Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na miesiąc kwiecień.
Temat tygodnia: Wiosenne powroty
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cel główne) dla 4-latków:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
-
zapoznawanie z pierwszymi ptakami przylatującymi na wiosnę do Polski,
-
wzbogacanie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy i upierzenia,
-
rozwijanie spostrzegawczości i wrażliwości dotykowej oraz sprawności manualnej,
-
doskonalenie aparatu mowy,
-
rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
-
wzbogacenie wiadomości na temat wyglądu i zwyczajów bociana,
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
-
wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów ptaków wiosną,
-
rozwijanie umiejętności matematycznych,
-
rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
-
wzbogacanie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
-
zapoznanie z pierwszymi motylami spotykanymi wiosną,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
utrwalanie wiadomości na temat ptaków,
-
aktywizowanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
-
rozwijanie mowy,
-
poznawanie nazw ptaków,
-
rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej słów,
-
rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
-
układanie działań do podanych zadań,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
utrwalanie poznanej piosenki,
-
rozwijanie umiejętności płynnego poruszania się w przestrzeni,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
utrwalanie cech ptasich na podstawie wilgi,
-
rozwijanie mowy,
-
budzenie zainteresowania przyrodą,
-
zachęcanie do robienia porządków w swoim otoczeniu,
-
zintegrowanie dzieci,
-
zapoznanie z wyglądem szpaka.
Temat tygodnia: Wielkanoc
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cel główne) dla 4-latków:
-
zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,
-
zachęcanie do wypowiadania się w grupie,
-
współdecydowanie o aranżacji sali przedszkolnej,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
zapoznanie z tradycją malowania pisanek,
-
rozbudzanie ciekawości poznawczej,
-
rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
-
reagowanie na ustalone sygnały: słowne i muzyczne,
-
określanie kierunków ruchu,
-
rozwijanie umiejętności rachunkowych,
-
rozwijanie sprawności ruchowej,
-
utrwalanie umiejętności ustawiania się w parach, w rzędzie,
-
wzbogacanie wiadomości na temat zwyczajów wielkanocnych,
-
rozwijanie mowy,
-
zachęcanie do podejmowania działalności plastycznej,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
-
rozwijanie mowy,
-
poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
-
rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słów,
-
rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
-
przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
-
poznawanie różnych pisanek,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
kształtowanie poczucia rytmu,
-
tworzenie akompaniamentu do zwrotek piosenki,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
składanie i zaginanie papieru według instrukcji,
-
poznawanie budowy i właściwości jajka,
-
zapoznanie z ciekawostkami na temat pisanek,
-
zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
-
przygotowanie prostych potraw z jajek,
-
zapoznanie ze zwyczajem oblewania się wodą w lany poniedziałek.
Temat tygodnia: Wiosna na wsi
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cel główne) dla 4-latków:
-
utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
-
zapoznanie z pracą rolnika,
-
rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
zwracanie uwagi na wykorzystanie całej powierzchni kartki podczas rysowania,
-
utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt wiejskich – dorosłych i młodych,
-
zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie osobników – dorosłego i młodego,
-
rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewania piosenki,
-
rozwijanie poczucia rytmu,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
-
rozwijanie umiejętności liczenia,
-
rozwijanie sprawności ruchowej,
-
rozwijanie szybkiej reakcji na sygnał,
-
rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
-
wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt wiejskich,
-
rozwijanie umiejętności działania zgodnie z instrukcją słowną,
-
rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-
usprawnianie narządów artykulacyjnych,
-
przełamywanie nieśmiałości i lęku przed wystąpieniami publicznymi.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
-
rozwijanie mowy,
-
poznawanie zwierząt z wiejskiego podwórka,
-
rozwijanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej,
-
rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
-
rozwijanie umiejętności mierzenia,
-
mierzenie długości stopami, krokami,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
-
rozwijanie umiejętności stosowania różnego metrum podczas rytmizowania tekstu,
-
rozwijanie sprawności manualnej,
-
poznawanie nowej techniki plastycznej,
-
poznawanie produktów otrzymywanych od zwierząt z wiejskiego podwórka,
-
utrwalanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka,
-
zachęcanie do wspólnego działania,
-
poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania.
Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cel główne) dla 4-latków:
-
rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
-
kształtowanie postawy proekologicznej,
-
rozwijanie umiejętności samodzielnego wypowiadania się,
-
zachęcanie do obserwowania przyrody,
-
rozwijanie umiejętności poruszania się przy muzyce,
-
rozwijanie zdolności skupienia uwagi,
-
rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
-
zachęcanie do uprawiania roślin,
-
rozwijanie koncentracji i spostrzegawczości wzrokowej,
-
rozwijanie umiejętności matematycznych,
-
rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
-
rozwijanie sprawności ruchowej,
-
zachęcanie do dbania o środowisko,
-
poznawanie właściwości fizycznych wybranych odpadów,
-
kształtowanie nawyków ekologicznych,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania i sprawności manualnej,
-
utrwalanie wiadomości na temat sposobów ochrony przyrody,
-
rozwijanie umiejętności rachunkowych.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
-
rozwijanie mowy,
-
kształtowanie postaw proekologicznych,
-
rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
-
utrwalanie poznanych liter,
-
rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
-
rozwijanie umiejętności liczenia,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
rozwijanie sprawności manualnych,
-
zachęcanie do segregowania śmieci,
-
zakładanie hodowli według instrukcji rysunkowej,
-
wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do roślin,
-
zachęcenie do dbania o swoje najbliższe środowisko,
-
wyrabianie poczucia współodpowiedzialności za przyrodę.