BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 marca 2022 r.

4-latki

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie nowej wartości „dociekliwość”,

  • rozwijanie koncentracji uwagi i umiejętności słuchania ze zrozumieniem,

  • rozwijanie umiejętności myślenia analitycznego,

  • wdrażanie do zgodnej współpracy podczas działania,

  • poznawanie zmysłów oraz nazw reprezentujących je narządów,

  • rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej,

  • doskonalenie umiejętności formułowania i wyciągania wniosków z prowadzonych obserwacji i badań,

  • poznawanie części ciała i nazw wybranych organów,

  • poszerzenie wiadomości dzieci na temat funkcjonowania organizmu,

  • poszerzanie doświadczeń przyrodniczych,

  • wdrażanie do uważnego obserwowania swojego ciała i odczytywania jego sygnałów,

  • poznanie wybranych dziecięcych piosenek,

  • rozwijanie umiejętności wokalnych,

  • kształtowanie poczucia rytmu,

  • zachęcanie do dokładnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych,

  • poznanie funkcji i zastosowania różnych okularów,

  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,

  • ukazanie korzyści płynących z noszenia okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych,

  • poznanie korzyści płynących z bycia dociekliwym,

  • rozwijanie spostrzegawczości i myślenia przyczynowo-skutkowego oraz umiejętności formułowania wniosków,

  • zachęcanie do życzliwego zwracania się do siebie nawzajem,

  • poznanie elementów tworzących Układ Słoneczny,

  • poznanie właściwości magnesu,

  • rozwijanie słownika czynnego u dzieci, budowanie wypowiedzi,

  • rozbudzanie ciekawości poznawczej,

  • poszerzanie wiedzy na temat wybranych planet,

  • rozwijanie orientacji w przestrzeni i w schemacie własnego ciała,

  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas zajęć i zabaw swobodnych,

  • poznanie możliwości aparatu artykulacyjnego,

  • rozwijanie umiejętności artykulacyjnych i fonacyjnych,

  • rozwijanie sprawności fizycznej,

  • zachęcanie do eksperymentowania z własnym głosem,

  • poznanie wybranego pojazdu kosmicznego i zawodu astronauty,

  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,

  • rozwijanie inwencji twórczej,

  • doskonalenie precyzyjnych ruchów rąk,

  • integracja grupy rówieśniczej,

  • poznanie wartości „szczerość”,

  • kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich,

  • zachęcanie do szczerości i mówienia prawdy,

  • poznanie zjawisk zwiastujących zmianę pory roku,

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,

  • wdrażanie do uważnego słuchania opowiadań,

  • rozwijanie słownika czynnego,

  • uwrażliwienie na piękno przyrody,

  • wdrażanie do rozpoznawania i nazywania własnych emocji,

  • poznanie cech marcowej pogody,

  • rozwijanie pamięci słuchowej, ruchowej i wzrokowej,

  • doskonalenie umiejętności przeliczania,

  • ćwiczenie cierpliwości podczas oczekiwania na swoją kolej w zabawie,

  • poznawanie różnych rodzajów muzyki,

  • rozwijanie poczucia rytmu,

  • rozwijanie ekspresji i wrażliwości muzycznej,

  • budowanie dziecięcej wrażliwości na piękno muzyki klasycznej,

  • wzbogacanie wiadomości na temat wiosny,

  • rozwijanie uwagi, percepcji słuchowej i wzrokowej,

  • rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,

  • wdrażanie do zgodnej współpracy,

  • poznanie znaczenia pojęcia „szczerość”,

  • kształtowanie postaw moralnych,

  • rozwijanie umiejętności formułowania swoich myśli,

  • wdrażanie do brania odpowiedzialności za wypowiadane słowa,

  • zachęcanie do prawdomówności,

  • poznanie cech krajobrazu wiejskiego,

  • rozwijanie sprawności aparatu artykulacyjnego,

  • zachęcanie do wypowiadania się na określony temat,

  • rozwijanie pewności siebie,

  • poznanie zwierząt żyjących na wsi,

  • doskonalenie umiejętności klasyfikacji elementów ze względu na jedną cechę,

  • budowanie wiary we własne siły,

  • poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego,

  • zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań,

  • rozwijanie motoryki małej,

  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,

  • wdrażanie do estetycznego wykonania pracy plastycznej.

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
  • zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
  • zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
  • zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
  • słuchanie tekstów czytanych przez N.,
  • zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
  • zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowowzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.

5-latki

Cele ogólne:

  • wprowadzenie pojęć : wiedza, wytrwałość;
  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p, w, c, j, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.  

Codzienne aktywności:

  • zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
  • stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…”;
  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
  • wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
  • zestaw ćwiczeń porannych nr 13, 14;
  • zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 13, 14;
  • codzienny pobyt na świeżym powietrzu – spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
  • zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.