BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 marca 2022 r.

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc marzec  :

 

W miesiącu marcu  będziemy   realizować następujące tematy :

  1. W marcu jak w garncu.
  2. Porządki w ogrodzie.
  3. Witaj Wiosno.
  4. Zwierzęta na wiejskim podwórku.

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • Zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia.
  • Posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  • Poznanie i rozumienie przysłowia – W marcu jak w garncu.
  • Rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia.
  • Uświadamianie znaczenia troski o własne zdrowie, odpowiedzialności za nie.
  • Dostrzeganie zjawisk zachodzących w otoczeniu w okresie przedwiośnia.
  • Poznanie procesu powstawania deszczu – eksperymenty z wodą.
  • Utrwalenie pojęć :unosić się i opadać.
  • Rozumienie wyrażenia kalendarz pogody.
  • Rozumienie znaczenia symboli graficznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg.
  • Posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne.
  • Obserwacje przyrodnicze w ogrodzie – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwą pierwszego wiosennego kwiatka – przebiśniegu.
  • Rozwijanie ekspresji plastycznej – malowanie dużych powierzchni.
  • Poznanie pracy ogrodnika, jego wyglądu i akcesoriów; podawanie nazw przyborów do sprzątania ogrodu.
  • Przeliczanie w granicach możliwości dzieci.
  • Wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych w ogródku przedszkolnym, grabienie, przekopywanie grządek, sianie.
  • Wyjaśnienie pojęcia: sianie.
  • Praca z obrazkiem przedstawiającym wiosenne czynności w ogrodzie.
  • Poznanie różnych roślin cebulkowych.
  • Zakładanie zielonego ogródka na parapecie – poznanie etapów sadzenia cebuli.
  • Prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spaceru po najbliższej okolicy.
  • Kształtowanie prawidłowej postawy oraz polepszenie funkcji układu krążenia i oddychania.
  • Dostrzeganie w otoczeniu oznak wczesnej wiosny – rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych przejawów wiosny.
  • Zabawy sensoryczne; poszerzanie słownika o określenia: miękkie, miłe, puszyste.
  • Rozumienie wieloznaczności słów: kotki i pączki.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskółki.
  • Rozpoznawanie ptaków po ich głosie.
  • Doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw emocji.
  • Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
  • Zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów.
  • Wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny.
  • Wykonanie postaci Wiosny z jej atrybutami, rozwijanie ekspresji plastycznej.
  • Malowanie dużych powierzchni.
  • Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami ;dbanie o bezpieczeństwo.
  • Wdrażanie do zdrowego stylu życia – ruch, właściwe odżywianie.
  • Wyjaśnienie znaczenia spożywania szczypiorku dla zachowania dobrego zdrowia.
  • Rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu.
  • Zachęcanie dzieci do uczestniczenia w zabawach ruchowo-naśladowczych.
  • Rozwijanie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka.
  • Aktywne uczestniczenie w zabawach, ośmielanie dzieci do wypowiadania się przed grupą.
  • Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw zwierząt hodowlanych i ich domów.
  • Zapoznanie z nazwami: buda, stajnia, kurnik.
  • Stymulowanie rozwoju mowy; ćwiczenia mięśni narządów mowy na zgłoskach: mu, me, be, hau, miau, iha, ko, kwa.
  • Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie głosów zwierząt wiejskich.
  • Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych: koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak.
  • Kształtowanie umiejętności łączenia w pary zwierząt dorosłych i młodych.
  • Rozwijanie aparatu mowy poprzez ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
  • Doskonalenie czynności podstawowych: chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi.
  • Poszerzenie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt.
  • Łączenie w pary zwierząt i ich przysmaków.
  • Porównywanie liczebności zbiorów poprzez dobieranie elementów w pary.

 

Zadania do codziennej realizacji:

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań–zachęcanie dzieci do zgodnych zabaw.
  • „Powitanka w grupie ” –stwarzanie miłej i życzliwej atmosfery.
  • Zabawy wprowadzające do tematu dnia –zabawy paluszkowe,  słuchanie wiersza, słuchanie piosenek, praca z obrazkiem, ćwiczenia spostrzegawczości, zabawy muzyczno-ruchowe,  ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne.
  • Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami.
  • Słuchanie tekstów czytanych przez N.
  • Wypowiadanie się na określony temat.
  • Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – prowadzenie obserwacji przyrody. Zabawy integracyjne na świeżym powietrzu. Przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy w ogrodzie przedszkolnym.
  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.