4-latki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
-
poznanie nowej wartości „dociekliwość”,
-
rozwijanie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
-
rozwijanie umiejętności myślenia analitycznego,
-
wdrażanie do zgodnej współpracy podczas działania,
-
poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów,
-
rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej,
-
doskonalenie umiejętności formułowania i wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji i badań,
-
poznawanie części ciała i nazw wybranych organów,
-
poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu,
-
poszerzanie doświadczeń przyrodniczych,
-
wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała i odczytywania jego sygnałów,
-
poznanie wybranych dziecięcych piosenek,
-
rozwijanie umiejętności wokalnych,
-
kształtowanie poczucia rytmu,
-
zachęcanie do dokładnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,
-
poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów,
-
rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
-
ukazanie korzyści płynących z noszenia okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych,
-
poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym,
-
rozwijanie spostrzegawczości i myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności formułowania wniosków,
-
zachęcanie do życzliwego zwracania się do siebie nawzajem,
-
poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny,
-
poznanie właściwości magnesu,
-
rozwijanie słownika czynnego u dzieci, budowanie wypowiedzi,
-
rozbudzanie ciekawości poznawczej,
-
poszerzanie wiedzy na temat wybranych planet,
-
rozwijanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała,
-
zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zajęć i zabaw swobodnych,
-
poznanie możliwości aparatu artykulacyjnego,
-
rozwijanie umiejętności artykulacyjnych i fonacyjnych,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
zachęcanie do eksperymentowania z własnym głosem,
-
poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty,
-
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
-
rozwijanie inwencji twórczej,
-
doskonalenie precyzyjnych ruchów rąk,
-
integracja grupy rówieśniczej,
-
poznanie wartości „szczerość”,
-
kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich,
-
zachęcanie do szczerości i mówienia prawdy,
-
poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku,
-
rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
-
wdrażanie do uważnego słuchania opowiadań,
-
rozwijanie słownika czynnego,
-
uwrażliwienie na piękno przyrody,
-
wdrażanie do rozpoznawania i nazywania własnych emocji,
-
poznanie cech marcowej pogody,
-
rozwijanie pamięci słuchowej, ruchowej i wzrokowej,
-
doskonalenie umiejętności przeliczania,
-
ćwiczenie cierpliwości podczas oczekiwania na swoją kolej w zabawie,
-
poznawanie różnych rodzajów muzyki,
-
rozwijanie poczucia rytmu,
-
rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,
-
budowanie dziecięcej wrażliwości na piękno muzyki klasycznej,
-
wzbogacanie wiadomości na temat wiosny,
-
rozwijanie uwagi, percepcji słuchowej i wzrokowej,
-
rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
-
wdrażanie do zgodnej współpracy,
-
poznanie znaczenia pojęcia „szczerość”,
-
kształtowanie postaw moralnych,
-
rozwijanie umiejętności formułowania swoich myśli,
-
wdrażanie do brania odpowiedzialności za wypowiadane słowa,
-
zachęcanie do prawdomówności,
-
poznanie cech krajobrazu wiejskiego,
-
rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego,
-
zachęcanie do wypowiadania się na określony temat,
-
rozwijanie pewności siebie,
-
poznanie zwierząt żyjących na wsi,
-
doskonalenie umiejętności klasyfikacji elementów ze względu na jedną cechę,
-
budowanie wiary we własne siły,
-
poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego,
-
zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,
-
rozwijanie motoryki małej,
-
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
-
wdrażanie do estetycznego wykonania pracy plastycznej.
Zadania do codziennej realizacji:
- zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
- zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
- zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
- zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
- słuchanie tekstów czytanych przez N.,
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
- zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5-latki
Cele ogólne:
- wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
- kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- zestaw ćwiczeń porannych nr 13, 14;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13, 14;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
- zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.