BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 1 stycznia 2024 r.

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA STYCZEŃ

5-6- LATKI

Krąg tematyczny: Coraz bliżej gwiazd

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

• wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i porządku podczas zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych

• kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania w zabawach ruchowych

• doskonalenie płynności, koordynacji i świadomości ruchów całego ciała

• kształtowanie nawyku kontroli postawy ciała oraz układania ręki podczas kreślenia

OBSZAR EMOCJONALNY

• doskonalenie umiejętności radzenia sobie z przeżywanymi emocjami

• kształtowanie postawy zaciekawienia otaczającym światem oraz radości z jego odkrywania

OBSZAR SPOŁECZNY

• integrowanie się podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy

• budowanie pozytywnej atmosfery w grupie

• kształtowanie świadomości, że w komunikacji najważniejsza jest chęć porozumienia, które to porozumienie można osiągnąć za pomocą różnorodnych środków przekazu

• doskonalenie koncentracji podczas zajęć i umiejętności podążania za ich tokiem

OBSZAR POZNAWCZY

• doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami

• doskonalenie umiejętności uważnego słuchania czytanego tekstu, opowiadania wysłuchanej historii

• kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

• doskonalenie techniki czytania poprzez czytanie prostych sylab

• wzbudzenie zainteresowania literami: litery „p”, „P”, wyrazy do globalnego czytania związane z wprowadzanymi literami

• kształtowanie pojęcia liczby „osiem”, poznanie cyfry 8

• rozpoznawanie cyfr oznaczających liczby od 1 do 8

• doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych

• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów

• kształcenie umiejętności układania i odczytywania zapisów matematycznych

• wzbogacanie słownictwa związanego z tematem

• rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych

• stymulowanie swobodnej aktywności poznawczej poprzez zabawy w kąciku tematycznym, oglądanie książek, ilustracji, modeli powietrznych środków transportu itp.

Krąg tematyczny – Za zimową szybą

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

• kształtowanie umiejętności właściwego dobierania ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych

• kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania potrzeb związanych z odpoczynkiem, ruchem, głodem, pragnieniem czy odczuciami np. zimna

• wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas spędzania czasu wolnego zimą

OBSZAR EMOCJONALNY

• wdrażanie do odróżniania emocji, nazywania ich oraz do rozumienia, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania

• kształtowanie umiejętności radzenia sobie z porażką czy przegraną

• kształtowanie empatycznego stosunku do zwierząt

OBSZAR SPOŁECZNY

• kształtowanie umiejętności oceny postępowania swojego i innych

• wdrażanie do stosowania właściwych wzorców komunikacji międzyludzkiej: właściwa postawa ciała, patrzenie na rozmówcę, gesty świadczące o podążaniu za tokiem rozmowy, nieprzerywanie wypowiedzi innych, odpowiedni ton i natężenie głosu

• doskonalenie umiejętności zespołowego wykonywania prac plastycznych i współdziałania podczas rozgrywek sportowych

OBSZAR POZNAWCZY

• doskonalenie umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia treści i emocji

• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych, prawidłowości podczas uczestniczenia w zabawach badających właściwości materiałów, zjawiska fizyczne

• wzbudzanie zainteresowania czytaniem i pisaniem

• doskonalenie umiejętności wypowiadania się poprawnego pod względem artykulacyjnym i gramatycznym

• kształtowanie umiejętności rozpoznawania liter, doskonalenie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów z poznanych liter

• wdrażanie do recytowania wierszy grupowo i indywidualnie, ze zwróceniem uwagi na prawidłową regulację oddechu, zachowanie pauz, tempa, rytmu, natężenia głosu

• doskonalenie umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji

• kształtowanie pojęcia stałości długości

• doskonalenie umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby

• kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania, poznanie znaku: „–”

• kształtowanie umiejętności posługiwania się symbolami matematycznymi (cyfry, znaki: „+”, „–”, „=”)

• kształtowanie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych

Krąg tematyczny – Serce dla babci i dziadka

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

• doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad kulturalnego zachowania przy stole i budowania miłej atmosfery

• wdrażanie do systematycznego udziału w organizowanych zabawach ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, w zajęciach gimnastycznych

• doskonalenie umiejętności tworzenia konstrukcji płaskich i przestrzennych oraz kompozycji z różnorodnego materiału, z wykorzystaniem właściwych sposobów łączenia, montowania

• doskonalenie umiejętności dostosowywania napięcia mięśniowego i siły nacisku do narzędzia

• doskonalenie sprawności manualnej podczas wykonywania ćwiczeń graficznych oraz utrwalanie właściwego kierunku kreślenia od lewej strony do prawej, od góry do dołu

OBSZAR EMOCJONALNY

• kształtowanie umiejętności odróżniania zachowań nagannych od pozytywnych

• wdrażanie do uważnego słuchania podczas rozmowy swobodnej i modelowanej

• kształtowanie umiejętności dokonywania oceny postępowania swojego i innych z zastosowaniem odpowiednich określeń

OBSZAR SPOŁECZNY

• zachęcanie do poznawania historii własnej rodziny

• kształtowanie poczucia dumy z niepowtarzalności własnej rodziny, jej tradycji, zainteresowań oraz pasji

• kształtowanie postawy szacunku wobec seniorów

• kształtowanie umiejętności wyjaśniania swojej przynależności do rodziny

• kształtowanie umiejętności respektowania indywidualnych potrzeb innych osób

OBSZAR POZNAWCZY

• kształcenie umiejętności wypowiadania się, zadawania pytań i odpowiadania na nie

• wzbogacanie czynnego i biernego słownika dziecka o zwroty i wyrażenia dotyczące rodziny

• doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo – skutkowych

• utrwalanie kształtów liter poprzez działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe

• wzbudzenie zainteresowania czytaniem i literami: litery „s”, „S”

• kształtowanie umiejętności czytania prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

• kształtowanie umiejętności dostrzegania symetrii we wzorach, figurach geometrycznych

• doskonalenie umiejętności liczenia w szerokim zakresie

• doskonalenie rozumienia pojęcia stałości ilości nieciągłych

• rozwijanie zdolności porządkowania, klasyfikowania, przyporządkowywania

• rozwijanie aktywności twórczej: ruchowej, plastycznej, muzycznej

Krąg tematyczny – Kim będę?

Cele ogólne:

OBSZAR FIZYCZNY

• wykonywanie prac zwiększających sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, świadomość ruchów całego ciała

• kształtowanie potrzeby systematycznego udziału w aktywnościach sportowych

• umożliwianie systematycznego uczestniczenia w zabawach ruchowych, w tym w zabawach na powietrzu

OBSZAR EMOCJONALNY

• budowanie wiary we własne możliwości, pozytywnego obrazu siebie

• wdrażanie do odpowiedniego zachowania w sytuacji napięć – czekania na swoją kolej, rywalizacji sportowej

• wdrażanie do szanowania emocji swoich i innych

OBSZAR SPOŁECZNY

• integrowanie zespołu podczas planowania, przygotowywania i przeżywania wspólnej pracy i zabawy

• budowanie pozytywnej atmosfery w grupie

• budowanie świadomości, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka

• kształtowanie umiejętności oceny zachowań jako pozytywnych bądź negatywnych

OBSZAR POZNAWCZY

• doskonalenie umiejętności swobodnego wypowiadania się, dzielenia się swoimi doświadczeniami

• wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu

• kształtowanie umiejętności opowiadania wysłuchanej historii

• doskonalenie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości

• wzbudzenie zainteresowania czytaniem przez wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania

• doskonalenie umiejętności tworzenia prac plastyczno-technicznych z różnych materiałów według instrukcji słownych

• doskonalenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi, wyrażania opinii i ocen, uzasadniania ich

• kształtowanie umiejętności czytania sylab i prostych wyrazów zbudowanych z poznanych liter

• doskonalenie umiejętności stosowania liczebników głównych i porządkowych

• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów zbiorów

• wzbogacanie słownictwa związanego z tematyką i uściślenie pojęć