Witam wszystkie Obłoczki i Rodziców.
Dzisiaj proponuje następujące zadania i zabawy:
1. „Na dzień dobry”- powitanka (na melodię „Mucha w mucholocie”)
Iwona Jabłońska-Gabrysiak
Ręce w górę i na boki, Dzieci unoszą ręce w górę i rozkładają na boki.
klaśnij, tupnij, zrób podskoki. Klaszczą, tupią, podskakują.
Na dzień dobry powiedz nam: Machają rękoma uniesionymi do góry.
„Dobry humor dzisiaj mam!”. Stoją, mają dłonie przy ustach, kiwają głową w dół i do góry.
Kroki 2 do przodu dam, Wykonują 2 kroki do przodu.
tak ukłonię w pas się wam! Wykonują skłon w przód z wymachem jednej ręki od dołu do góry (ukłon).
Zrobię kroki jeszcze 3 Robią 3 kroki do przodu.
i uściśnij rękę mi! Podają sobie dłonie – witają się.
2. Zestaw ćwiczeń porannych:
– „Fotografowanie” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na sygnał i hasło: Fotografia! – zatrzymują się, stają na jednej nodze, przyjmują pozę do zdjęcia i nie poruszają się.
– „Żeglowanie” – zabawa z elementem równowagi. Rozkładamy koc-łódź. Dzieci poruszają się po sali, omijając koc. Na hasło: Hej, żeglarzu! – wchodzą na koc, idą po jej brzegu stopa za stopą – żeglarz musi uważać, żeby nie wypaść za burtę.
– „Deszczyk i ulewa” – zabawa z elementem skoku. Rozkładamy chustę animacyjną/ koc oraz gazety.
Przedszkolaki biegają w różnych kierunkach, omijając chustę i gazety. Na hasło: Ulewa! –dzieci zatrzymują się, dochodzą do chusty i unoszą ją wysoko we wspięciu na palcach. Na hasło: Deszcz! – przeskakują przez gazety.
– „Podróżowanie” – zabawa z elementem czworakowania. Przedszkolaki otrzymują gazetę-namiot i kładą ją w dowolnym miejscu. Chodzą swobodnie po sali, na czworakach. Na hasło: Do namiotu! – wracają na swoją gazetę-namiot i nakrywają się nią.
– „Malowanie” – ćwiczenie relaksacyjne. Dzieci trzymają gazetę w dłoniach przed sobą, na hasło: Raz! – unoszą gazetę do góry i wspinają się na palce, robią wdech; na hasło: Dwa! – opuszczają gazetę i stają na całych stopach, robią wydech.
3. „Kolekcje dzieci” – zabawy matematyczne.
Rodzic gromadzi w koszu kamienie, kapsle, kucyki, kolorowe kubeczki, smycze, magnesy na lodówkę, muszelki, klocki, samochody itp. Dzieci nazywają je i segregują. Rodzic ustawia np. klocki jeden obok drugiego w szeregu, luźno. Przedszkolaki przeliczają je, następnie Rodzic zsuwa je blisko i pyta: Ile jest teraz klocków: mniej, więcej czy tyle samo? – dzieci odpowiadają. Rodzic powtarza czynności z innymi obiektami. Następnie rozdziela przedmioty jednej kategorii między siebie i dziecko i mówi: Sprawdź, czy masz tyle samo, co ja. Później przedszkolak rozdziela inne przedmioty między siebie i rodzica. Rodzic sprawdza, czy dziecko rozdzieliło po tyle samo przedmiotów poprzez ustawianie obiektów w pary. Następnie dziecko i rodzic otrzymuje po 6 klocków (po 3 dla każdego) i powtarza czynności wyżej opisane. Na zakończenie Rodzic pyta: Ile każde z was miało klocków po rozdzieleniu ich między siebie? Prezentuje cyfrę 3, a dzieci omawiają jej wygląd.
4.„Raz, dwa, trzy” – zabawa ruchowa.
Dzieci swobodnie poruszają się po sali, na hasło: Raz! – stają nieruchomo w miejscu, na hasło: Dwa! – dobierają się w pary, dziecko bierze swojego pluszowego zwierzaka i wykonuje przysiady, na hasło:Trzy! – chodzą na czworakach.
5.„Kolekcje przyrodnicze” – prezentacja multimedialna.
Rodzic z dzieckiem ogląda dowolną kolekcję przyrodniczą, np. zielnik lub kamienie. Dzieci oglądają, rozpoznają i nazywają znane im obiekty. Następnie podają własne pomysły na kolekcje, co można hodować lub zbierać w wolnym czasie,jak opiekować się swoją kolekcją. Rodzic zapisuje propozycje na kartce. Później odtwarza prezentację multimedialną o kolekcjach przyrodniczych.
6.„Liczba 3” – praca z kartą pracy. Dzieci w dowolny sposób ozdabiają cyfrę 3.
http://d.przedszkola.edu.pl/docs/7/0/3.pdf
7.„Kupujemy znaczki, pocztówki, naklejki” – zabawa matematyczna.
Na początku Rodzic odgrywa rolę kupującego, ma kółka z liczbami: 1, 2, 3, a dziecko – ekspedienta, ma guziki, które pełnią funkcję znaczków, pocztówek i naklejek. Po kilku powtórzeniach przedszkolaki organizują sobie same zabawę, Rodzic tylko ją nadzoruje. Kółka z liczbami oznaczają: 1 – kupuję 1 pocztówkę, 2 – kupuję 2 znaczki, 3 – kupuję 3 naklejki. Kupujący daje kółko z liczbą ekspedientowi, ekspedient odczytuje cyfrę i wydaje odpowiednio towar – liczy guziki i daje kupującemu. Ten również przelicza, czy otrzymał prawidłową liczbę obiektów.
4-latki zamiast kółek z liczbami otrzymują 3 kółka w różnych kolorach, każdy kolor będzie oznaczać, co dziecko kupuje, np. żółty – 1 pocztówkę, niebieski – 2 znaczki, czerwony – 3 naklejki.
8.„Psie puzzle” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość.
Zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli tak, by powstały ilustracje przedstawiające rożne rasy psów. Gdy dzieci skończą układać puzzle, Rodzic podaje im nazwy ras psów oraz przedstawia (opowiada lub czyta) kilka krótkich ciekawostek o każdym z nich.
https://eduzabawy.com/karty_pracy/puzzle2/dzien-kundelka-5-elementow/
9.„Pies” – rozwiązywanie zagadki M. Szeląg, rozmowa na temat wyglądu psów, ich odżywiania się i zachowania.
Przyjacielem jest człowieka,
wciąż na powrót jego czeka.
Na złodzieja głośno szczeka,
każdy kot przed nim ucieka.
Czy już wiecie, kim on jest?
To jest….
Gdy dzieci odgadną, o jakie zwierzę chodzi, na podstawie ilustracji rozmawiamy z nimi o tym, jak wygląda pies, gdzie mieszka, czym się żywi, jakie ma zwyczaje.
https://i.pinimg.com/originals/c5/0d/18/c50d182bac6f33064aae188593609a36.jpg
10.„Pies”- utrwalanie wiadomości na temat opieki nad psem, kolorowanie ilustracji
kolorowanka-psy i czlowiek kolorowanka do druku dla dzieci
11.„Poznajemy kwadrat, układamy rytmy” – zabawa z kodowaniem.
Demonstrujemy dzieciom kwadrat. Wyjaśniamy, co to za figura geometryczna, czym się charakteryzuje i zachęca dzieci, aby wymieniały znajdujące się wokół nich przedmioty o kształcie kwadratu. Wręczamy każdemu dziecku sznurek – dzieci układają z niego kształt kwadratu. Następnie dzieci wyjmują z zestawu pomocy duże koła w trzech kolorach: czerwonym, niebieskim i żółtym (po 5 w każdym kolorze) oraz 5 dużych niebieskich kwadratów. Dzieci siedzą a Rodzic układa przed nimi dwuelementowy rytm i odczytuje go głośno: czerwone koło,niebieski kwadrat, czerwone koło, niebieski kwadrat… Następnie dzieci odczytują rytm i każde próbuję ułożyć taki sam wzór, jak R. W dalszej części zajęć układamy rytm dwuelementowy, jednak prezentowane figury geometryczne są takiego samego koloru: niebieskie koło, niebieski kwadrat, niebieskie koło, niebieski kwadrat…Dzieci kontynuują rytm, układając odpowiednie figury przed sobą. W kolejnej części zajęć układa rytm trzyelementowy, a dzieci mają ułożyć przed sobą jego dalszy ciąg, np.: czerwone koło, niebieski kwadrat, żółte koło, czerwone koło, niebieski kwadrat, żółte koło… Jeśli dzieci opanują rytm trzyelementowy, możemy wprowadzić rytm czteroelementowy, np.: czerwone koło, niebieskie koło, żółte koło, niebieski kwadrat, czerwone koło, niebieskie koło, żółte koło, niebieski kwadrat…
Pozdrawiam serdecznie 🙂
Pani Magda