Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc wrzesień
W miesiącu wrześniu będziemy realizować następujące tematy :
- W przedszkolu .
- Wakacyjne wspomnienia.
- Jesteśmy bezpieczni .
- Dbamy o siebie i o środowisko.
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- Zachęcanie dzieci do nawiązania kontaktu z nauczycielem i pozostałymi dziećmi.
- Wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci.
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
- Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad poruszania się w przedszkolu.
- Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
- Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych, rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach.
- Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie.
- Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku.
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
- Zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie, do czego służą.
- Zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w sali.
- Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę.
- Zachęcanie do swobodnego wypowiadania się w czasie zabaw.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowania na nie.
- Konstruowanie budowli z wykorzystaniem różnego rodzaju klocków.
- Zapoznanie z pracą policjanta jako osoby, która dba o nasze bezpieczeństwo.
- Rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez przeliczanie elementów w dostępnym zakresie.
- Poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię.
- Układanie prostych rytmów z pasków białych i czarnych.
- Rozpoznawanie kształtu koła; posługiwanie się pojęciem koło.
- Rozróżnianie uczestników ruchu drogowego: piesi, kierowcy, pasażerowie.
- Wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń.
- Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej- rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw pojazdów, które te dźwięki wydają.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw części ciała.
- Kształtowanie i wspieranie samodzielności dzieci w zakresie korzystania z toalety i wykonywania codziennych czynności higienicznych.
- Rozumienie znaczenia mycia rąk dla zdrowia, utrwalanie etapów i zasad dotyczących mycia rąk.
- Rozpoznawanie i podawanie nazw przedmiotów służących do dbania o higienę osobistą, uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych.
- Ćwiczenia mięśni narządów mowy – ćwiczenia logopedyczne.
- Podawanie nazw i wskazywanie części twarzy, dostrzeganie różnic i podobieństw między twarzami.
- Uczenie się wykonywania czynności porządkowych.
- Wdrażanie do odkładania zabawek na ich stałe miejsca.
- Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych.
Zadania do codziennej realizacji:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy.
- Zabawy na powitanie – Powitanka , Gimnastyka , Jeżyk – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
- Zabawy przy muzyce- ruchowo-rytmiczne- rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
- Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
- Słuchanie tekstów czytanych przez nauczycielkę , zabawy słowne, zagadki, zabawy z rymowankami- rozwijanie mowy poprzez odpowiadanie na pytania, nauka uważnego słuchania, nabywanie wiedzy ogólnej.
- Obserwacja środowiska przyrodniczego.