Plan pracy wychowawczo –dydaktycznej na miesiąc: maj
W miesiącu maju będziemy realizować następujące tematy:
1.Polska to mój dom.
2. W krainie muzyki.
3.Rozmawiamy o emocjach – wrażenia i uczucia.
4. Święto Mamy i Taty.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Kształtowanie przynależności do rodziny.
- Uwrażliwianie na potrzebę zapamiętywania nazwy ulicy, na której się mieszka.
- Doskonalenie umiejętności liczenia.
- Zabawy figurami geometrycznymi.
- Liczenie w dostępnym zakresie
- Podawanie nazwy swojej miejscowości.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw budynków charakterystycznych dla swojej miejscowości.
- Kształtowanie tożsamości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska.
- Budzenie przywiązania do swojego kraju.
- Poznanie flagi – symbolu narodowego.
- Kształtowanie oraz wzmacnianie mięśni stóp i nóg, wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała.
- Poznanie godła – symbolu narodowego.
- Ilustrowanie ruchem treści piosenki, reagowanie ruchem na zmiany tempa.
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.
- Rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabaw z instrumentami perkusyjnymi.
- Reagowanie na umówione sygnały.
- Rozróżnianie i określanie dźwięków przyrody.
- Zachęcanie do odpoczywania na łonie natury.
- Poznanie zawodu dyrygenta.
- Rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.
- Doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej podczas rozwiazywania zagadek słuchowych.
- Zachęcanie do samodzielnego konstruowania instrumentów perkusyjnych.
- Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych uczuć.
- Doskonalenie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu opowiadania.
- Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze smutkiem.
- Kształtowanie postaw prospołecznych, wdrażanie do empatii.
- Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem.
- Doskonalenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez malowanie.
- Rozpoznawanie nastrojów muzyczny.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę.
- Usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec.
- Dostrzeganie roli mamy i taty w życiu dziecka.
- Rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców.
- Zauważanie fizycznych podobieństw do rodziców.
- Ukazanie codziennych obowiązków domowych.
- Zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy podczas wspólnych działań.
- Zachęcania do kreatywności poprzez interpretację utworów muzycznych i literackich.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań– zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
- Zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
- Zabawy przy muzyce- ruchowo-rytmiczne- rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez N., zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych
- Zabawy ruchowe -nabywanie umiejętności zgodnej zabawy, respektowania zasad zabawy, współdziałania z dziećmi w zabawie
- Spacery obserwacyjne – rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań