4-latki:
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- dostrzeganie korzyści płynących z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół,
- kształtowanie postawy przyjacielskiej,
- budowanie przyjaznej atmosfery,
- integracja grupy,
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń językowych,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
- motywowanie do samodzielnych doświadczeń,
- tworzenie warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według jednej cechy,
- motywowanie do samodzielnego manipulowania przedmiotami,
- odkrywanie własnych możliwości twórczych,
- kształtowanie słuchu muzycznego,
- wyrabianie pamięci,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- doskonalenie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas zabaw i wykonywanych zadań,
- poznanie roli znaczków indywidualnych w przedszkolu,
- rozwijanie sprawności manualnej i spostrzegawczości wzrokowej,
- wdrażanie do starannego wykonywania wszystkich czynności,
-
poznanie wartości przyjaźni,
-
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat przyjaźni i przyjaciół,
-
wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery w grupie,
-
zachęcanie do dzielenia się przyniesionymi z domu zabawkami,
-
rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
-
wdrażanie do zgodnego działania w czasie pobytu w przedszkolu,
-
poznanie roli pracowników przedszkola,
-
rozwijanie kompetencji matematycznych,
-
doskonalenie umiejętności klasyfikowania i logicznego myślenia,
-
wdrażanie do szanowania wszystkich ludzi niezależnie od wieku i wykonywanego zawodu,
-
poznanie wybranych piosenek z repertuaru dziecięcego,
-
rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
-
kształtowanie poczucia rytmu,
-
wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie,
- dostrzeganie wkładu wszystkich członków grupy w jej dobre codzienne funkcjonowanie,
- rozwijanie zdolności teatralnych,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- poznanie znaczenia odwagi i dzielności jako ważnych wartości,
- kształtowanie pojęcia odwaga,
-
poznanie zawodów ważnych społecznie (policjant, lekarz, strażak),
-
poznanie wyglądu i znaczenia wybranych znaków drogowych,
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych i podawania ich nazw,
-
wyrabianie nawyku uważnego przechodzenia na drugą stronę ulicy i poruszania się podczas spacerów,
- poznanie roli tempa w utworze muzycznym,
- kształtowanie sprawności manualnej i motoryki dużej,
- uwrażliwienie na bogactwo i piękno świata muzyki,
- wzbogacanie wiedzy na temat sygnalizatora świetlnego,
- poznanie sposobu barwienia wody za pomocą bibuły,
- rozwijanie wyobraźni,
- motywowanie do samodzielnego wykonania pracy plastycznej od początku do końca,
-
poszerzanie wiedzy na temat wartości, jaką jest odwaga,
-
doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
-
nauka radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
-
poznanie bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań na ulicy,
-
utrwalenie wyglądu i roli numeru alarmowego 112,
-
poznanie wyglądu cyfr 1 i 2,
-
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słownych,
-
wdrażanie do przestrzegania zawartych wcześniej umów,
-
poznanie różnych dźwięków związanych z ulicą i pojazdami,
-
utrwalenie wiedzy o ruchu drogowym,
-
wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas zabaw,
-
utrwalenie wiadomości na temat pracy strażaka,
-
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
-
zachęcanie do wykonywania zadań plastycznych i do współpracy podczas zabaw.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
-
zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
-
zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
-
zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
-
zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5-latki:
Cele ogólne:
-
wprowadzenie pojęć: koleżeńskość, bezpieczeństwo;
-
zapoznanie dzieci z salą i przedszkolem;
-
poznawanie sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom; rozwijanie umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich oraz pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby; budzenie postaw zainteresowania drugą osobą;
-
poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej; podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
-
nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
-
nabieranie przeświadczenia o pozytywnej roli współpracy w osiąganiu celu;
-
poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
-
poznawanie i organizowanie kącików tematycznych; rozwijanie umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzanie zainteresowań i ciekawości poznawczej; przestrzeganie zasad zgodnej zabawy i prawa do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki;
-
poznanie sposobów spędzenia wakacji przez koleżanki i kolegów z grupy; rozpoznawanie oznaczeń i charakterystycznych miejsc na mapie Polski i Europy;
-
poznawanie portretu jako dziedziny sztuki; poznanie zasad działania prostego aparatu fotograficznego;
-
poznanie zawodów w otoczeniu dziecka – poznanie imion pracowników przedszkola i pełnionych przez nich funkcji; uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola i szacunku do wykonywanej przez nich pracy;
-
poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak;
-
nazywanie narzędzi i przyborów codziennego użytku;
-
rozwijanie sprawności motorycznej, umiejętności rzutu do celu i współpracy w grupie;
-
kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
-
posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między;
-
kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.;
-
rozwijanie poczucia rytmu poprzez grę na instrumentach perkusyjnych i innych przedmiotach;
-
rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
-
rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
-
rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
-
rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie); odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich; dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a; wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
-
zachęcanie do słuchania i stosowania słów i zwrotów w języku angielskim;
-
rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenki Planeta dzieci, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
-
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
-
wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem; poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
-
rozwijanie umiejętności dostrzegania niebezpieczeństw wynikających z kontaktów z nieznajomym; kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach z nieznajomymi; poznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu ludzi;
-
poznanie numerów alarmowych (112, 999, 998, 997); kształtowanie umiejętności przeprowadzenia rozmowy w celu wezwania pomocy;
-
poznanie zasad bezpiecznego korzystania z różnych narzędzi, urządzeń oraz podczas wykonywania doświadczeń chemicznych itp.;
-
kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
-
dostrzeganie regularności; konstruowanie rytmów 2-, 3-elementowych; poznanie układów figur geometrycznych; utrwalenie nazw figur geometrycznych;
-
kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
-
zabawy dowolne w kącikach tematycznych według zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
-
stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. Do przedszkola lub Witaj…;
-
kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
-
wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
-
zestaw ćwiczeń porannych nr 1, 2;
-
zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1, 2;
-
pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.