4 – latki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie nowej wartości „odpowiedzialność”,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u dzieci,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie empatii i pozytywnych cech charakteru,
- poznanie obiegu wody w przyrodzie,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- nabywanie umiejętności wnioskowania,
- uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody,
- poznanie właściwości wody,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zachęcanie do samodzielnego badania (odkrywania) otaczającej nas rzeczywistości,
- poznanie postaci Fryderyka Chopina i jego twórczości,
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej,
- poznanie właściwości powietrza,
- zachęcanie do samodzielnego wyciągania wniosków z prowadzonej obserwacji,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- wzmacnianie wiary we własne siły podczas różnych aktywności podejmowanych w przedszkolu,
- rozwijanie empatii,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
- budzenie odpowiedzialności za środowisko,
- poznanie właściwości ognia,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-wzrokowo-słuchowej,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i budowania wypowiedzi,
- wdrażanie do odpowiedzialnego zachowania podczas obcowania z ogniem,
- poznanie siły żywiołów i ich wpływu na życie człowieka,
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego i umiejętności wyciągania wniosków,
- budowanie postawy pokory wobec potęgi żywiołów,
- poznawanie własnych możliwości twórczych,
- rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
- rozwijanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu,
- zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z melodią i ruchem ciała,
- poznanie właściwości gliny, piasku i ziemi,
- kształtowanie umiejętności spostrzegania i uogólniania,
- rozwijanie wyobraźni plastycznej,
- rozwijanie motoryki małej,
- budowanie wiary we własne możliwości,
- poznanie nowej wartości „oszczędność”,
- zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania,
- poznanie różnych środków transportu – lądowych, powietrznych i wodnych,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się całym zdaniem,
- zachęcanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas różnych aktywności,
- poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- doskonalenie umiejętności matematycznych,
- budowanie pewności siebie,
- poznanie roli tempa w piosenkach,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- wdrażanie do uważnego obserwowania otoczenia,
- poznanie budowy samolotu,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie kreatywności i motoryki małej,
- motywowanie do samodzielnego działania podczas różnych aktywności,
- poznanie różnych sposobów oszczędzania,
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków,
- wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami,
- poznanie wybranych owoców tropikalnych,
- zachęcanie do poznawania nowych smaków i jedzenia owoców,
- poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę,
- rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych oraz myślenia logicznego
- budowanie poczucia przynależności do grupy,
- poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu
- rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu,
- nauka gry na bębenku,
- budzenie poczucia ciekawości świata,
- poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy,
- rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem,
- zachęcanie do samodzielnego wykonania pracy na podstawie instrukcji słownej N. i pokazu.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
- zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5 – latki
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć: szacunek do przyrody, otwartość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g , wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych według zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.