Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc październik
W miesiącu październik będziemy realizować następujące tematy :
- Dary jesieni .
- Jesienią w parku i w lesie .
- Dbamy o zdrowie .
- Zabawy na jesienne wieczory .
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi.
- Wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci.
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
- Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
- Utrwalamy zasady funkcjonowania w grupie.
- Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku.
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali.
- Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę.
- Zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw.
- Rozpoznawanie warzyw i podawanie ich nazw.
- Rozpoznawanie owoców i podawanie ich nazw; posługiwanie się określeniami: twardy, miękki.
- Wdrażanie do profilaktyki zdrowotnej poprzez zdrowe odżywianie się.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat grzybów; wdrażanie do zachowania szczególnego bezpieczeństwa podczas ich rozpoznawania i zbierania.
- Usprawnianie małej motoryki poprzez zabawy z plasteliną.
- Poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych(kasztanowiec , dąb) oraz ich owoców ( kasztany, żołędzie).
- Układanie kompozycji z materiału przyrodniczego; rozwijanie kreatywności; zachęcanie do podejmowania nowych wyzwań.
- Usprawnianie małej motoryki poprzez naklejanie drobnych elementów.
- Wdrażanie do udziału w zorganizowanych zabawach ruchowych.
- Rozumienie znaczenia wyrażenia zdrowe odżywianie się.
- Zapoznanie dzieci z pracą lekarza pediatry; kształtowanie właściwego zachowania podczas wizyty u lekarza; zachęcanie dzieci do przełamywania lęku przed wizytą w gabinecie lekarskim.
- Rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw części garderoby; klasyfikacja ubrań.
- Podnoszenie kompetencji matematycznych poprzez kształtowanie rozumienia liczby w aspekcie kardynalnym; przeliczanie w zakresie 1–3; określanie, ile jest elementów.
- Rozumienie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia człowieka.
- Poznanie znaczenia ruchu dla zdrowia; zachęcanie do udziału w zorganizowanych zabawach ruchowych w sali i w ogrodzie przedszkolnym.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie ich z aktualną porą roku.
- Zapoznanie z wyglądem i nazwami różnych orzechów (włoski, laskowy).
- Poznanie zwyczajów zwierząt szykujących się do zimy; rozpoznawanie zwierząt i podawanie ich nazw.
- Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią (przebarwianie się liści i ich opadanie).
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie ich z aktualną porą roku; zebranie eksponatów do kącika przyrodniczego.
- Doskonalenie wyobraźni ruchowej poprzez zabawę przy muzyce; kształcenie słuchu i poczucia rytmu.
- Wdrażanie do umiejętnego korzystania z plasteliny, doskonalenie sprawności manualnej.
- Wykonanie kukiełek do teatrzyku zgodnie z poleceniem nauczyciela.; próby odgrywania różnych scen z życia za pomocą kukiełek (inicjowanie zabaw teatralnych).
- Czerpanie radości ze wspólnej zabawy; nabywanie umiejętności rzucania i łapania piłki.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań– zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy przy muzyce – ruchowo-rytmiczne – rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę , zabawy słowne, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
- Obserwacja środowiska przyrodniczego.
- Spacery obserwacyjne w ogrodzie przedszkolnym oraz w pobliżu przedszkola.