4-latki
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
-
poznanie, na podstawie wiersza, czym jest szacunek,
-
rozwijanie ekspresji słownej i wrażliwości na potrzeby innych,
-
nauka wyrażania szacunku do drugiego człowieka i szanowania odmienności,
-
poznanie zjawisk rytmicznie występujących w przyrodzie (dzień – noc),
-
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej,
-
rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
-
wdrażanie do przestrzegania rytmu dobowego,
-
budowanie wiadomości na temat nocy,
-
dostrzeganie rytmu dzień – noc,
-
wdrażanie do uważnego słuchania i reagowania na polecenia,
-
poznanie poszczególnych etapów życia człowieka,
-
rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania różnic w wyglądzie osób w różnym wieku,
-
rozwijanie wrażliwości muzycznej i aktywnego słuchania muzyki,
-
rozwijanie sprawności fizycznej,
-
rozwijanie empatii w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku,
-
poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności,
-
przypomnienie techniki malowania farbami akwarelowymi,
-
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
-
nauka właściwego gospodarowania wodą podczas malowania,
-
zachęcanie do zgodnej współpracy,
-
poznanie wartości „szacunek” na podstawie przykładów,
-
kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
-
kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
-
uwrażliwienie na potrzeby ludzi starszych,
-
rozwijanie mowy komunikatywnej,
-
rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej,
-
budowanie więzi emocjonalnej pomiędzy dziećmi w grupie,
-
poznanie pojęcia „para”,
-
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
-
rozwijanie umiejętności sprawdzania liczebności zbiorów poprzez łączenie ich elementów w pary,
-
budowanie wiary we własne siły,
-
rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności wokalnych,
-
zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami,
-
poznanie zastosowania kalendarza,
-
rozwijanie umiejętności porównywania wyglądu różnych przedmiotów,
-
rozwijanie motoryki małej,
-
zachęcanie do samodzielnego i starannego wykonania upominku dla babci,
-
poszerzanie wiadomości na temat zdrowia jako wartości,
-
nabywanie umiejętności formułowania wniosków,
-
wdrażanie do dbania o własne zdrowie,
-
rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
-
doskonalenie umiejętności przeliczania,
-
stwarzanie bezpiecznych warunków do poszerzania doświadczeń matematycznych,
-
utrwalanie wiadomości na temat form aktywnego spędzania czasu zimą (na podstawie piosenki),
-
zachęcanie do częstego pobytu na świeżym powietrzu i zabaw na śniegu,
-
poznanie niekonwencjonalnego sposobu wykorzystania płatków kosmetycznych,
-
rozwijanie umiejętności planowania działań podczas wykonywania pracy plastycznej,
-
rozwijanie pamięci słuchowej i wzrokowej,
-
poznanie wartości „zdrowie” na przykładzie opowiadania,
-
poznanie zawodu farmaceuty i jego miejsca pracy,
-
kształcenie zachowań sprzyjających zachowaniu zdrowia,
-
rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
-
uwrażliwienie na konieczność dbania o higienę osobistą,
-
poznanie pojęcia „taniec” i kroków do „Polki kłanianki”,
-
rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności tanecznych,
-
zachęcanie do aktywności ruchowej,
-
poznanie składowych piramidy zdrowia,
-
nabywanie wiadomości związanych ze zdrowym stylem życia.
Zadania do codziennej realizacji:
-
zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy, przypominanie o konieczności posprzątania po zakończeniu zabawy,
-
zabawy z powitankami – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
-
zestaw ćwiczeń porannych w pierwszej części dnia,
-
zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
-
słuchanie tekstów czytanych przez N.,
-
zabawy w ogrodzie przedszkolnym lub spacer – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych, obserwacje przyrodnicze,
-
zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące sprawność ruchową, koordynację ruchowo–wzrokową, umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, językowe, słuchowe, matematyczne, rytmiczne, plastyczne lub wzbogacające wiedzę ogólną.
5-latki
Cele ogólne:
-
wprowadzenie pojęć: szacunek wobec starszych, sprawność fizyczna;
-
poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie- stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
-
nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych- przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
-
poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
-
kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
-
posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała- prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
-
kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczb 1, 2, 3, 4, 5, 6; operowanie liczebnikami porządkowymi;
-
kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
-
kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
-
rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
-
rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
-
rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
-
rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy i syntezy zdania i wyrazu (analiza i synteza głoskowa i sylabowa), różnicowanie głosek o, a, m, l, i, t, d, e, u, k, y, z, b, n, s, wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
-
zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
-
rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
-
rozwijanie koordynacji ruchowo- słuchowo- wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
-
kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
-
kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.
Codzienne aktywności:
-
zabawy dowolne w kącikach tematycznych wg zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
-
stwarzanie atmosfery życzliwości i akceptacji poprzez powitanki, np. „Do przedszkola” lub „Witaj…” oraz zabaw integracyjnych;
-
kształtowanie codziennych nawyków higienicznych- samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
-
wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
-
zestaw ćwiczeń porannych nr 9, 10;
-
zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 9, 10;
-
codzienny pobyt na świeżym powietrzu- spacer w okolicy przedszkola – wdrażanie do samodzielności w codziennych czynnościach samoobsługowych;
-
zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.