Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc styczeń.
Temat: Mijają dni, miesiące, lata
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- nabywanie umiejętności skupiania uwagi na przekazie literackim,
- dostrzeganie upływu czasu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- kontynuowanie rytmów,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania w zespole,
- poznawanie występujących w przyrodzie następstw: dni i nocy oraz pór roku,
- rozwijanie sprawności manualnej.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- poznawanie nazw miesięcy,
- rozwijanie szybkości i zwinności,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie reakcji na ustalony sygnał,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie oznak pór roku,
- zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
- obserwowanie wzrostu roślin,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- utrwalanie nazw miesięcy,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Temat: Zima i zwierzęta
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- rozwijanie umiejętności skupienia uwagi na opowiadaniu,
- rozumienie konieczności dokarmiania zwierząt leśnych w okresie zimowym,
- utrwalanie muzyki i tekstu nowej piosenki,
- wykonanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie sprawności rachunkowych,
- zachęcanie do uważnego słuchania N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- utrwalanie wiadomości na temat wyglądu, sposobu życia i odżywiania się wybranych zwierząt zimą,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej oraz sprawności manualnej
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- rozwijanie mowy,
- poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
- utrwalanie poznanych znaków matematycznych,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie ruchem na dźwięki o różnej wysokości,
- reagowanie na ustalone sygnały,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
- rozwijanie wyobraźni,
- utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych,
- poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej,
- zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
- utrwalanie nazw zwierząt leśnych.
Temat: Babcia i dziadek
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- rozwijanie uwagi i percepcji słuchowej,
- kształtowanie uczucia przywiązania i szacunku do osób starszych,
- tworzenie podkładu rytmicznego do piosenki z użyciem instrumentów,
- opanowanie melodii i tekstu nowej piosenki,
- zachęcanie do spędzania wolnego czasu na wspólnych zabawach z babcią i dziadkiem,
- rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności matematycznych,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania N.,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z babcia i dziadkiem,
- rozwijanie sprawności manualnej
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- rozwijanie mowy,
- wzbudzanie szacunku dla osób starszych,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozpoznawanie i nazywanie masek i strojów balowych,
- utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- umuzykalnianie dzieci,
- rozwijanie umiejętności wyrażania świata za pomocą komunikatów niewerbalnych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
- rozwijanie mowy i pamięci,
- docenianie wpływu dziadka na wychowanie wnuków,
- aktywne uczestniczenie w proponowanych zabawach,
- obserwowanie swoich możliwości na tle innych.
Temat: Projekt : Bezpieczeństwo / Bezpieczeństwo zimą
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy postaw i norm społecznych,
- wdrażanie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo,
- rozwijanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia – swojego i innych,
- współpraca z rodzicami lub opiekunami dzieci w celu budowania prawidłowego rozwoju dzieci
- wspieranie całościowego rozwoju dziecka
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- ustalanie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie,
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych,
- zrozumienie przez dzieci konieczności wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy,
- zapoznanie z pracą ratownika medycznego, przybliżenie jego pracy i podstawowych form udzielania pierwszej pomocy,
- odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań, tworzenie siatki pytań do pojęcia bezpieczeństwo zimą,
- poszerzanie wiadomości na temat bezpieczeństwa zimą i zasad bezpiecznej zabawy zimą,
- zapoznanie z zimowymi sportami,
- dostosowanie ubioru do warunków pogodowych,
- rozwijanie umiejętności dodawania,
- odróżnianie bezpiecznych miejsc do zabaw zimowych od niebezpiecznych miejsc,
- utrwalanie zasad bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym zimą,
- uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy warunkach zimowych,
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole