BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 25 kwietnia 2021 r.

Dzień dobry Rodzice, witajcie „Słoneczka” 🙂

W związku ze zbliżającymi się świętami: Dniem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej i Świętem Konstytucji Trzeciego Maja w ostatnim tygodniu kwietnia rozmawiać będziemy o Polsce. Wspólnie zastanowimy się, co to znaczy być Polakiem. Poznamy różne legendy związane z powstaniem państwa polskiego, dowiemy się, co znaczą pojęcia: stolica, ojczyzna, kraj, naród, jak wyglądają polskie godło i flaga. Wysłuchamy hymnu polskiego i nauczymy się go śpiewać.

Na mapie Polski wskażemy główne rzeki: Wisłę, Odrę i Wartę, a także najważniejsze miasta. Na mapie Europy odnajdywać będziemy Polskę.

 

Po pierwsze, Polska, a w niej Warszawa,
po drugie, Kraków, a w nim Smocza Jama,
po trzecie, Toruń z Kopernikiem i piernikami,
po czwarte, Gdańsk z plażą i statkami,
po piąte, góry i narciarskie skoki,
takie są naszego kraju pięknego uroki.
A. Bober

1. Legenda o powstaniu Wisły.

2. „Wisła – królowa rzek” – praca z mapą.

Przedszkolaku, zobacz mapę Polski.

 Połóż palec na czerwonej kropce u dołu mapy – w górach.
Następnie rysuj palcem po śladzie Wisły, aż do czerwonej kropki u góry mapy – do morza.
Co zauważyłeś?
 (Wisła przepływa przez całą Polskę).

3. „Płynie Wisła płynie” – zabawa do piosenki.

Odtwarzamy piosenkę TUTAJ.
Przedszkolaki poruszają się cwałem przez cały czas trwania piosenki.

4. „Długość Wisły” – zabawa matematyczna.

Przedszkolaku przygotuj: niebieskie klocki (jeśli nie posiadasz klocków w niebieskim kolorze, wykorzystaj te, które masz w domu).
Rodzicu przygotuj: sznurek lub tasiemkę o długości 10 cm, metr krawiecki, mazak i wydruk planszy do pomiarów.

Przedszkolaku, zbuduj z niebieskich klocków najdłuższy pasek jaki Ci się uda.
Wyobraź sobie, że siedzicie teraz nad Wisłą. Siedzisz, odpoczywasz i zastanawiasz się, jak długi jest ten kawałek Wisły, który widzisz.
Chciałbyś go zmierzyć? A wiesz jakimi sposobami możemy dokonać tych pomiarów?
np.  kroki, stopa za stopą, łokcie, sznurki, centymetry.

Z pomocą Rodzica zmierz tymi sposobami długość waszej Wisły i zapiszcie pomiary na kartach.
Jak myślisz, dlaczego te pomiary różnią się od siebie ?

5. „Co nieco o Wiśle”- filmik edukacyjny.

Zapoznanie ze źródłem rzeki Wisły znajdującym się na Baraniej Górze.

„Wisła” – obejrzyj ten filmik w YOUTUBE.

6. „Z biegiem Wisły” – zagadki.

Przedszkolaku, zapraszam Cię na wycieczkę po Polsce.
Weź do ręki raz jeszcze mapę z zaznaczoną Wisłą.
Wysłuchaj zagadek, spróbuj na nie odpowiedzieć.
Poproś mamę/tatę by obok czerwonych kropek na mapie,
zapisali drukowanymi literami nazwy, które będą rozwiązaniem zagadek.

Są wysokie, skaliste, pokryte lasami.
Poznać je możemy wędrując szlakami. (góry)

A jak nazywają się góry w Polsce, których stolicą jest miasto Zakopane? (Tatry).

  • posłuchaj legendy o Smoku Wawelskim:

a następnie rozwiąż zagadkę:

To miasto kiedyś stolicą Polski było,
W nim zionące ogniem smoczysko żyło.
(Kraków)

  • posłuchaj legendy o Warsie i Sawie:

a następnie rozwiąż zagadkę:

Herbem tego miasta, jest piękna syrenka,
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki Sawy i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? 
(Warszawa)

  • posłuchaj legendy o Bogumile i królowej pszczół:

a następnie rozwiąż zagadkę:

Miasto znane z astronoma Kopernika
i ciastka miodowo-korzennego – piernika.
 (Toruń)

  • posłuchaj krótkiej piosenki:

a następnie rozwiąż zagadkę:

Chętnie wyjeżdżamy nad nie na wakacje,
Czekają tam na nas wspaniałe atrakcje.
Możemy po nim pływać statkami,
jego brzegi wypełnione są muszelkami.
 (morze)

A jak nazywa się Polskie morze, nad którym leży m.in.
miasto Gdańsk?
 (Bałtyk)

7. Karty pracy do dowolnego wykorzystania. 

 

 

Udanej zabawy i miłego dnia 🙂
pani Ewa

 

Zachęcamy Rodziców i dzieci do dzielenia się swoimi działaniami w domu i przypominamy, że działa nasz grupowy e-mail: sloneczka3@tlen.pl i tam możecie napisać co u Was słychać i przysyłać np. zdjęcia prac dzieci.