4-latki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie wartości „pracowitości”,
- rozwijanie funkcji komunikatywnej języka,
- zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,
- zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni,
- poszerzanie doświadczeń językowych,
- ćwiczenie pamięci,
- uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody,
- poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca,
- rozwijanie kompetencji matematycznych,
- doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 1–3,
- prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń,
- przestrzeganie zawartych umów dotyczących bezpiecznego poruszania się podczas jesiennego spaceru,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- doskonalenie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas ćwiczeń i zabaw,
- poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,
- rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,
- motywowanie do samodzielnego wykonania pracy,
- poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest pracowitość,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru (pracowitości),
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- motywowanie do czynnego udziału w zajęciach (rozmowach, zabawach),
- poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,
- rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,
- poszerzanie doświadczeń językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
- poznawanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
- rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- wzbogacanie doświadczeń sensorycznych,
- motywowanie do zdobywania samodzielnych doświadczeń,
- odkrywanie własnych możliwości twórczych,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych,
- rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
- poznanie nowej wartości „uprzejmości”,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
- zachęcanie do bycia uprzejmym we wzajemnych relacjach,
- poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie,
- rozwijanie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim,
- wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu,
- poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),
- wdrażanie do zgodnej współpracy,
- poznanie możliwości własnego aparatu głosowego,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,
- poznanie sposobu przygotowywania niektórych przetworów owocowych,
- poszerzanie doświadczeń kulinarnych,
- zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,
- poszerzanie wiadomości na temat uprzejmości,
- rozwijanie pozytywnych cech charakteru (uprzejmość),
- poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią,
- rozwijanie poczucia jedności,
- budowanie atmosfery życzliwości i otwartości,
- poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy,
- rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego,
- uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin,
- poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacji stresowej,
- poznanie budowy grzechotki i sposobu jej wykonania.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
- zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5-latki
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć: piękno przyrody, pracowitość;
- kształtowanie pojęć związanych ze zjawiskami przyrodniczymi, dokonywanie obserwacji przyrodniczych;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- rozwijanie sprawności motorycznej i współpracy w grupie;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, w, obok, nad, pod, przed, za, między;
- rozwijanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2 w znaczeniu kardynalnym i porządkowym;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, t, i, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.