Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc marzec :
W miesiącu marcu będziemy realizować następujące tematy :
- W marcu jak w garncu.
- Porządki w ogrodzie.
- Witaj Wiosno.
- Zwierzęta na wiejskim podwórku.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia.
- Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
- Poznanie i rozumienie przysłowia – W marcu jak w garncu.
- Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia.
- Uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
- Dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia.
- Poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą.
- Utrwalenie pojęć :unosić się i opadać.
- Rozumienie wyrażenia kalendarz pogody.
- Rozumienie znaczenia symboli graficznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
- Posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne.
- Obserwacje przyrodnicze w ogrodzie – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.
- Zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu.
- Rozwijanie ekspresji plastycznej – malowanie dużych powierzchni.
- Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu.
- Przeliczanie w granicach możliwości dzieci.
- Wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych w ogródku przedszkolnym, grabienie, przekopywanie grządek, sianie.
- Wyjaśnienie pojęcia: sianie.
- Praca z obrazkiem przedstawiającym wiosenne czynności w ogrodzie.
- Poznanie różnych roślin cebulkowych.
- Zakładanie zielonego ogródka na parapecie – poznanie etapów sadzenia cebuli.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy.
- Kształtowanie prawidłowej postawy oraz polepszenie funkcji układu krążenia i oddychania.
- Dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych przejawów wiosny.
- Zabawy sensoryczne; poszerzanie słownika o określenia: miękkie, miłe, puszyste.
- Rozumienie wieloznaczności słów: kotki i pączki.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki.
- Rozpoznawanie ptaków po ich głosie.
- Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw emocji.
- Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
- Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów.
- Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny.
- Wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami, rozwijanie ekspresji plastycznej.
- Malowanie dużych powierzchni.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami ;dbanie o bezpieczeństwo.
- Wdrażanie do zdrowego stylu życia – ruch, właściwe odżywianie.
- Wyjaśnienie znaczenia spożywania szczypiorku dla zachowania dobrego zdrowia.
- Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.
- Zachęcanie dzieci do uczestniczenia w zabawach ruchowo-naśladowczych.
- Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka.
- Aktywne uczestniczenie w zabawach, ośmielanie dzieci do wypowiadania się przed grupą.
- Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw zwierząt hodowlanych i ich domów.
- Zapoznanie z nazwami: buda, stajnia, kurnik.
- Stymulowanie rozwoju mowy; ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: mu, me, be, hau, miau, iha, ko, kwa.
- Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie głosów zwierząt wiejskich.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych: koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak.
- Kształtowanie umiejętności łączenia w pary zwierząt dorosłych i młodych.
- Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
- Doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi.
- Poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt.
- Łączenie w pary zwierząt i ich przysmaków.
- Porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań–zachęcanie dzieci do zgodnych zabaw.
- „Powitanka w grupie ” –stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
- Zabawy wprowadzające do tematu dnia –zabawy paluszkowe, słuchanie wiersza, słuchanie piosenek, praca z obrazkiem, ćwiczenia spostrzegawczości, zabawy muzyczno-ruchowe, ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne.
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.
- Słuchanie tekstów czytanych przez N.
- Wypowiadanie się na określony temat.
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrody. Zabawy integracyjne na świeżym powietrzu. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.