Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na miesiąc luty.
Temat: Baśnie, bajki, bajeczki
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- poznawanie wybranych wartości (prawdomówność),
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci – poznanie nowej techniki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności skupiania i utrzymywania uwagi na określonym zadaniu,
- poznanie melodii i tekstu nowej piosenki,
- rozwijanie szybkiej reakcji na ustalone sygnały,
- dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o różnych kształtach,
- układanie kompozycji z figur geometrycznych,
- kształtowanie prawidłowej postawy,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu,
- układanie obrazków według kolejności zdarzeń,
- wyrabianie empatii,
- zachęcanie do udzielania pomocy osobom potrzebującym.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- rozwijanie mowy,
- rozpoznawanie bohaterów znanych baśni,
- rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
- poznawanie małych liter i wielkich liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- utrwalanie znajomości poznanych figur geometrycznych,
- określanie, dlaczego dany element należy do jednego zbioru i do drugiego zbioru,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- reagowanie na ustalone sygnały,
- wykonywanie układu ruchowego do piosenki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się instrukcją,
- rozwijanie aktywności werbalnej,
- przedstawianie słowami uczuć i nastroju,
- zapoznanie ze zjawiskiem topnienia,
- poznawanie substancji, które topnieją,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
Temat: Muzyka wokół nas
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- zapoznanie z nazwami i brzmieniem wybranych instrumentów,
- pobudzanie i rozwijanie aktywności twórczej,
- odbieranie i nazywanie wrażeń słuchowych,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- uczestniczenie w zabawach badawczych,
- poznawanie właściwości różnych materiałów w bezpośrednim kontakcie z nimi,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości: wzrokowej i słuchowej,
- liczenie wyodrębnionych przedmiotów i usłyszanych dźwięków z wymienieniem liczebnikówgłównych w zakresie 4; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności budowania prostych zdań,
- wypowiadanie się na temat obrazka,
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z rolą muzyki w życiu człowieka,
- nazywanie i rozróżnianie wybranych instrumentów muzycznych.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- rozwijanie mowy,
- dostrzeganie piękna muzyki,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie ze znakiem odejmowania,
- utrwalenie nazw wybranych instrumentów muzycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności grania na instrumentach perkusyjnych,
- rozwijanie umiejętności poruszania się w rytm muzyki,
- rozwijanie umiejętności/sprawności manualnych,
- zapoznanie z akordeonem,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- próby wyrażania nastroju utworu muzycznego barwną plamą,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie aktywności twórczej.
Temat: Nie jesteśmy sami w kosmosie
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania,
- dostarczanie wiadomości na temat Układu Słonecznego,
- rozbudzanie wyobraźni przestrzennej i kreatywności,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznanie nowej piosenki,
- rozwijanie zdolności szybkiej reakcji na ustalone hasła,
- rozpoznawanie i nazywanie barw podstawowych i wybranych barw pochodnych,
- rozwijanie postawy badawczej,
- rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zaznajomienie ze środkami transportu,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- poznawanie ciekawostek związanych z kosmosem.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie z nazwami planet Układu Słonecznego,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
- poznawanie zapisów cyfrowych liczb,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- korzystanie w pracy plastycznej z dwóch technik,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalanie wiadomości na temat kosmosu, Układu Słonecznego,
- rozwijanie aktywności twórczej,
- przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika.
Temat: Projekt Zawody / Mój wymarzony zawód
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 4-latków:
- budowanie wiedzy dzieci o świecie społecznym – zapoznanie z różnymi rodzajami zawodów,
- zwrócenie uwagi na wartość pracy ludzkiej,
- zapoznanie dzieci z atrybutami charakterystycznymi dla danego zawodu,
- organizowanie sytuacji sprzyjających poszerzaniu zasobu słownictwa o nowe nazwy i związane z nimi pojęcia,
- doskonalenie umiejętności pracy – indywidualnej, w parach i w grupach,
- rozwijanie umiejętności argumentowania swojego wyboru,
- kształtowanie zdolności prezentowania się na forum grupy.
Zamierzania wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) dla 5,6-latków:
- rozwijanie preorientacji zawodowej,
- poznanie różnego typu zawodów,
- wzbogacenie słownictwa o słowa związane z omawianymi zawodami,
- wyposażenie dzieci, poprzez różnorodne wzorce i własną działalność plastyczną, w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im rozwój wyobraźni,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary w swoje możliwości,
- rozwijanie umiejętności formułowania pytań,
- prezentowanie zdobytej wiedzy i nowych umiejętności związanych z realizacją projektu,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat znanych im zawodów,
- tworzenie dłuższych wypowiedzi na temat zawodów,
- rozumienie wagi pracy ludzkiej,
- poznanie specyfiki pracy malarza,
- poszerzanie wiadomości na temat odwiedzanego miejsca pracy i wykonywanych tam zawodów,
- rozwijanie umiejętności planowania własnych działań,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- podsumowanie działań podjętych w ramach projektu,
- podsumowanie wiedzy na temat poznanych zawodów.