4- latki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie pojęcia „wolność”;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
- budowanie poczucia tożsamości narodowej,
- zachęcanie do szanowania odmienności innych,
- poznanie różnych rodzajów domów,
- poszerzanie doświadczeń językowych,
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- ćwiczenie pamięci,
- uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście,
- poznanie określeń opisujących wysokość różnych budynków i przedmiotów, posługiwanie się określeniami „wysoki – niski”,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywanego zadania,
- poznanie dźwięków o różnej wysokości,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- doskonalenie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do utrzymania ładu i porządku w sali przed zabawą, po zabawie i w jej trakcie,
- zapoznanie z wybranymi urządzeniami elektrycznymi,
- rozwijanie zdolności manualnych,
- rozwijanie pamięci wzrokowej,
- nauka racjonalnego gospodarowania klejem podczas wykonywania pracy plastycznej,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu,
- usystematyzowanie wiadomości na temat pojęcia „wolność”,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych,
- uwrażliwienie na potrzeby innych,
- poznanie nazwy stolicy Polski i jej symbolu,
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- prowadzenie obserwacji i wyciąganie wniosków z doświadczeń,
- wzmacnianie więzi grupowych oraz miłej i serdecznej atmosfery,
- poznanie różnych krajobrazów występujących w Polsce,
- rozbudzanie zainteresowania pięknem przyrody,
- nauka nazw wybranych kolorów w języku angielskim,
- poznawanie polskich symboli narodowych (godło, flaga, hymn),
- rozwijanie ekspresji muzycznej i poczucia rytmu,
- rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny,
- doskonalenie umiejętności działania według instrukcji słownej,
- zachęcanie do samodzielnego wykonywania pracy plastycznej,
- rozwijanie cierpliwości i koncentracji na wykonywanym zadaniu,
- poznanie wartości „kreatywności”,
- rozwijanie wyobraźni,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- budzenie empatii,
- poznanie psich zachowań i nawyków oraz sposobów właściwej opieki nad psem,
- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1–4,
- utrwalanie liczebników w języku angielskim,
- budzenie odpowiedzialności za posiadane w domu zwierzę,
- poznanie wybranych wiadomości na temat kotów,
- kształcenie słuchu muzycznego i rozwijanie umiejętności wokalnych,
- wdrażanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania ćwiczeń i wspólnych zabaw,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej,
- zachęcanie do pomagania sobie nawzajem podczas wykonywania zadań,
- poszerzanie wiedzy na temat wartości jaką jest kreatywność,
- kształtowanie twórczej, aktywnej postawy,
- rozwijanie motoryki małej,
- zachęcanie do aktywnego poznawania otaczającej rzeczywistości poprzez działania własne,
- poznanie cech wiatru,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i słuchowej,
- rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi,
- poznanie nowych słów w języku angielskim: wind, silence,
- tworzenie warunków do zdobywania nowych doświadczeń językowych,
- zapoznanie z pojęciem „rytmu” w matematyce,
- zachęcanie do przestrzegania kodeksu grupy, a w szczególności do zachowania ciszy podczas wykonywania zadań grupowych,
- poznanie różnych rodzajów deszczu i sposobów jego naśladowania,
- zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
- poznanie wyglądu i brzmienia wybranych instrumentów muzycznych,
- wdrażanie do zgodnej współpracy w grupach podczas wykonywania pracy plastycznej i dzielenia się materiałami.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
- zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5-latki
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć: miłość do ojczyzny, pomysłowość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno- plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 5, 6;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5, 6;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.