ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
Grupa „Obłoczki” – 5 i 6 – latki
Krąg tematyczny – Zapachy i smaki jesieni
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia poranne i gimnastyczne
- rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas zabaw ruchowych, ruchowo-naśladowczych, manipulacyjnych oraz ćwiczeń graficznych
- doskonalenie umiejętności dbania o higienę zmysłów
OBSZAR EMOCJONALNY
- kształtowanie umiejętności wyrażania i nazywania swoich emocji
- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia
- uwrażliwianie na piękno języka literackiego podczas słuchania wierszy i opowiadań
- dostrzeganie emocjonalnej wartości przyrody jako źródła satysfakcji estetycznej
OBSZAR SPOŁECZNY
- przestrzeganie zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej i w kontaktach z dorosłymi
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych podczas rozmowy
- stosowanie zwrotów grzecznościowych
- formowanie poczucia przynależności do rodziny
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania wartości związanych z oszczędnością i rozsądnym planowaniem wydatków
- wzmacnianie więzi z grupą i wychowawcą oraz aktywne włączanie się w podejmowane działania
- doskonalenie umiejętności współpracy w zespole
OBSZAR POZNAWCZY
- dostrzeganie znaczenia zmysłów w poznawaniu świata
- rozwijanie wrażliwości zmysłowej
- wzbogacenie słownictwa służącego opisywaniu wrażeń zmysłowych
- wykonywanie własnych eksperymentów językowych
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „m” „M”
- kształtowanie pojęcia liczby dwa, poznanie cyfry 2
- rozpoznawanie modeli monet 1- i 2-złotowych
- kształtowanie rozumienia funkcji pieniądza w gospodarstwie domowym
- rozwijanie umiejętności przekładania jednych prawidłowości rytmicznych na inne
- doskonalenie umiejętności dostrzegania i stosowania różnych kryteriów klasyfikacyjnych
- rozwijanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz wyodrębniania podzbiorów zbioru
- wzbogacanie wiedzy o warzywach i owocach oraz uświadomienie ich wartości odżywczych
Krąg tematyczny – Sztuka bycia razem
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie wrażliwości zmysłowej
- uczestniczenie w zabawach ruchowych oraz gimnastycznych
- kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała
- kształtowanie prawidłowych chwytów dłoni
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- budowanie kompetencji w zakresie komunikowania potrzeby ruchu i odpoczynku
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
- kształtowanie umiejętności szanowania emocji swoich oraz innych osób
- kształtowanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją podczas przegranej
- uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego
- kształtowanie zdolności empatii
OBSZAR SPOŁECZNY
- umacnianie więzi między dziećmi w grupie
- doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
- wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej
- wdrażanie do samooceny oraz oceny zachowań i postaw innych
- wprowadzenie w świat wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, tolerancja, otwartość
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i analizowania wypowiedzi innych
OBSZAR POZNAWCZY
- rozwijanie wrażliwości zmysłowej
- wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich
- rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „e”, „E”
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej wyrazów
- kształtowanie pojęcia liczby „trzy”, poznanie cyfry 3
- stosowanie zapisów cyfrowych liczb 1–3
- doskonalenie umiejętności porównywania liczności zbiorów poprzez szacowanie na „oko”, łączenie w pary i przeliczanie
- rozwijanie kreatywności i aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej
Krąg tematyczny – O czym szumią drzewa?
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- kształtowanie zwinności, zręczności i szybkości
- kształtowanie umiejętności spontanicznego poruszania się w rytm muzyki
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- rozwijanie umiejętności mówienia o swoich odczuciach
- kształtowanie postawy proekologicznej
- uwrażliwianie na piękno i różnorodność krajobrazu leśnego
OBSZAR SPOŁECZNY
- rozwijanie samodzielności oraz budowanie poczucia sprawstwa w przygotowaniu materiałów do zajęć
- wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania zadań
- wdrażanie do podjęcia współpracy oraz zdrowej rywalizacji w parach i w zespołach
OBSZAR POZNAWCZY
- rozwijanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „l” „L”
- rozwijanie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej i głoskowej
- doskonalenie umiejętności liczenia na konkretach
- doskonalenie umiejętności dokonywania pomiarów
- rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z wykorzystaniem różnych materiałów
- kształtowanie umiejętności układania rytmów
- zapoznanie z kolejnością pór roku, miesięcy i dni
- rozwijanie słuchu i wyobraźni muzycznej poprzez eksperymenty z dźwiękiem, wyrażanie zjawisk pozamuzycznych – odgłosy lasu
- zapoznanie z wybranymi gatunkami drzew oraz ptaków
- doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami oraz przeżyciami
- wdrażanie do samodzielnej aktywności poznawczej: albumy, książki przyrodnicze itp.
Krąg tematyczny – Jesienne strategie zwierząt
Cele ogólne
OBSZAR FIZYCZNY
- rozwijanie motoryki małej poprzez wykonywanie czynności precyzyjnych, takich jak wiązanie sznurka (wstążki), rozłupywanie orzechów
- rozwijanie motoryki dużej poprzez zabawy ruchowe, rytmiczno-muzyczne, ćwiczenia poranne i gimnastyczne
- doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania prac konstrukcyjnych, plastycznych, manipulacyjnych
OBSZAR EMOCJONALNY
- nabywanie umiejętności panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji
- nabywanie umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne osób z najbliższego otoczenia
- rozwijanie empatii w stosunku do zwierząt
- uwrażliwienie na piękno otoczenia przyrodniczego
OBSZAR SPOŁECZNY
- doskonalenie umiejętności współpracy z rówieśnikami podczas wspólnych zabaw i prac zespołowych
- respektowanie zasad i norm obowiązujących w grupie
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania
OBSZAR POZNAWCZY
- kształtowanie umiejętności odzwierciedlania opowieści ruchem
- poszerzanie słownika o pojęcia związane ze środowiskiem leśnym
- doskonalenie analizy i syntezy prostych fonetycznie słów
- wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „i” „I”
- budowanie umiejętności logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek i rebusów
- rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- doskonalenie umiejętności piśmienniczych poprzez zabawy grafomotoryczne i kreślarskie (rysowanie po śladzie oraz kreślenie liter)
- rozwijanie ekspresji twórczej poprzez czynności konstrukcyjne oraz zabawy i prace techniczno-plastyczne
- rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów z uwagi na określą cechę
- rozwijanie umiejętności porównywania długości „na oko” przez przykładanie, używanie określeń: „dłuższy”, „krótszy”
- rozwijanie umiejętności przeliczania i porównywania liczebności elementów w zbiorach
- doskonalenie umiejętności ustalania równoliczności przez przeliczanie, ustawianie w pary i inne formy wzajemnego przyporządkowania
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych