I zerwał się wiatr

(pocierają jednym końcem gazety o drugi lub szeleszczą folią).

Deszcz zmienił się w ulewę i burzę

(w jednej dłoni trzymają gazetę, a drugą, wyprostowaną, uderzają w gazetę lub stukają przedmiotem o dłoń).

Zobaczyliśmy błyskawicę

(energicznie rozrywają gazetę lub uderzają przedmiotem o podłogę),

a zaraz potem słychać było grzmot

(mocno miażdżą gazetę, folię, butelkę).

Wiatr

(pocierają zgniecionym kawałkiem gazety)

ucichł i wyjrzało słońce

(podnoszą przedmiot, jakby wschodziło słońce).

 

 

5. „Kap, kap” – zabawa ortofoniczno-rytmiczna typu „echo”; doskonalenie wymowy w czasie rytmicznego naśladowania odgłosów padającego deszczu

Naśladujcie odgłosy deszczu, mówi „kap, kap, kap …”. Ćwiczcie prawidłową wymowę.

„Echo” – rodzic mówi „kap, kap, kap …”, Wy naśladujecie.

6. „Do deszczu pasuje…” – zabawa w skojarzenia.

Środki dydaktyczne: piłka

Stańcie naprzeciwko rodzica. Osoba dorosła rzuca piłkę, podając słowa, i prosi o udzielanie szybkich odpowiedzi, które kojarzą się z usłyszanymi słowami. Wy podajecie skojarzenia tylko wtedy, gdy złapiecie piłkę.

Przykłady: parasol – deszcz, kałuża – kalosze, słońce – kapelusz.

Spróbujcie używać słów związanych z pogodą tak, aby skoja­rzenia się nie powtarzały.

Dla ułatwienia rodzic może przygotować ilustracje związane z pogodą.

7. „Najpierw posiej, później zbierz” – zabawa skoczna z elementem rywalizacji.

Środki dydaktyczne: klocki

Proponujemy Wam zabawę w sadzenie roślin.

Stajecie na linii wyznaczonej przez rodzica. Na hasło: Start – wykonujecie skok obunóż i układacie klocek na podłodze, następnie wykonujecie kolejny skok obunóż i układacie kolejny klocek na podłodze – „sadzicie rośliny”. Skaczecie tak długo, aż przekroczycie linię ograniczającą pole zabawy. Zabawę można powtarzać.

8. „Jaka będzie jutro pogoda?” – rozmowa kierowana.

Większość zmian pogodowych wynika z ruchów powietrza – wiatru.

Posłuchajcie wiersza o wietrze.

 

Panie Wietrze

Panie Wietrze, panie Wietrze,

Czemu pan nie chodzi w swetrze?

Czemu pan udaje zucha,

Skoro sam pan chłodem dmucha?

Sam oziębia pan powietrze,

Oj, ostrożnie, panie Wietrze!

Gnając chmurki gdzieś na niebie,

Chce pan sam zaziębić siebie?

Jednak lepiej, panie Wietrze,

O tej porze chodzić w swetrze.

Ani się pan sam spodzieje,

Jak pan siebie sam zawieje.

Liczka ma pan coraz bledsze,

panie Wietrze…

 

Porozmawiajcie z rodzicami nt. wiersza.

Jak wygląda wiatr?

Czy można go zobaczyć?

Kiedy wiatr jest nam potrzebny?

Kiedy może być groźny?

Czy wiatr można usłyszeć?

Czy można go posmakować, dotknąć, poczuć na skó­rze?

Od czego zależy temperatura wiatru?.

 

W celu wytłumaczenia ruchu powietrza proponujemy rodzicom zaprezentowanie działania wiatraka elektrycznego tak, aby dzieci mogły doświadczyć, poczuć podmuch wiatru i zweryfikować swoje odpowiedzi.

Środki dydaktyczne: wiatrak elek­tryczny

9. „Latawiec” – praca konstrukcyjna, wykonanie latawca.

Środki dydaktyczne: wiatrak elektrycz­ny, papier kolorowy, bibuła, patyczki do szaszłyków, cienki sznurek, klej introligatorski, nożyczki

Wykonajcie latawiec z rodzicami.

Oto nasza propozycja :

Sklejcie dwa patyczki o różnych długościach, a po wyschnięciu kleju i zabezpie­czeniu miejsca sklejenia sznurkiem (sznurka nie należy obcinać, będzie służył jako uchwyt) naklejcie arkusz kolorowego papieru lub bibuły. Gotowy lata­wiec należy pozostawić do wyschnięcia. Możecie również wykonać samolociki składane z papieru.

Jeśli tylko pogoda dopisze, przetestujcie lataw­ce i samoloty, nie tylko z wykorzystaniem wiatraka lecz także na świeżym powietrzu.

10. „Z małej chmurki …” – budowa mobilu; sklejanie elementów według instrukcji, doskonalenie uważnego słuchania oraz precyzji łączenia elementów

Środki dydaktyczne: papierowe chmurki, wstążki lub paski krepiny, kółka z niebieskiego papieru lub z pianki

Potrzebne będą gotowe elementy: dwie papierowe chmurki, wstążki o różnej grubości, koła z niebieskiego papieru lub z pianki.

Wasze zadanie polega na skonstruowaniu chmurki, z której pada deszcz – niebieskie kropelki.

Do jednej z chmurek przyklejcie różnej długości wstążki lub paski krepiny, a następnie od spodu doklejcie drugą chmurkę, by zabezpieczyć wstążki przed odrywaniem w czasie poruszania. Na końcach wstążek przyklejcie niebieskie kółka – kropelki. Na górze chmurki rodzic robi dziurkę dziurkaczem, przez którą zostanie przeciągnięta wstążka do zawieszenia. Mobile możecie wykorzystać do zabawy logopedycznej, ruchowej lub do dekoracji pokoju.

11. „Wiosenny ogródek” – zabawa matematyczna.

Środki dydaktyczne: karta z przyklejoną papierową łodygą kwiatu, 10 pączków kwiatowych z papieru, klej

Prosimy rodziców o przygotowanie dla dziecka kartki z przyklejoną łodygą kwiatu oraz 10 pączków kwiatowych wyciętych z papieru.

Drogie dzieci słuchajcie opowiadania i wykonujcie polecenia:

 

Dziś od rana świeciło słońce i na łodydze pojawiły się cztery pączki kwiatów

(dzieci układają pączki).

Jednak zawiał wiatr i zabrał jeden z pączków

(dzieci odkładają jeden pączek).

Zaczął padać lekki deszczyk i szybko wyrosły jeszcze trzy pączki

(dzieci dokładają trzy pączki).

Słonko sprawiło, że urosły dodatkowo dwa pączki

(dzieci dodają dwa pączki).

 

Policzcie, ile pączków ma teraz roślina.

Następnie zachęcamy do przyklejenia pączków i ozdobienia całości wg własnego pomysłu.

12. „Deszczyk” – zabawa relaksacyjno-integrująca.

Usiądźcie w parze jedno za drugim (dziecko przed rodzicem).

Rodzic mówi rymowankę i wykonuje opisane poniżej ruchy na plecach dziecka, po czym następuje zmiana ról:

 

Idzie pani: tup, tup, tup,

(na przemian, z wyczuciem stukamy w plecy opuszkami palców wskazujących)

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,

(delikatnie stukamy zgiętym palcem)

skacze dziecko: hop, hop, hop,

(naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach)

żaba robi długi skok. (…)

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,

(dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)

kropi deszczyk: puk, puk, puk

(delikatnie stukamy wszystkimi palcami)

Świeci słonko,

(gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)

wieje wietrzyk,

(dmuchamy we włosy dziecka)

pada deszczyk

(z wyczuciem stukamy opuszkami palców w plecy)

Czujesz dreszczyk?

(leciutko szczypiemy w kark)

13. Spacer na świeżym powietrzu :

„Raz, dwa, trzy ” – zabawa ruchowa

Stańcie wzdłuż linii wyznaczonej na ziemi. Rodzic stoi przed dzieckiem w odległości kilku metrów, odwrócony do niego plecami. Zadaniem Waszym jest niepostrzeżenie dobiec do rodzica i dotknąć jego pleców. Możecie to robić tylko wtedy, gdy rodzic jest odwrócony plecami. Po wypowiedzeniu słów: Raz, dwa, trzy rodzic odwraca się i patrzy, czy dziecko stoi bez ruchu. Gdy się poruszycie, wracacie na linię startu. W zabawie może uczestniczyć cała rodzina, wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze do rodzica.

 

Karty pracy do wykorzystania podczas dzisiejszych zabaw :

3-latki

karta pracy str. 121

„Wiosenne rytmy” – zabawa matematyczna; doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej w trakcie porządkowania par obrazków, dobieranie do jednego z obrazków ułożonych w szeregu drugiego obrazka w tym samym kolorze, układanie kolorystycznych dwuelementowych rytmów.

Wypchnijcie kartoniki i pobawcie się : łączcie motyle i kwiaty w pary, układajcie rytmy, a następnie wykorzystajcie obrazki do stworzenia wiosennej łąki.

4-latki

karty pracy cz. 3

str. 41

W celu utrwale­nia pojęć związanych z pogodą zachęcamy do wspólnego układania domina z symbolami pogo­dy. Wykonajcie zadanie w kartach pracy – zagrajcie w pogodowe domino. Przyklejcie brakujące kostki domina, a ostatnią kostkę uzupełnijcie samodzielnie.

 

Drodzy Rodzice

Jeżeli wyrażacie zgodę, aby fotografie prac plastycznych lub inne działania Waszych dzieci były zamieszczane na stronie internetowej przedszkola w zakładce „Obłoczki” – Wydarzenia, to prosimy o przesłanie ich na adres poczty elektronicznej:obloczki2019@wp.pl. Z przesłanych zdjęć stworzymy galerię.

Pozdrawiamy

Pani Aneta i Pani Magda