BIP

“Cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne”

- Mikołaj Kopernik
← powrót
Dodano: 31 stycznia 2024 r.

W  miesiącu lutym będziemy realizować następujące tematy:

  1. Kim będę, gdy dorosnę?
  2. Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?
  3. Gdzie puka sztuka?
  4. Co łączy kurę i dinozaura?

 

Temat tygodnia : Kim będę, gdy dorosnę?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych,
  • przebywanie na świeżym powietrzu,
  • bezpieczne posługiwanie się nożyczkami,
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych;
  • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
  • pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • wspólne wykonywanie prac plastycznych;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
  • podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
  • identyfikowanie i opisywanie czynności zawodowych wykonywanych przez te osoby;
  • opowiadanie o tym, kim chciałoby zostać.

Językowa aktywność dziecka:

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
  • przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach;
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • improwizowanie piosenek ruchem;

Poznawcza aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
  • uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych (tematycznych, konstrukcyjnych, ruchowych, z elementami pantomimy itp.);
  • wykonywanie ćwiczeń w parach;
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  • nazywanie ptaków odwiedzających karmnik;

 

Temat tygodnia : Czy Kot w Butach był na weselu Kopciuszka?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych,
  • bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
  • dbanie o higienę;
  • przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych;
  • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie własnych wytworów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
  • pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
  • unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
  • uczestniczenie we wspólnych zabawach;
  • wspólne wykonywanie prac plastycznych;

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka:

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
  • przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
  • zwracanie uwagi na fakt, że czytanie obok mówienia i pisania jest jedną z form komunikowania się ludzi;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
  • śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
  • oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
  • wyrażanie swoich przeżyć wewnętrznych, uczuć poprzez różne formy ekspresji: słowną, ruchową, plastyczną, muzyczną;
  • reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu;

Poznawcza aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
  • dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
  • wykonywanie ćwiczeń w parach;

 

Temat tygodnia : Gdzie puka sztuka?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych
  • aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
  • bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
  • wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
  • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
  • pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań.

Językowa aktywność dziecka:

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
  • przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
  • śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie;
  • tworzenie galerii prac plastycznych dzieci, związanych np. z porami roku;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • improwizowanie piosenek ruchem;
  • dostrzeganie zmian w wysokości dźwięków;
  • poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz zawodów osób tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf);
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania się w teatrze, filharmonii, operze itp.;
  • dzielenie się swoimi odczuciami na temat obejrzanego przedstawienia;
  • umiejętne posługiwanie się rekwizytami;
  • dostrzeganie różnic pomiędzy kinem a teatrem.

Poznawcza aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
  • dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  • uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań, sprzyjających koncentrowaniu uwagi;
  • wykonywanie ćwiczeń w parach;

 

Temat tygodnia: Co łączy kurę i dinozaura?

Treści programowe:

Fizyczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;

Językowa aktywność dziecka:

  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.

Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:

  • informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
  • nauczyciela;
  • dbanie o higienę;
  • przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
  • spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
  • spożywanie zdrowej, różnorodnej żywności;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych;
  • przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;

Emocjonalny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dostrzeganie i akceptowanie potrzeb ludzi o szczególnych, wyjątkowych zdolnościach;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.

Społeczny obszar rozwoju dziecka

Społeczna aktywność dziecka:

  • prezentowanie własnych wyrobów, dokonanie samooceny ich wykonania;
  • współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
  • uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
  • szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • współdziałanie podczas zabaw, gier

Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Językowa aktywność dziecka:

  • aktywne słuchanie rozmówcy;
  • wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami w codziennych sytuacjach;
  • swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach grupowych;
  • przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
  • systematyczne wzbogacanie kącika książek o nowe pozycje z zakresu literatury dziecięcej;
  • przestrzeganie zasad korzystania z książek: odwracania stron, oglądania tekstu;
  • słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;

Artystyczna aktywność dziecka:

  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
  • improwizowanie piosenek ruchem;

Poznawcza aktywność dziecka:

  • uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
  • dzielenie się swoimi zainteresowaniami;
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;