BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 stycznia 2022 r.

4-latki

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,

  • rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,

  • nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,

  • poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,

  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,

  • wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,

  • budowanie wiadomości na temat nocy,

  • dostrzeganie rytmu dzień – noc,

  • wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,

  • poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,

  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,

  • rozwijanie sprawności fizycznej,

  • rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,

  • poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,

  • przypomnienie techniki malowania farbami akwarelowymi,

  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,

  • nauka właściwego gospodarowania wodą podczas malowania,

  • zachęcanie do zgodnej współpracy,

  • poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,

  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru,

  • uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,

  • rozwijanie mowy komunikatywnej,

  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,

  • budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,

  • poznanie pojęcia „para”,

  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,

  • rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,

  • budowanie wiary we własne siły,

  • rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,

  • zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,

  • poznanie zastosowania kalendarza,

  • rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,

  • rozwijanie motoryki małej,

  • zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,

  • poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,

  • nabywanie umiejętności formułowania wniosków,

  • wdrażanie do dbania o własne zdrowie,

  • rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,

  • doskonalenie umiejętności przeliczania,

  • stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,

  • utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),

  • zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,

  • poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych,

  • rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,

  • rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,

  • poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,

  • poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy,

  • kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,

  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,

  • uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,

  • poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,

  • rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,

  • zachęcanie do aktywności ruchowej,

  • poznanie składowych piramidy zdrowia,

  • nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.

Zadania do codziennej realizacji:

  • zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,

  • zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,

  • zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,

  • zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,

  • słuchanie tekstów czytanych przez N.,

  • zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,

  • zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowowzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.

5-latki

Cele ogólne:

  • wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;

  • poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;

  • nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;

  • poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;

  • kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;

  • posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;

  • kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;

  • kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;

  • kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;

  • rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;

  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;

  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);

  • rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;

  • zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;

  • rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;

  • rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;

  • kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;

  • kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.

Codzienne aktywności:

  • zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;

  • stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…” oraz zabaw integracyjnych;

  • kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;

  • wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;

  • zestaw ćwiczeń porannych nr 9, 10;

  • zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9, 10;

  • codzienny pobyt na świeżym powietrzu- spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;

  • zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.